Radnicima feragosto, a novi fića?

Izvor: B92, 25.Jul.2014, 16:06   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Radnicima "feragosto", a novi fića?

Beograd -- Kolektivni godišnji odmor za zaposlene u kompaniji Fijat automobili Srbija (FAS) počinje u ponedeljak i trajaće do 25. avgusta.

Tako da će i srpski radnici imati tradicionalni "feragosto", koji u italijanskim kompanijama uglavnom traje tokom avgusta.

Zaposleni će se ove godine umesto uobičajene tri, odmarati četiri nedelje, a prema nezvaničnim informacijama, razlog je u poslednje vreme neredovno snabdevanje pojedinim delovima za ugradnju u automobile. >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 <<

Kako je reč o kašnjenjima dobavljača iz Italije, iznova je otvoreno pitanje: zašto među kooperantima Fijata ima svega nekoliko, a ne mnogo više domaćih preduzeća. Tim pre što nekada u Srbiji (i bivšoj SFRJ) gotovo da nije bilo većeg mesta u kojem Zastavina fabrika automobila nije imala pogon, kooperanta, poslovnog partnera ili pak servisno-prodajni objekat.

Zastoj

Iz Vlade Srbije početkom maja su stizale najave da bi premijer Aleksandar Vučić trebalo da u Torinu počne pregovore o novom modelu za kragujevačku fabriku. Dva meseca docnije iz Vlade nema više nikakvih informacija o toj Vučićevoj inicijativi.

Minulih godina je u tom kontekstu neretko pominjana nekadašnja Zastavina fabrika "21. oktobar“, koja je proizvodila elektro i delove od plastike ne samo za kragujevačku fabriku, nego i za rusku i poljsku automobilsku industriju. U poslednje vreme u delu "21. oktobra“ proizvode se delovi za belu tehniku slovenačkog "Gorenja“, dok većina pogona te fabrike već godinama zvrji prazna umesto da se u njima, primerice, izrađuju delovi za Fijatove, kao nekada za Zastavine automobile.

A "21. oktobar“ nije jedina fabrika koja bi na taj način mogla da se uposli, o čemu bi država morala da vodi više računa.

Nešto duži odmor zaposlenih u FAS-u otvara i pitanje proizvodnje još jednog modela u kragujevačkoj fabrici, što je Fijatova ugovorna obaveza, na koju, nažalost, država ne može da se pozove, jer ni ona nije ispunila svoje obaveze iz tog ugovora, pre svega one vezane za izgradnju auto-puta do Koridora 10, obilaznice oko Kragujevca i modernizaciju železničke pruge od Lapova do Kraljeva.

Uprkos tome, Vlada Srbije bi morala da započne pregovore sa menadžmentom Fijata da ta kompanija proizvodnju bar jednog od više najavljenih novih modela započne u kragujevačkim pogonima. Korist bi bila obostrana jer država bi najvećim delom uposlila kapacitete fabrike u Kragujevcu, projektovane za proizvodnju 300.000 automobila godišnje, od čijeg bi izvoza ostvarivala devizni prihod od oko tri milijarde evra, uposlila bi još nekoliko hiljada radnika ne samo u FAS-u, nego i kod dobavljačkih firmi, dok bi Fijat novi model u Srbiji proizvodio jeftinije nego u Italiji, Poljskoj, Brazilu...

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.