Scenaristika nije matematika

Izvor: Politika, 20.Nov.2008, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Scenaristika nije matematika

Sa američkom scenaristkinjom Diablo Kodi, dobitnicom Oskara za film „Džuno”

Od našeg specijalnog izveštača

Solun, 20. novembra – Volela bih jednog dana da napišem roman. Znate, jednu od onih debelih knjiga s kojom možete da tresnete čoveka po glavi! – kaže američka scenaristkinja i producentkinja Diablo Kodi, dobitnica Oskara za scenario filma „Džuno”, >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << koja je u Solunu član oficijelnog žirija.

Znam da je to teško – nastavlja ona, ali tako možete da zadovoljite svoj ego, jer čitav proces zavisi samo od vas samih. S druge strane, mislim se, pa tu onda neće biti nikakvog reditelja da ono što sam napisala usavrši!

Duhovita, spontana i pristupačna, baš kao što je i film za koji je osvojila čak 18 nagrada, Kodijeva je šarmirala publiku i novinare na master-klasi koju je održala u prepunoj dvorani „Džon Kasavetis”, pričajući o nastanku scenarija za film „Džuno”, svim zamkama iznenadnog uspeha i novim projektima sa kojima se uhvatila u koštac.

– Pisanje ovog scenarija moje je najuzbudljivije dosadašnje iskustvo, a u njegovom pisanju uživala sam više nego kada sam primila Oskara! Volim taj proces pisanja i trenutak kada likovi iz scenarija postanu moji prijatelji – kaže Diablo Kodi, dodajući da ni u kom slučaju nije želela da ponavlja „nečije glupe priče koje su toliko uobičajene u američkom filmu”.

Junakinju filma „Džuno”, Kodijeva je gradila mudro koristeći sopstvene osobine i iskustva sa iskustvima ljudi koje sreće.

– Moji junaci dolaze iz stvarnog sveta. Iritiraju me likovi u filmovima koji su strašno pametni ili čudni. Koliko god da smešni mogu biti, sve je to lažno – kaže scenaristkinja.

Komentarišući proces nastanka svog scenarija koji je pisala noću, često u formi internet-dnevnika i bloga, Kodijeva je kroz smeh ispričala i reakciju njene majke koja je ipak na kraju saznala da joj ćerka iznosi u javnost detalje i činjenice iz privatnog života.

– Krila sam od nje da blogujem pod lažnim imenima u procesu gradnje likova, jer sam znala da bi se ona toga stidela. Kada je na kraju saznala, htela je da me ubije! Srećom, dobila sam Oskara pa se umirila – kaže autorka.

Govoreći o saradnji sa rediteljem Džejsonom Rajtmanom, čiji je doprinos uspehu ove filmske priče evidentan, Kodijeva je naglasila da smatra da bi se u rukama nekog drugog reditelja njen scenario mogao pretvoriti u loš film.

– Scenaristi često misle i osećaju da film pripada njima, a da reditelji pokušavaju da im ih oduzmu. U slučaju „Džuno”, Džejson je pokazao veliko poštovanje, delio je moju viziju i uverio me da će čuvati ideje filma, tamo gde im i jeste bilo mesto. Insistirao je da budem prisutna na snimanju, jer je shvatio da me najviše brine ritam dijaloga i način na koji će glumci „nositi” reči koje treba da izgovore. Želeo je da me uveri da će sve biti u redu. Naravno, nisam prisustvovala glumačkim probama, jer je jasno da bih bila najgora glumica na svetu, objašnjava Kodijeva.

Zamoljena da studentima filma i mladim scenaristima da neki praktični savet, Diablo Kodi je rekla:

– Verujem da svako ko voli film i ko stalno gleda filmove, može da napiše scenario. Čak i malo dete može da napiše priču sa početkom, sredinom i krajem. To je sve što vam treba. Ne postoji recept za to. Scenaristika nije matematika. Treba samo da nađete nešto što će vas inspirisati da ispričate priču svojim jedinstvenim glasom.

Kako se nosi sa iznenadnim ogromnim uspehom i slavom, jedno je od najčešćih pitanja koje se Kodijevoj postavlja u susretima sa njom na Solunskom festivalu.

– Iznenadni uspeh može da postane i ogromna zamka, jer posle njega svako želi da napravi ozbiljan film i osvoji još više nagrada. Ja to ne želim. Moja je namera da pišem zabavne scenarije, za komedije i horor filmove. Ko kaže da moram da budem ozbiljna? Pita scenaristkinja.

Da će držati reč ukazuje i njen sledeći projekat, horor-film „Dženiferino telo” koji će biti realizovan na proleće 2009. godine. Kodijeva otkriva da je snažni ženski lik ponovo u njenom fokusu, što nije tako često u Holivudu, u kojem su ženama namenjeni uglavnom sporedni likovi. Uz to, zajedno sa Stivenom Spilbergom i Toni Kolet, radi na jednoj televizijskoj seriji – crnoj komediji o veoma neobičnoj američkoj porodici. Kao članica solunskog žirija, smatra da su najbolji oni filmovi u kojima emocije izgledaju istinito.

Dubravka Lakić

-------------------------------------------------------

„Turneja” u „Balkanskom pregledu”

U uglednom programu „Balkanski pregled”, jednom od najposećenijih na festivalu, večeras će biti prikazan i film „Turneja” Gorana Markovića čiji se dolazak takođe očekuje.

Stvaralaštvo Gorana Markovića dobro je poznato solunskoj publici (pre nekoliko godina je bio i član žirija), pa ne čudi što su karte za „Turneju” još juče rasprodate.

Inače, ove godine u „Balkanskom pregledu” dominiraju filmovi iz Turske, a među njima, prema dosadašnjim glasovima publike, kao najomiljeniji, vodi film „Jesen” Uzkana Alpera.

[objavljeno: 21/11/2008]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.