Izvor: Politika, 04.Apr.2015, 09:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kopilot bio pod jakim lekovima

Nemački ministar unutrašnjih poslova Tomas de Mezijer traži uvođenje kontrole ličnih dokumenata na letovima unutar šengenske zone

Od našeg dopisnika

Frankfurt, Hajdelberg – Dok američki i britanski mediji ističu da raste pritisak na „Lufthanzu” da je možda napravila propust kada je dozvolila da u kokpitu „Džermanvingsovog” aviona bude kopilot Andreas Lubic, koji se sumnjiči da je namerno oborio letelicu usmrtivši 150 ljudi, fokus nemačke >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << štampe i TV stanica je isključivo na novim otkrićima o Lubicovom zdravlju.

Udarna vest nemačkih TV stanica je najava nemačkog ministra unutrašnjih poslova Tomasa de Mezijera da želi uvođenje kontrole ličnih dokumenata na letovima unutar šengenske zone, jer posle pada aviona „Džermanvingsa” niko sa sigurnošću nije mogao da zna ko je bio u letelici.

„Posle pada graničnih kontrola, u šengenskoj zoni se identitet putnika više sistematski ne kontroliše. Ako neko od putnika svoju kartu da nekome drugome, onda (u sistemu) ostaje samo ime prvog putnika. To je džinovski sigurnosni problem i mi moramo ozbiljno razmisliti da li će to i u buduće moći tako da ostane”, rekao je De Mezijer tabloidu „Bild”, ukazujući da kada je pao avion na letu od Barselone do Diseldorfa nisu bili sigurni ko su sve bili putnici jer je za ulazak u avion bila dovoljna samo avionska karta.

Šengenski sporazum je usvojen pre 20 godina i njime su u članicama šengenske zone ukinute unutrašnje granične kontrole, a putnicima se isprave kontrolišu samo ponekad nasumično ili zbog posebnih događaja.

Kako bi se sprečila i smanjila opasnost od terorističkih napada, De Mezijer je zatražio da se za zemljama koje nisu deo Evropske unije uspostavi bolja razmena podataka o putnicima, pre svega onih koji su „potencijalno opasni”, a „naročito onih iz kriznih regiona”.

Osim toga, nemački ministar saobraćaja Aleksander Dobrint je juče potvrdio da nemačka vlada razmatra kako da bude povećana bezbednost u toku samog leta aviona, a to se pre svega odnosi na mehanizam zatvaranja vrata na kokpitu. On je juče najavio formiranje ekspertskog tima koji će razmotriti da li ponovo treba ukinuti mogućnost da piloti iznutra kompletno zatvore vrata kokpita, što je uvedeno posle terorističkih napada u SAD 11. septembra. Ova dilema je aktuelna nakon tvrdnje istražitelja da je kopilot srušio avion, pošto se zaključao u kokpit kada je kapetan aviona napustio pilotsku kabinu i otišao u toalet.

Zasad se ne zna šta bi mogli da budu Lubicovi motivi, a ministar Dobrint je juče najavio da će tim stručnjaka proceniti i da li su neophodne promene u medicinskim proverama pilota, uključujući „psihološke kriterijume i procedure”.

Lubic ne samo što poslodavcu nije prijavio da su ga lekari poslali na bolovanje, već je, kako otkriva „Bild”, skrivao od lekara da i dalje radi. Lekari su znali da je on pilot na komercijalnim letovima i bili su upoznati da i dalje radi uprkos njihovim naređenjima, pa su mogli da otkriju lekarsku tajnu i da prijave njegovu bolest poslodavcu da ne bi ugrozio živote drugih.

Prema dokumentima do kojih je došla istraga, Lubicu su lekari nekoliko nedelja pre nesreće za „depresiju, anksioznost i napade panike” propisali jak lek protiv anksioznosti, koji je toliko snažan da se pacijentima ne savetuje da voze automobil, a kamoli putnički avion. Prema oceni medicinskih stručnjaka, kod nekih pacijenata ovaj lek može da poveća rizik od samopovređivanja.

Mediji danima pokušavaju da proniknu da li je propust u „Lufthanzi” doveo do toga da Lubic, koji se borio sa bolešću, bude u pilotskoj kabini. Direktor „Lufthanze” je prekjuče na mestu tragedije rekao da će biti potrebno još „puno vremena kako bi se razumelo kako je ovo moglo da se dogodi”, odbijajući da odgovori na pitanja novinara koje interesovalo šta je „Lufthanza” znala o zdravlju Lubica.

Međutim, kako otkriva uticajni list „Velt”, Lubic je 2009, posle pauze u obuci, u „Lufthanzinoj” školi avijacije u Bremenu ponovo prošao sve medicinske provere za pilote, uključujući i psihijatrijsku procenu kojom je utvrđeno da može da nastavi obuku, ali je označen šifrom SIC. To ukazuje da je trebalo da bude pod stalnim medicinskim proverama, baš kao i njegova pilotska dozvola. Međutim, šifra SIC se posle nije pojavila u njegovom medicinskom sertifikatu kada se zapošljavao 2013. u „Džermanvingsu”.

Kako ocenjuje magazin „Špigl”, zasad nije jasno da li je u pitanju administrativni propust, budući je „Lufthanza” u utorak priznala da je pre šest godina Lubic uredno obavestio školu u Bremenu da je imao tešku depresivnu epizodu. „Lufthanza” je saopštila da je on od tada prolazio sve njihove zdravstvene provere. Nasuprot tome, portparolka „Džermanvingsa” juče je saopštila da ova avio-kompanija, koja je deo „Lufthanze”, nije znala da je njen kopilot Andreas Lubic imao depresiju tokom obuke letenja.

Nade u to da će uskoro razotkriti sve aspekte ove tragedije istraga polaže u juče pronađenu drugu crnu kutiju, koja sadrži informacije o samom letu od brzine i visine preko pravca leta do toga da li je došlo do tehničke greške.

Nenad Radičević

objavljeno: 04.04.2015.

Nastavak na Politika...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.