Izvor: RTS, 16.Jun.2023, 06:02

Хоће ли ће аутомобил без катализатора моћи да пређе технички преглед после 5. јула

Пре две године многи власници четвороточкаша у Србији са радошћу су дочекали вест да сви аутомобили који су до 5. јула 2021. године регистровани још две године не морају да имају комплетан издувни систем, као и да ће након тога морати да комплетирају издувни систем >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << свог аутомобила, али ће морати да задовоље неке норме издувних гасова. Да ли ће могућност проласка техничког прегледа бити отежана након 5. јула?
Са новим аутомобилом иде и катализатор. Тако би макар требало да буде, али тренутно влада одређена конфузија око овог помало "контроверзног" дела који регулише емисију издувних гасова. 
"Новом допуном правилника, која је изашла пре пар дана, се у принципу за возаче ништа не мења. Са гледишта возача се од 5. јула ништа неће променити. Ми у принципу не контролишемо катализатор, теоријски да, контролишемо поседовање катализатора, али оно што ми радимо је контролисање издувних гасова", наводи Влада Маринковић из Националне асоцијације техничких прегледа.
У Националној асоцијацији техничких прегледа кажу да се спорне одредбе одлажу за још две године.
Како возач може да зна да му је скинут катализатор Иначе, катализатор је већ годинама на мети лопова због материјала од којих је направљен, драгоцених метала због којих му цена није занемарљива.
"Како возач то зна? Зна пре свега јер му је чек енџин лампица упаљена, има визуелну идентификацију да му систем не ради. Тако да њему уопште није битно да ли он има или нема катализатор и не мора то да проверава или да ли ради или не ради, то ће му бити јасно назначено. Осим тога, има још две године одласка на технички преглед где ће бити опоменут да му нешто не ваља", наводи Маринковић.
Дешавало се и да су неки аутомеханичари предлагали власницима аутомобила да уклоне катализатор.
"Радили су то раније механичари, избаце катализатор да би возило боље вукло, јер долази до запушења тог истог катализатора, сада имамо средства за чишћење. Имали су раније примитивна средства, прање соном киселином пушком под високим притиском, али ту углавном дође до оштећења катализатора", каже Ненад Марковић, аутомеханичар.
Указује да свако возило које има фабрички предвиђен катализатор мора да га поседује.
Зашто је катализатор важан део на глобалном нивоу "Приликом потпуног сагоревања од фосилних горива се добија угљен диоксид и водена пара. Пошто процес сагоревања није савршен, ми имамо и неке продукте непотпуног сагоревања и неке нуспродукте, угљен моноксид, делимично сагорели угљоводоници, а нуспродукти су азотни оксиди. Како би се анулирали ови неповољни продукти сагоревања у катализаторима долази до хемијских реакција, фактички улога катализатора је да путем хемијских реакција те неповољне продукте сагоревања претвори у угљен диоксид и водену пару", каже проф. др Иван Благојевић са Машинског факултета.
Емисија штених гасова је знатно већа без катализатора, али и ту постоје разлике код бензинских и дизел мотора. Свакако, оно што је за сада јасно јесте да ће власници свих аутомобила највероватније од 5. јула 2025. морати да имају исправан катализатор.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.