Izvor: B92, 23.Jun.2009, 23:55   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Lapovo: Pruga i dalje blokirana

Lapovo -- Predstavnici štrajkača "1. maja" iz Lapova i "Zastava elektro" iz Rače izjavili posle razgovora u Vladi da nisu ponuđena konkretna rešenja za zahteve radnika.

Oni će o tome obavestiti večeras radnike koji će odlučiti da li će biti nastavljena blokada pruge Beograd -Niš u Lapovu. Delegacije Štrajkačkih odbora GIK "1.maj" i " Zastava elektro" u kojoj su bili i predstavnici lokalnih upava dve opštine primio je danas popodne u Beogradu ministar rada i socijalne >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << politike Rasim Ljajić.

Predsednik Štrajkačkog odbora GIK-a "1. maj" Novica Marković rekao je agenciji Beta da se od blokade pruge, najverovatnije, neće odustati jer na današnjim razgovorima nije ponuđeno rešenje o isplati zarada.

Predsednik opštine Lapovo Dragan Zlatković je posle sastanka u Vladi rekao da je ministar Ljajić za sutra u 10 časova dogovorio sastanak sa direktorom GIK-a Veljom Radenovićem, koji se nalazi u Crnoj Gori.

Predsednik Samostalnog sindikata u Rači Tomislav Veljković ocenio je da ministar Rasim Ljajić ima dobru volju, ali da "radnici nisu dobili skoro nikakvu ponudu".

Prema njegovim rečima, pomenuta je mogućnost da se naplati dug Carine prema "Zastava elektro", da bi se radnicima te firme isplatila jedna zarada.

Podsetimo, radnici dve kompanije - "1. maj Lapovo” i "Zastava elektro” iz Rače, koje su inače pre nekoliko godina privatizovane, traže da im država pomogne i obezebedi isplatu zaostalih zarada, poveže radni staž i omogući pokretanje proizvodnje.

Železnica Srbije upozorava da trpi višemilionske gubitke, putnički saobraćaj se odvija preko zaobilaznih pruga uz višesatna kašnjenja, dok je teretni poptuno obustavljen.

Oko 250 radnika građevinskog preduzeća "1. maj” iz Lapova i firme "Zastava elektro” iz Rače noć su proveli na pruzi, uz prisituvo nekoliko stotina policajaca koji do sada nisu intervenisali niti pokušali da pomere nezadovoljne radnike.

Oni traže isplate zarada koje nisu primili više od šest meseci, povezivanje radnog staža i pomoć države u pokretanju proizvodnje.

Tomislav Veljković, poverenik Saveza samostalnih sindikata iz Rače kaže da je "Zastava elektro” zapala u krizu zbog lošeg poslovanja rukovodstva.

"’Zastava elektro’ je pre godinu i po dana zapošljavala oko 750 ljudi, zato što su sarađivali sa kompanijom 'Delfi’, mislim da je to poljsko-američka kompanija koja se inače bavi proizvodnjom elektro instalacija za automobile”, priča Tomislav Veljković.

"’Delfi’ je ugovor o saradnji raskinuo 27. januara jer nije ispoštovan član ugovora po kome je 'Zastava elektro’ bila u obavezi da stalno ima pozitivan, livkidan račun, ali je taj račun u blokadi od 29. oktobra”, rekao je on.

"’Zastava elektro’ je privatizovana kompanija 2006. godine, kupio ju je konzorcijum u kome su Ranko Dejanović, Dragan Mostić i Nebojša Banković, oni su je kupili. E sad, zašto se obraćamo državi, pa zato što su oni prethodnih godina dobili 150 miliona iz državnog Fonda za razvoj, drugo, smatramo da je država u obavezi da kontroliše te poslodavce, jer je pre svega dala državni novac da unapredi proizvodnju, a ne da se zatvori firma”, upozorio je Veljković.

Građevinska firma "1. maj” iz Lapova privatizovana je pre nekoliko godina, ali je njeno poslovanje u krizi.

Radnici su poslednju platu primili u oktobru, a zbog teškog stanja rukovodstvo je predlagalo uvođenje stečaja, što radnici nisu prihvatili.

Zbog blokade pruge Beograd-Niš kod Lapova, međunarodni železnički saobraćaj na Koridoru 10 od juče pre podne je u potpunom prekidu.

Iz Železnica Srbije upozoravaju na višemilionske gubitke, jer se putnički saobraćaj odvija preko zaobilaznih pruga pa su kašnjenja ogromna, dok je terenti potpnuo u blokadi, kaže portparol Železnice Nenad Stanisavljević.

"Međunarodni putnički prevoz organizuje se pomoćnim prevozom preko Požege, ali vozovi kasne po tri-četiri sata. Teretni železnički saobraćaj na niškoj pruzi je potpuno u prekidu, na prolaz srpskim prugama čeka 20-ak teretnih kompozicija”, ukazao je Stanisavljević.

"Železnice Srbije se suočavaju sa izuzetno velikim finansijkim gubicima koji se samo tokom 24 sata prekida saobraćaja mere milionima dinara. To se, pre svega, odnosi na zadržavanje međunarodnih putničkih i teretnih vozova na srpskim prugama mnogo duže nego što je to bilo po redu vožnje”, naveo je on.

Radnici koji blokriaju prugu samo je poslednji u nizu protesta koji se odvijaju u Srbiji.

Pre dva meseca, štrajkač u Novom Pazaru je sebi odsekao prst, radnici kragujevačke fabrike kože "Partizan” protestovali su glađu do iznemoglosti.

Sociolog Milan Nikolić očekuje od jeseni još radikalnije proteste.

"Imamo posla sa dosta očajnim ljudima. Zavisno od toga šta se oni sete, da li blokiraju prugu ili autoput, cilj njihovog protesta je da pobude javnost i još više vlasti da nešto učine u vezi sa njihovim slučajem”, kaže Nikolić.

"Kako se predviđa, ova kriza u punoj meri će se kod nas osetiti ove jeseni i zime, uslovi će se zaoštriti, ljudi će biti još očajniji, imaćemo sigurno na jesen seriju štrajkova ljudi iz obrazovanju, zatim verovatno i zaposlenih u zdravstu, i biće tu protesti radnika iz raznih privatizovanih kompanija gde su privatni vlasnici uglavnom te kompanije kupili zbog građevinskog zemljišta, a radnike su rapsustili i prodali mašine”, upozorio je on.

Nikolić zaključuje da jedan deo krivice za lošu privatizaciju snosi vlast koja je prodala razna preduzeća bez dovoljnih garancija i čvrstih ugovora šta će dalje biti sa tom firmom i radnicima.

Drugi deo krivice snose novi privatni vlasnici, kojima se u ne malom broju slučajeva gubi svaki trag pa radnici i nemaju kome drugom da se obrate osim Vladi Srbije i lokalnim vlastima.

Noć provedena u blokadi

Posle celog jučerašnjeg dana provedenog u blokadi pruge Beograd-Niš, radnici "Prvog maja" iz Lapova i preduzeća "Zastava elektro" iz Rače su i noć proveli među šinama.

Tokom noći više puta je najavljivan dolazak interventne policije radi deblokade pruge. Nešto posle ponoći stigla je i informacija o današnjim pregovorima predstavnika zaposlenih u štrajku sa nadležnima iz Ministarstva rada i socijalne politike, ali ni ta najava nije ulila nadu štrajkačima da se bliži rešenje problema.

Radnici su jednoglasni u odluci da neće odustati od blokade pruge, sve dok ne dobiju bar deo zarada koje im poslodavci duguju.

Zaobilazni put za međunarodne vozove

Međunarodni vozovi kroz Srbiju, zbog protesta radnika u Lapovu, saobraćaju zaobilaznim pravcem, preko Požege.

Zato prevoz putnika traje između tri i četiri sata duže, rekao je direktor Medija centra Železnica Srbije Nenad Stanisavljević.

On je naveo da su alternativni pravci za međunarodne vozove uvedeni sinoć, a da se unutrašnji železnički saobraćaj odvija sa juga do Lapova i iz Beograda do Markovca.

"Između Lapova i Markovca, koji su udaljeni desetak kilometara, saobraćaj je potpuno obustavljen", dodao je on.

Prema rečima Stanisavljevića, teretni saobraćaj je takođe potpuno obustavljen i na deblokadu pruge čeka oko 20 kompozicija teretnih vozova.

"Izvesno je da je šteta za železnicu zbog ovoga izuzetno velika, pre svega zbog nepoštovanja međunarodnog reda vožnje i dodatnog angažovanja voznih sredstava i goriva i zato apelujemo da se pruga što pre deblokira", rekao je on.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.