![[BURŽE 2025] Analiza: Zbog čega hrvatski ministar odbrane proziva opremljenost srpskih Rafala i kakve veze sa tim imaju Francuska i Daso?](https://static.vesti.rs/slike-4/BURZE-2025-Analiza-Zbog-cega-hrvatski-ministar-odbrane-proziva-opremljenost-srpskih-Rafala-i-kakve-veze-sa-tim-imaju-Francuska-i-Daso.jpg)
Izvor: TangoSix.rs, 17.Jun.2025, 15:39
[BURŽE 2025] Analiza: Zbog čega hrvatski ministar odbrane proziva opremljenost srpskih Rafala i kakve veze sa tim imaju Francuska i Daso?
Hrvatski ministar odbrane Ivan Anušić izjavio je danas na vazduhoplovnom sajmu u Parizu da mu je francuski kolega Sebastijan Lekornu rekao da „Hrvatska za razliku od Srbije ima pravo i mogućnost upotrebe svih tehničkih sposobnosti Rafala. Srbija neće imati te tehničke sposobnosi kao Hrvatska“, između ostalog zbog toga što je Hrvatska članica NATO.
Anušić se danas sastao sa direktorom Dasoa >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << Erikom Trapijeom, nakon čega je saopšteno da je, između ostalog, sa Dasoom i kompanijom MBDA razgovarano o „daljnjoj saradnji na području njihovog naoružanja raketama većeg dometa te nadogradnji sposobnosti hrvatskih Rafala“.
– Srbija neće imati te tehničke sposobnosti koje ima Hrvatska, i Srbija je na kraju jako daleko od nabavke, konkretno fizičkog preuzimanja Rafala. –
Anušič je najavio dolazak njegovog francuskog kolege u septembru ove godine naglašavajući da će izrečene tvrdnje o mogućnostima i perspektivama srpskih Rafala hrvatskoj javnosti moći da potvrdi i lično francuski ministar odbrane.
Anušić je takođe potvrdio prethodne aktivnosti u vezi hrvatske želje da modernizuje svoje polovne Rafale:
– (Modernizacija) je nešto što smo dogovorili na našem prvom sastavku u Parizu i sadašnjom drugom sastanku gdje ćemo to potvrditi i gdje će to potvrditi ako bude bilo potrebno i ministar Lekorn hrvatskoj javnosti. Kad govorimo o modernizaciji naših Rafala, govorimo prvenstveno o novom radarskome sustavu koju nove generacije Rafala imaju i koji se može naravno staviti i koristiti u našim Rafalima.
Između toga razgovarali smo i sa proizvođačima tih sustava radara i eventualnoj ugradnji, to jest nadogradnji naših Rafala sa najnovijim sustavima radara i radarskog pronalaska neprijateljskih ciljeva i naravno djelovanja. –
Anušić je takođe rekao da je Hrvatska u stanju da proizvede preko 200.000 komada FPV dronova, da to može povećati na 500.000, i da im je Francuska spremna biti partner u plasmanu i prodaji tih dronova.
Prozivka Srbije
Komšijske zemlje, identični kadrovi obilaska Buržea / Foto: MORH
Iako su određeni srpski političari i paradržavni mediji do sada bili prvi koji su preko granice upućivali neosnovne, besmislene i često prilično umobolne poruke u pravcu Hrvatske, interesantno je da za današnje Anušićeve komentare ovde u Parizu nije bilo osnova iz konteksta prvobitne srpske provokacije, jer nje nije bilo.
Jedino javno pominjanje hrvatske nabavke Rafala u Srbiji dogodilo se juče u razmeni argumenata opozicije i vlasti u Skupštini Srbije. Srpski ministar odbrane Bratislav Gašić čak je indirektno kazao da hrvatski Rafali i nisu jeftiniji, odnosno da su srpski moderniji, ukazujući na besmisao direktnog poređenja.
Stoga čudi ovakva Anušićeva izjava, pre svega u delu da Srbija, navodno, neće imati „pravo i mogućnost upotrebe svih tehničkih sposobnosti Rafala“. Ovim Anušić možda ukazuje da država Francuska može uticati na Daso kao privatnu kompaniju, u smislu da se neki njeni proizvodi mogu prodati sa određenim ograničenjima na osnovu želje zemlje (geopolitičkog) konkurenta.
Ono što za sada pretpostavljamo i što smo na Tango Sixu više puta analizirali, je da HRZ Rafali nemaju senzore sistema OSF i Spektra. To, naravno, nikako ne znači da hrvatski avioni nemaju instalacije potrebne za ugradnju i funkcionisanje ovih sistema kada se oni eventualno budu nabavljali.
Razgovori Hrvatske i francuskog Ministarstva odbrane i Dasoa, kako je rečeno „u pravcu modernizacije Rafala“, indikuju da Hrvatska trenutno raspolaže avionima ograničenih mogućnosti, odnosno da verovatno ne poseduju AESA već PESA radar, čim ih je potrebno nadograditi. Ostaje, jednom kada se javno potvrde buduće opcije planirane modernizacije, videti i da li će HRZ letelice biti unapređene na 4.1 standard koji kupuje Srbija ili neki drugi?
Razgledanje hardvera koji nedostaje? / Foto: MORH
Ukoliko Hrvatska izabere opsežnu nadogradnju biće interesantno saznati dodatna novčana sredstva potrebna za njenu izvedbu, što će jučerašnju raspravu u srpskom parlamentu staviti u drugi kontekst – Hrvatska možda na kraju neće proći jeftinije od Srbije.
Poslednji sporan momenat Anušićeve izjave svakako su komentari o navodnoj (ne)opremljenosti srpskih Rafala koji dolaze nakon razgovora sa francuskim kolegom. Da li je po sredi deljenje informacija o planovima Srbije za naoružavanje i opremanje svojih Rafala i da li bi francuska strana smela da te podatke daje bilo kome?
Radi reputacije Francuske i Dasoa bilo bi dobro da slične infornacije nisu otkrivane i Srbiji.
Za sada jedina zvanična potvrda u razlikama u opremljenosti preneta je ekskluzivno upravo na Tango Six portalu. Pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović kazao nam je u martu da će srpski Rafali imati „potpunu borbenu vrednost“, bez zalaženja u kvalitativne ocene poređenja sa Hrvatskom.
Miloradović je tada čak i naglasio da su polovni hrvatski Rafali i dalje „respektabilna platforma“, da Srbija čak planira i da nadograđuje svoju 4.1 verziju u budućnosti. Jedina tehnološka razlika na koju se Miloradović tada osvrnuo u kontekstu NATO odnosa je nemogućnost Srbije kao zemlje koja nije članica da ima određenu verziju data-linka.
Međutim, kako je Miloradović kazao za tada za Tango Six, „ne-NATO“ verzija data-linka instalirana na novoproizvedenim srpskim Rafalima imaće iste tehnološke mogućnosti, samo bez jedinstvenis standarda komunikacione zaštite čiji je jedini smisao intra-NATO razmena podataka.
The post [BURŽE 2025] Analiza: Zbog čega hrvatski ministar odbrane proziva opremljenost srpskih Rafala i kakve veze sa tim imaju Francuska i Daso? appeared first on Tango Six.
Pogledaj vesti o: NATO