
Izvor: KMnovine.com, 15.Jun.2024, 12:20
Danas 25 godina od otmice i mučeničkog stradanja Svetog Haritona (Lukića)
Danas 25 godina od otmice i mučeničkog stradanja Svetog Haritona (Lukića)
Odmah nakon
usvajanja Rezolucija 1244, kojom se navodno pravno regulisalo stanje posle
NATO agresije nad Srbijom, nastavili su se zločini šiptarsih terorista
koji su tek nakratko prekinuti tokom bombadovanja kada je srpska vojska
punim kapacitetom štitila svoju teritoriju i svoj narod.
>> Pročitaj celu vest na sajtu KMnovine.com <<
Zvuči ironično
ali Srbi sa Kosova i Metohije, u delovima pokrajine koji su bili
naseljeni šiptarskim stanovništvom, kao najbezbedniji period doživljavaju
dane NATO bombardovanja Srbije upravo zbog pune zaštite koju je vojska
tada pružala na zemlji. Pored otkrivenih masovnih grobnica u kojima su
spaljivani živi Srbi, žene čak posle silovanja i odsecanja delova tela kao u
krečanama sela Klečka, izmasakriranih Srba u Radonjićkom jezeru, ili
šiptarskog terorističkog napada na kafić „Panda“ u Peći, koji
neofašističke struje u Srbiji pokušavaju da negiraju,
predstavnici
OEBS-a su iscenirali i izmislili Račak kako bi imali makar mnimalno
opravdanje za agresiju koju su dugo spremali. Od samog svog početka ona
je za Srbe značilo samo najgore zlo i patnju. A baš takva vremena
stvaraju mučenike.
Odmah
po usvajanju Rezolucije 1244 Šiptari su nastavili svoj krvavi pir kome
se do danas ne vidi kraj iako je intenzitet slabiji jer je većina Srba
proterana ili živi iza bodljikave žice u savremenim konc-logorima tzv.
“enklavama”. Progon strahom i krvlju oterao je preko 300.000 Srba sa KiM
(zvanične službe i organizacije ne uzimaju u obzir podatke oprodaji
srpskih imanja Šiptarima na Kosovu posle 1999. iako su gotovo sva učinjena
pod pritiskom i u strahu) kojima ni ne pada na pamet da se vrate. O
poratku misle tek najstariji koji bi da u svom zavičaju umru i budu
sahranjeni. Njih tek posle više poseta u raseljeničkim centrima i posle
brojnih partija razgovora ubede u povratak obećavajući uslove za
nastavak života na svojim imanjima. Time se uglavnom bave nevladine
organizacije koje na tome zarađuju ogroman novac a koje su ili produžena
ruka ili pod kontrolom najviših političara na svim stranama sukoba i to
„van redovnih procedura“. Starci odlučuju da se vrate jer znaju da nisu
krivi ni za kakvo zlo i zato veruju da će moći da nastave svoj život.
To uopšte nije tako a nažalost primera, poput ubistva povratničkog
bračnog para Srba u selu Talinovac ima i previše. Da nevinost Srba nije
nikakvo merilo dokazuju sva zla Šiptara počinjena u periodu između Drugog
svetskog rata i devedesetih godina. Uglavnom su nezaštićeni civili
ubijani, silovani, proganjani, imovina uzurpirana…
Sve
i da se radi o krivici (koje nema) kao povodu šta je kome Crkva kriva?
Šta su bili krivi svi hramovi spaljeni iz mržnje a šta prost monah može
biti kriv, osim što je pravoslavni monah i Srbin. Takav je slučaj i sa
ocem Haritonom kidnapovanim na ovaj dan pre 16 godina u Prizrenu.
Freska u manastiru Arhangeli kod Prizrena.
“Bio je krotak, smiren i nezlobiv, pa i pred čestim napadima šiptarskih terorista kojima je bio izložen, kao što je onaj 1. maja 1999. godine, kada su iz automatske puške pucali na kola koja je vozio, dok je išao u posetu bolesniku u prištinsku bolnicu. Bio je neustrašiv i staložen u takvim situacijama, vezujući svoje srce za Hrista i imajući pred očima bližnje u nevolji i poslušanje na koje bi bio prizvan. Poživevši kratko, ali u plamenoj i neodstupnoj ljubavi prema Bogu, tako je i postradao“.
Sveti
Hariton (Lukić) bio je sabrat manastira Svetih Arhangela kod Prizrena.
Tog dana je po poslušanju koje je dobio od svog nadležnog episkopa pošao
da obiđe jednu srpsku porodicu u blizini. Naoružani Šiptari u uniformi
terorističke organizacije UĆK, kidnapovali oca Haritona 15. juna 1999.
godine u sred bela dana i naočigled okupatorskih jedinica nemačkih NATO
vojnika koji nisu ni prstom mrdnuli da spreče zločin a i sami su tih
dana u kolima ubili dvojicu Srba koji su bežali od razjarene šiptarske
mase ispalivši na dva civila preko 200 metaka. To je bio prvi put da su
nemački vojnici, posle sloma fašističke Nemačke u Drugom svetskom ratu,
ispalili metak van granica svoje zemlje. Opet – u Srbiji gde su i onda
ubijali 100 Srba za jednog njihovog okupatorskog zlikovca. Pucali su još
dva puta, bez ikakvog povoda, u goloruki srpski narod na severu KiM
ranivši nekoliko ljudi teže ali, hvala Bogu, mrtvih nije bilo.
Srbi
su od te 1999., prosto, stavljeni van zakona i niko ne odgovara ni na
kakvom sudu ovoga sveta za zločine nad srpskim narodom. Otac Hariton je
bio jedan od mnogo Srba koji su kidnapovani već prvog dana ulaska
Šiptarskih terorista u Prizren po okončanju NATO agresije.
„Zločinci
su ga uhvatili na očigled NATO “mirovnjaka”, koji nisu preduzeli ništa
da zločin spreče, dok je otac Hariton odvođen na mesto mučenja i
stradanja. Počeo je Golgotski put novog mučenika i svedoka Gospodnjeg. Na
njegova pleća je stavljen poslednji i najteži krst – prolivanje krvi za
Hrista. Poneo ga je kao krotko jagnje, primivši rane Hristove na svome
telu.
Nakon više od godinu dana traganja za njim,
Komisija za ekshumaciju nestalih i kidnapovanih Srba pronašla je
izmasakrirano i obezglavljeno telo monaha Haritona, 8. avgusta 2000.
godine, u neobeleženom grobu, na groblju albanskog sela Tusus, kod Prizrena.
Mnogi identifikovani nalazi potvrđuju da je telo ostavljeno na
otvorenom nakon ubistva, stoga što je ostao samo skelet. Utvrđen je lom
nekoliko rebara i leve ruke. Nedostajali su glava i deo kičme. Prsluk
koji je nosio je raskomadan, u prednjem delu što ukazuje da je utroba
moguće bila rasporena.
Rane
u predelu srca ukazuju na mogućnost višestrukih teških uboda nožem, što
nesumnjivo dokazuje izrazito bolnu smrt. Uz njegovu odeću, pronađena je
lična karta i molitvena brojanica. U posmrtnom izveštaju koji
je dostavljen Međunarodnom Sudu za ratne zločine se potvrđuje otkidanje
glave i teška sakaćenja.
Glava
oca Haritona još uvek nije nađena. Prema izveštaju veštaka, glava je
odsečena oštrim predmetom, polomljena mu je kičma, nekoliko rebara i
kosti leve ruke, a nedostaje i nekoliko kičmenih pršljenova. Telo je
nađeno u njegovoj monaškoj mantiji i džemperu, a uz njega su istražitelji
pronašli i njegovu ličnu kartu i brojanicu. Utvrđeno je da su mu prsluk i
džemper rasečeni sa prednje strane i u predelu srca, što je ukazivalo na
to da je ocu Haritonu stomak bio rasporen i da je izboden nožem u
predelu srca. Nakon masakra koji je nad mučenikom Haritonom ivršen,
odsečena mu je glava. Nedaleko od njegovog tela pronađena su i tela
nekoliko Srba postradalih u isto vreme. Svi dokazi, kao i izveštaj
veštaka, predati su istražiteljima Međunarodnog suda za ratne zločine u
Hagu.
Svoj monaški put otac Hariton je započeo u manastiru Crna Reka 1995.godine. Tu je proveo oko dve godine da bi kasnije bio premešten od strane
Episkopa Artemija u manastir Svetih Arhangela kod Prizrena koji je tada
bio u obnovi. Monah Hariton je zamonašen 1998. i to je bilo prvo monašenje u manastiru Svetih Arhangela posle 550 godina.
Kao Radoslav, sa 12 godina.
Ovaj svet je otac Hariton ugledao na Aranđelovdan, 21. novembra 1960.
godine u selu Lukovačka Reka kod Kuršumlije. Rođen je u
radničko-seljačkoj porodici Lukića, koja je imala više dece, i na krštenju
dobio je ime Radoslav. Tim imenom, koje će i na monašenju kasnije nositi
(na grčkom Hariton ima isto značenje). Svoj život pre manastira on
najpre provodi u svom selu, gde usrdno pomaže svojoj porodici, da bi
kasnije, školujući se i radeći kao profesionalni vozač 20 godina,
revnovao u traženju istine i pravde. Želeo je, kao što je i bio vaspitan u
svojoj porodici, da pošteno živi i da se trudi da pomogne svima.
Posle mnogih traganja da se u najpotpunijem obliku ostvari u ovim svem
idealima, odlučuje da život provede monaški. Kod njegove porodoice ta
odluka, kao što je u najvećoj meri to opšti slučaj, izaziva otpor i
negodovanje. Njegova sestra kaže da su ga pokušali da ga odvrate na razne
načine pa ga i podsećali da „ako se zamonaši neće imati svoju porodicu, svoju decu“. Na to je otac Hariton odgovorio „ni Sveti Sava nije imao decu pa ga deca i danas slave i pominju“.
POSLEDNjE POSLUŠANjE
15. juna 1999. godine, kada je posle 10:30 kolima stigao ispred Episkopije u Prizrenu i primio svoje poslednje poslušanje na zemlji da ode do jedne porodice u gradu i donese ručak za svog voljenog episkopa, krenuo je radosno i bez pogovora, ničega se ne bojeći. Sa tog puta se više nije vratio k nama živ. Uhvatila ga je zločinačka ruka tu, na očigled NATO snaga koje su došle da donesu „mir i slobodu”, i odveden je na mesto mučenja.
Ništa se više nije znalo za njega iako je na sve strane poslata obavest onima koji su bili zaduženi da se o tome staraju. Svi su ćutali, želeći da sakriju zločin, ali Gospod nije hteo da otac Hariton ode u zaborav, i kao što biva da mučenici za Hrista imaju slobodu da se jave, oca Haritona su sanjali nekoliko njegove sabraće, a jednome je i kazao da je mrtav.
MANTIJA I BROJANICE
Posle godinu dana se ti snovi i obistinjuju, kada je nađeno njegovo namučeno telo, tu pored Prizrena, u mestu Tusus iza bolnice. Prepoznato je po monaškoj mantiji i brojanicama, a tu su bili i delovi njegovih dokumenata. Tu nam se otkriva deo njegovog mučeništva: telo je nađeno bez glave sa nekoliko prelomljenih kostiju i sa rasparanim džemperom i ubodima u predelu srca. Znamo da se otac Hariton nije odrekao svoga Hrista za koga je i postradao, samo zato što je hrišćanin, zato što je monah, zato što je Srbin.
Napomena: tokom pripreme ovog teksta informacije su pozajmljene od
nekoliko izvora. Posle uzurpiranja Eparhije raško-prizrenske došlo je do
krivotvorenja, promene i prikrivanja izvora pa se ne može pouzdano tvrditi
ko je autor. Ukoliko se neko oseti oštećenim biće nam drago da
ispravimo taj nedostatak. Uglavnom, najveći broj informacija preuzet je
iz ŽITIJA SVETOG HARITONA NOVOMUČENIKA CRNOREČKOG koje u digitalnom izdanju možete preuzeti klikom na već pomenuti naslov.
Piše: Ivan Maksimović,
Prvobitno objavljeno: Novinar.de, 15.06.2014.
Mali dodatak. Osnivanje portala KM novine je započeto nakon prvih separatističkih kvazi-izbora na severu, a time po prvi put na celoj teritoriji Kosova i metohije, krajem 2013. godine. radilo se predano i ne razmišljajući puno o datumima dogodilo se da je sa radom u eksperimentalnoj fazi započeto upravo na dan stradanja i mučeništva Svetog Haritona Lukića. U konačnoj formi sajt je počeo da radi nešto kasnije, na Ivanjdan, isto tako spontano i bez ikakvih planova da se datumi poklope. Deset godina kasnije, u isto vreme kada je započeo sa radom, portal KM novine se gasi kako smo to i opisali pre nekoliko dana i dali instrukcije za preuzimanje celokupnog sadržaja. Nadamo se da naš trud barem pred Bogom, neće biti uzaludan kao što se čini da je pred ljudima kojima je i bio namenjen.
Izvor: KM Novine :: © 2014 - 2024 :: Hvala na interesovanju
Pogledaj vesti o: Autonomna pokrajina Kosovo i Metohija