Batina igumana Sergeja

Izvor: Politika, 15.Okt.2012, 13:38   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Batina igumana Sergeja

Iguman Sergej (Ribko), upravitelj Xrama silaska Svetog duha, smeštenog na jednom moskovskom groblju, poziva na borbu protiv svih koji su namerili da skrnave pravoslavne svetinje.

Ukoliko vlast i država nisu sposobni da zaštite božje kuće, vernici su dužni da u sopstvene ruke preuzmu zaštitu svetinja, kaže iguman.

„Država, kao garant Ustava, još nije u poziciji da osigura bezbednost bogosluženja za pravoslavne vernike”, objasnio je iguman u jednom nedavnom intervjuu.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << />
Drugim rečima, ako se držimo stare izreke da je „batina iz raja izašla”, zašto tu batinu i ne upotrebiti.

„Obratite pažnju na sumnjive posetioce. U slučaju bilo kakve namere od strane istih da čine bogohuljenje, zovite čuvare hrama, zapomažite. Ne prezajte da ih sprečite sopstvenim rukama. Blagosiljam primenu fizičke sile”, preneli su ruski mediji njegov „apel”.

Gnev igumana Sergeja izazvan je, između ostalog, i „performansom” koji su tri članice ruske pank grupe „Pusi rajot” izvele 21. februara u Hramu Hrista Spasitelja u Moskvi.

Jekaterina Samucevič, Marija Aljohina i Nadežda Tolokonikova popele su se tada na crkveni oltar gde su izvele pesmu u kojoj su oštro napale vladu, Vladimira Putina (sve se dešavalo pred predsedničke izbore), ali i Rusku pravoslavnu crkvu.

Tri pankerke optužile su patrijarha moskovskog i cele Rusije Kirila da, umesto u Boga, veruje u Putina. Pozvale su Bogorodicu da „odnese Putina”, i založile se za nasilno svrgavanje vlade Rusije. Borci za ljudska prava na Zapadu odmah su ocenili da je to bio politički akt. Potonje hapšenje i kazne zatvora od dve godine za Samucevičevu, Aljohinovu i Tolokonikovu nazvali su direktnim udarom na slobodu umetničkog izražavanja.

Iguman Sergej misli drugačije i smatra da takve stvari treba rešavati – batinom.

Mada su i učesnice događaja u Hramu Hrista Spasitelja i njihovi zagovornici akcenat akcije stavili na protivljenju ponovnom izboru Putina za šefa države, nema sumnje da je mesto performansa izabrano po nekim drugim kriterijumima.

Sve je moglo da bude izvedeno u nekom od parkova, na ulici, u podzemnoj železnici, čak i na vrhu televizijskog tornja „Ostankino” koji dominira ruskom prestonicom. Slične „pobune” događaju se po Moskvi praktično svakodnevno.

Izabran je, međutim – božji dom.

Sticajem okolnosti, ili ne, uskoro je usledio drugi sličan događaj – puštanje u javnost filma „Nevinost muslimana”, spornog po sadržaju i vređanju proroka Muhameda, koji je na noge podigao islamski svet širom planete.

Sledbenici islamske vere nisu, međutim, bili spremni na „pravna objašnjenja” i „pozivanje na umetničke slobode”. Uzeli su batinu (istu onu na koju se poziva iguman Sergej) i krenuli u zaštitu svojih religioznih osećanja.

Ispostavilo se da je takva taktika daleko uspešnija od sudskog procesa koji je vođen u Moskvi protiv devojaka iz grupe „Pusi rajot”, čija je jedna članica u prošlu sredu puštena na slobodu.

„Nevinost muslimana” je hitno uklonjena sa Interneta i Fejsbuka. Time je, praktično, dat alibi za upotrebu batine po igumanu Sergeju.

„Nismo ni pacifisti ni mlakonje. Niko sem nas samih neće zaštititi naše svetinje od nečastivih i bezbožnika”, jasan je upravitelj Hrama silaska Svetog duha.

Iguman potvrdu svog stava nalazi u Bibliji i navodi: „Kada je trebalo da zaštiti sebe, Gospod Spasitelj je u ruke uzeo bič i isterao iz hrama one kojima tu nije bilo mesto. Kroz svu istoriju crkve postojali su knezovi, mučenici, vojnici koji su oružjem u rukama štitili svoju otadžbinu i svoje svetinje.”

Njegov stav ne dele i nadležni u Ministarstvu unutrašnjih poslova. Poziv igumana Sergeja kvalifikuju kao – ekstremizam. Predstavnik Višeg arbitražnog suda Mihail Barševski smatra da su pred Ruskom pravoslavnom crkvom dva izlaza: ili da isključi igumana Sergeja iz svojih redova, ili da prizna da to što crkva radi nema nikakve veze sa hrišćanstvom.

Za razliku od njega, doktor pravnih nauka Anatolij Pčelincov smatra da svaki građanin ima pravo na samoodbranu, pa čak i kada je u pitanju napad na njegov duhovni suverenitet.

Malo ko se u Moskvi bavi pitanjem šta bi se desilo kada bi neke druge „Pusi rajot” odlučile da svoj performans izvedu u nekoj od džamija širom velike ruske zemlje.

Prema popisu iz 2002. čak 14,5 miliona žitelja Rusije izjasnili su se kao sledbenici islamskog učenja. Prema nekim drugim procenama, ovaj broj se penje na čak 26 miliona. Istovremeno, broj pripadnika Ruske pravoslavne crkve širom sveta kreće se oko 150 miliona – 79 odsto žitelja Rusije.

Oslobođena Jekaterina Samucevič već najavljuje nove akcije: „Predstavnici crkve ne bi smeli da se upliću u političke stvari, a upravo na to smo hteli da ukažemo”.

Neko tu opasno greši: ili „Pusi rajot” ili iguman Sergej.

Slobodan Samardžija

objavljeno: 15.10.2012.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.