Scena silovanja naljutila opersku publiku

Izvor: Politika, 01.Jul.2015, 18:12   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Scena silovanja naljutila opersku publiku

Premijera „Vilijama Tela“ u Kraljevskoj operi u Londonu okončana zvižducima i povicima, reditelj ne odustaje od eksplicitnog sadržaja

Retko kad se desilo da operska publika prvo zviždi i glasno negoduje pa onda čak i izlazi iz sale kao što je to bio slučaj prilikom premijere „Vilijama Tela“ u Kraljevskoj operi u Londonu, održane početkom ove nedelje. Premda razne vrste egzibicionizma na daskama >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << širom zapadne Evrope nisu neuobičajene, ovoga puta revolt je izazvala neobično realistična scena grupnog silovanja u trećem činu, koja traje čitavih pet minuta, u kojoj jednom od ženskih likova vojnici prvo skinu odeću, potom je maltretiraju uz upotrebu oružja da bi na kraju s njom imali nasilan seks.

Kako prenose „Gardijan“ i „Dejli mejl“, pored publike, reagovala je i kritika pa je scena okarakterisana kao „bespotrebno produžena i lascivno voajeristička“, a sama postavka kao „nedostojna renomea kuće“ i „intelektualno siromašna“, pri čemu je samo „profesionalizam pevača donekle spasio celo izvođenje“. Ni reditelj Damijano Mikeleto, poznat u operskim krugovima po brojnim nagradama, ni Kasper Holten, direktor Kraljevske opere, nemaju nameru da operu skinu s repertoara, niti da menjaju spornu scenu.

– Stojim iza cele produkcije jer mislim da je važno da budemo iskreni u vezi sa seksualnim nasiljem koje se dešavalo, nažalost, mnogim ženama tokom ratova širom sveta. Umetnici bi morali da na to bace akcenat, da podstaknu ljude da misle o tome pre nego da umanjuju strahote rata. U prvom činu opere pominje se čovek čija je ćerka bila žrtva pokušaja grupnog silovanja. Naš je zadatak da to osvetlimo i publici jasno stavimo do znanja da nije reč o lepoj ljubavnoj priči već o nečemu strašnom što se desilo stvarnim ljudima – rekao je Holten, dodajući da je iskreno iznenađen ovakvom reakcijom, pitajući se da li bi ona bila ista da je publika gledala film ili pozorišnu predstavu. Budući da je golotinja bila svedena, prvi čovek Kraljevske opere kaže da su jedino sama dužina scene i nasilje koje je prikazano mogli, možda, da isprovociraju publiku kao i da je moguće da na to nisu bili dovoljno jasno upozoreni, o čemu će povesti više računa.

Mikeleto, koji je za ovu priliku okupio renomirana pevačka imena, uključujući i američkog tenora Džona Ozborna, kanadskog baritona Džeralda Finlija i švedskog soprana Melin Bistrom, uz čuvenog dirigenta Kraljevske opere Anotnija Papana, neće ništa korigovati.

– Ako publika ne oseti brutalnost, patnju koju su ti ljudi osećali, ako to sve sakrijete od njih to onda postaje umekšano, postaje pričica za decu – izjavio je redite  lj „Gardijanu“ odmah nakon što se zavesa spustila na kraju predstave.

Iako u domaćim operama naša publika do sada nije imala priliku da prisustvuje sličnim eksplicitnijim scenama niti brutalnostima na daskama, već su mučni događaji prikazivani uglavnom posredno, pozorišna publika sretala se nekoliko puta, uglavnom na festivalima, sa „šokantnim“ sadržajima – golotinjom i prikazom seksa ili masturbacijom.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.