Izvor: B92, 04.Maj.2012, 15:10 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Kritičarski karavan krstari Srbijom
Svi pozorišni kritičari u Srbiji dolaze iz samo dve sredine - Beograda i Novog Sada, i zato sam na Izbornoj skupštini inicirao projekat 'Kritičarski autobus', rekao je novi predsednik Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije Ivan Medenica.
"Novac za 'Kritičarski autobus' ćemo tražiti sredstva od Ministarstva kulture Srbije", dodao je Medenica.
Izborna skupština održana je 3. maja u Muzeju >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << pozorišne umetnosti u Beogradu. Udruženje ima između 25 i 30 članova, a mandat predsednika je četiri godine.
"Tražićemo novac od Ministarstva da možemo sami, kao Udruženje, da plaćamo put i boravak u manjim mestima, tamo gde pozorišna kritika ne postoji", objasnio je Medenica i podsetio da u Srbiji ima oko 30 profesionalnih pozorišta.
Većina njih, kako je napomenuo, lišena je bilo kakve kritičke evaluacije, a njihove predstave nikada ne dožive kritičko vrednovanje, osim ako ne gostuju na Sterijinom pozorju ili nekom drugom velikom festivalu.
Medenica je dodao da ima slučajeva kada kritičari idu po pozivu u manja mesta, ali to domaćini plaćaju, "a onda nas to dovodi na teren gde možemo da sumnjamo u objektivnost njihovog pisanja".
"Projekat ''Kritičarskog autobusa'' podrazumeva da mi pokrivamo troškove i da nam pozorište u koje idemo obezbedi samo ulaznice. Onda bismo jednim mini-busom nas nekoliko išli, pet-šest puta tokom sezone, a zajednički bismo birali koje pozorište i koje predstave bismo posetili", rekao je Medenica.
U planu je da se posle tako odgledanih predstava organizuju razgovori sa umetnicima koji su ih stvarali i sa publikom, "da i jedni i drugi čuju šta znači kritičko promišljanje o pozorištu".
"Po povratku bi svako bio dužan da u svom mediju objavi kritiku, odnosno oni kritičari koji mogu sa svojim urednicima da se izbore da pišu o predstavama iz provincije", izjavio je Medenica.
Na pitanje da li internet može da pomogne, s obzirom na smanjivanje prostora za umetničku kritiku u medijima, odgovorio je da je u svetu to već praksa.
"U prethodnom mandatu, kada je predsednik bio Aleksandar Milosavljević, imali smo različite projekte izdavačke dealnosti, inicijativu za objavljivanje zbornika kritika, a druga mogućnost je svakako stvaranje portala".
"U mnogim zemljama potiskivanje kritike iz medija opšteg tipa nadomešćuje se takvim portalima i oni imaju svoj značaj", rekao je on i naveo primer uticajnog mađarskog portala za pozorišnu kritiku pod simboličnim nazivom "Revizor".
Medenica je naglasio da je za Udruženje bitno da se razdvoje stručna kritika i blog.
"Blog pozorišna kritika je model koji je legitiman, ali je dosta rizičan. Zapravo svako kao privatno lice, kao bloger, moze da promišlja na sve teme, pa i o pozorišnim predstavama. Ima tu i dobrih tekstova, ali vrlo često nedostaje element stručnosti, kompetentnosti", upozorio je on.