
Izvor: Press, 10.Jan.2013, 10:19 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Danas nastavak tehničkog dijaloga
I dok Beograd ne očekuje promene u režimu saobraćaja na prelazima, iz sedišta EU najavljuju da će tema današnjih razgovora biti i pripreme za nastavak političkog dijaloga zakazanog za 17. januar.
Po postizanju dogovora o uspostavljanju integrisanih prelaza između centralne Srbije i Kosova i Metohije, srpski privrednici sa severa pokrajine protestovali su nezadovoljni primenom sporazuma. Oni su tražili da ne plaćaju carine kosovskim institucijama, već Srbiji i da se ukine >> Pročitaj celu vest na sajtu Press << ograničenje uvoza akcizne robe na 3,5 tona.
U Briselu je dogovoreno da se carine ne naplaćuju do 10. januara, kada bi trebalo da se to pitanje reši na ekspertskom nivou.
Portparolka visoke predstavnice EU i posrednice u političkom dijalogu Ketrin Ešton, Maja Kočijančić potvrdila je Tanjugu da će dijalog na tehničkom nivou početi 10. januara, ističući da za sada nema problema u sprovođenju dogovora o integrisanom upravljanju prelazima na administrativnoj liniji i da četiri dosad otvorena prelaza (Jarinje, Merdare, Brnjak, Končulj) funkcionišu normalno.
"Očekujemo da tehnički dijalog bude posvećen pripremama za novu rundu razgovora na političkom nivou", rekla je portparolka.
Uoči nove runde tehničkog dijaloga, u Beogradu ne očekuju promenu režima na prelazima. To je nedavno poručio i premijer Srbije Ivica Dačić navodeći da 10. januar, pa ni 17. januar, kada će biti nastavljeni razgovori sa kosovskim premijerom Hašimom Tačijem, nisu "Dan D".
Dačić je sinoć RTS-u rekao da će na sastanku 17. januara prvo reći da srpska strana zna šta je dogovoreno na prošlom sastanku - da Srbi ne plaćaju nikakve dažbine, ni PDV, carine, ni akcize, a da 10. januara počnu razgovori kako da se pravaziđe taj problem.
"Ti razgovori bi trebalo da počnu danas i da se eventualno završe do 17. januara. Za to vreme se ne može menjati režim, nije dogovoreno da se od 10. promeni režim, nego da od 10. počnu razgovori o načinu kako da se taj problem reši", objasnio je Dačić.
Zamenik direktora Kanecelarije za Kosovo i Metohiju Krstimir Pantić rekao je Tanjugu da ne očekuje nikakvu promenu na prelazima koji se nalaze na severu Kosova - Jarinje i Brnjak - sve dok se ne postigne konačno rešenje za sva otvorena pitanja na koja su ukazali i Srbi sa Kosova i Metohije i sa kojima se, kako je istakao, ne slaže ni Vlada Srbije.
"Očekujem da se sa postojećim režimom saobraćaja nastavi sve dok se u Briselu ne postigne dogovor koji će biti u interesu obe strane i Srba sa KiM i Vlade Srbije sa jedne i sa druge strane interesa koji će zadovoljiti Albance u Prištini", kazao je Pantić Tanjugu.
On je podsetio da su Srbi sa severa i Beograd protiv naplate bilo kakve carine na prelazima na severu pokrajine, ukazujući pritom na CEFTA sporazum. Stoga, dodao je, očekuje da rešenje koje bude postignuto u Briselu bude takvo da na administrativnim prelazima ne bude naplate carine za robu koja se doprema u pokrajinu, a dolazi iz centralne Srbije".
Pantić, međutim, ne očekuje da se tokom razgovora na ekspertskom nivou otvore pitanje telekomunikacija i energetike, ali podseća da je visoka predstavnica EU i posrednica u dijalog Ketrin Ešton najavila da bi 17. januara moglo da bude reči i o severu pokrajine.
Dogovor o integrisanim prelazima postigla je prethodna Vlada Srbije tokom razgovora koje je vodio funkcioner Ministrstva spoljnih poslova Borislav Stefanović.
Primena tog dogovora pokrenuta je tek po formiranju nove vlade, nakon što je dijalog podignut na politički nivo razgovorima Dačića i Tačija.
Prvi integrisani prelazi počeli su da rade 10. decembra i to su bili Jarinje na severu Kosova i Merdare na jugu, dok su druga dva prelaza - Brnjak na severu i Končulj na jugu - aktivirana 31. decembra.
Pogledaj vesti o: Evropska Unija