Izvor: Večernje novosti, 24.Jul.2019, 20:21

Agencije će morati da vam vrate pare, direktiva EU štiti putnike u slučaju otkazivanja aranžmana

Agencije će morati da vam vrate pare, direktiva EU štiti putnike u slučaju otkazivanja aranžmana

Turističke agencije moraće u određenim slučajevima da putnicima vrate 100 odsto uplaćenog aranžmana Turističke agencije u Srbiji će uskoro, kada bude usvojena nova direktiva EU o paket aranžmanu, morati u opravdanim slučajevima kao što su smrt u porodici i bolest da vrate sav novac putnicima koji su onemogućeni da koriste već uplaćeno putovanje, rečeno je Tanjugu u Nacionalnoj asocijaciji turističkih >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << agencija Srbije (Juta).Direktor Jute Aleksandar Seničić kaže da se očekuje da ta direktiva EU bude usvojena 2021. ili 2022. godine."Nova direktiva EU o paket aranžmanu EU o kojoj se trenutno raspravlja predviđa da u ekstremenim situcijama, kao što su smrtni slučajevi i bolesti, zbog čega se ne može otići na put, agencija bude obavezna da vrati 100 odsto sredstava putniku. Tako će agencije da ne bi rizikovale u okviru cene aranžnama imati uključeno tzv. osiguranje od otkaza putovanja".PROČITAJTE JOŠ - Srpskoj porodici provalnici tokom noći upali u apartman - evo na koje sve načine pljačkaju turiste u GrčkojDok se ne donese nova evropska regulativa spas za putnike u tim situacijama je da uplate osiguranje od otkaza aranžmana, koje sada košta otprilike između 1,5 i tri odsto od cene aranžmana.Kada bude usvojena nova regulativa u EU, osiguravači će vrlo ozbiljno pristupiti celoj priči i imati lekarske ordinacije za izdavanje uverenja."Kao na Zapadu biće propisane određeni lekari i klinike koji će biti licencirani i u ime osiguravača davati potvrde o bolesti. Verujem da ćemo vrlo brzo doći do rešenja koje će biti pre svega na zadovoljstvo putnika", naglasio je on.Objasnio je da bi u tom slučaju putnik bio u obavezi da se javi agenciji da otkaže aranžman i onda u dogovoru sa agencijom i osiguravačem da dobije povraćaj novca, delimično od agencije, a delimično do 100 odsto od osiguravača."Delimično, zato što Opšti uslovi poslovanja predviđaju nekakve penale za putnike u slučaju otkaza. Recimo, putnik je otkazao aranžman sedam dana pre putovanja, a po opštim uslovima agencija ima pravo da uzme 80 odsto cene aranžnama, a da 20 odsto vrati. Ako imate polisu, agencija će vratiti 20 odsto tih, a ostatak će isplatiti osiguravači.OSIGURANjE OD OTKAZA NAJBOLjI NAČIN ZA SVE RIZIČNE GRUPESeničić ističe da je osiguranje od otkaza najbolji način za sve rizične grupe, ljude koji imaju stare roditelje, malu decu, neka hronična oboljenja, mogu da se zaštite da ne bi plaćali nepotrebno penale.Inače, Zakon o turizmu u Srbiji i sada previđa da agencije u slučaju otkaza putovanja od strane putnika u opravdanim slučajevima koji nisu mogli da se predvide u trenutku potpisivanja ugovora, treba da povrate novac uz pravo na nadoknadu samo stvarnih troškova, ali u praksi to nije uvek slučaj.Svaka agencija na osnovu zakona propisuje Opšte uslove putovanja koji, na primer, predviđaju u zavisnosti od agencije da ona ima pravo kod otkaza puta u roku od 10 ili manje dana od putovanja da zadržili 80 odsto ili čak i 100 odsto novca."Opšti uslovi putovanja (član 71) naročito sadrže: pravo organizatora putovanja na naknadu stvarnih troškova ako je putnik odustao od ugovora zbog okolnosti koje nije mogao izbeći ili otkloniti i koje bi da su postojale u vreme zaključenja ugovora predstavljale opravdan razlog da ne zaključi ugovor. Pravo organizatora putovanja na naknadu administrativnih troškova kada je putnik obezbedio odgovarajuću zamenu ili je zamenu našao sam organizator", piše u zakonu.Ipak, u praksi kada ste onemogućeni da odete na put, na primer, zbog bolesti deteta kao što su boginje i slično, može vam se desiti da vlasnici turističkih agencija ne žele da vrate novac i kažu putniku da je trebalo da uzme osiguranje od otkaza putovanja, iako prilikom potpisivanja ugovora nisu ponudili tu mogućnost.Kada zamolite vlasnika da proda vaš aranžman, kao što i predviđa zakon, on kaže - pokušaćemo. Nakon nekoliko dana ako kao potencijalni kupac pozovete agenciju i tražite taj smeštaj, oni vam kažu da je sve prodato, a kasnije tvrde da nisu uspeli da prodaju aranžman i da je u pitanju nesporazum.U svakom slučaju reč je o prevari putnika, jer agenciji nije u interesu da zvanično proda aranžman i vrati novac već da ga preproda i ponovo na njemu zarade.PROVERITI DA LI JE AGENCIJA ČLANICA UDRUŽENjA JUTATakve situcije se uglavnom dešavaju u agencijama koje nisu članice Jute i zato se građanima preporučuje da prilikom odabira agencije provere da li je agencija članica tog udruženja.Direktor Jute Seničić objašnjava da je reč o dodatnom osiguranju od otkaza putovanja i da postoji u većini osiguravajućih kuća koje, inače, rade razne vrsta osiguranja, pa i putna osiguranja.Tako da to nije putno zdravstveno osiguranje koje uključuje isključivo zdravstvenu uslugu na destinaciji, ali ne i uslugu otkaza od strane putnika."Dodatna polisa košta otprilike između 1,5 i tri odsto u zavisnosti od osiguravajuće kuće i pokriva sve te slučajeve koji mogu da nastanu u rizičnim situacijama, to su smrtni slučajevi u porodici, bolesti, okolnosti da se ne može otići na put u predviđenom terminu".Članice Jute po standardima poslovanja imaju obavezu da u tom problemu usled otkaza putovanja kada su opravdani razlozi izađu u susret putniku u najvećoj mogućoj meri, tako što pokušavaju da taj aranžman prodaju preko centralnog sistema prodaje odnosno kroz udruženja sa oko 300 agencija, objasio je Seničić."Imamo i situacije u kojima su agencije vršile povraćaj novca u celosti kada procene da to treba da urade, kada su smrtni slučajevi ili bolesti dece u pitanju, pa to rade često i na svoju štetu. Agencije to rade prema svojoj poslovnoj politici i visokim standardima udruženja", naveo je on.Dodaje da ima primera da agencije ne izlaze u susret putnicima i da u tom udruženju imaju načine da sankcionišu agencije koje ne poštuju prava putnika, tako što ih isključe ili suspenduju iz Jute ili ih diskvfalifikuju sa tržišta kada je reč o prodaji turističkih aranžmana.PUTNICI DA PROČITAJU OPŠTE USLOVE PUTOVANjA I PROGRAM PUTOVANjAPomoćnica ministra turizma zadužena za turističku inspekciju Vera Božić Trefalt rekla je Tanjugu da je izuzetno važno, da agencija ima Opšte uslove putovanja i program putovanja."Prilikom kupovine aranžmana, zaključuje se ugovor o putovanju. Sva ova tri elementa su jako važna i treba sva tri dokumenta bukvalno da budu uručena u ruke putniku", rekla je Trefalt i apelovala na građane da pažljivo pročitaju ta dokumenta.Ona kaže da turistička agencija ima pravo da nadoknadi stvarne troškove pošto je zaključila ugovore i o prevozu i o smeštaju, tako da u tom smislu putnik ili član porodice kada se razboli neposredno pred put nema velike mogućnosti za potpunu nadoknadu sredstava.Trefalt dodaje da se sada takva rešenja primenjuju i u EU.Kaže da bi ipak agencije zbog nekog svog imidža i dobrog poslovanja trebalo da izađu u susret putnicima u takvim slučajevima."Imali smo takve slučajeve da se ponudi određeno obeštećenje baš zbog dobre prakse agencije i nadoknadi šteta putniku", rekla je Trefalt.

Nastavak na Večernje novosti...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora

 Povezane vesti
AGENCIJE ĆE VRAĆATI SAV NOVAC: Dobre vesti za turiste, u ovim slučajevima DOBIĆETE SVE PARE NAZAD

AGENCIJE ĆE VRAĆATI SAV NOVAC: Dobre vesti za turiste, u ovim slučajevima DOBIĆETE SVE PARE NAZAD

Izvor: Kurir, 24.Jul.2019

Dobra vest - Nova direktiva EU, o kojoj se trenutno raspravlja, predviđa da u ekstremnim situacijama kao što su smrtni slučajevi i bolest agencija bude u obavezi da vrati 100 odsto sredstava

Nastavak na Kurir...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.