Komercijalna snaga apokalipse

Izvor: Blic, 27.Jan.2008, 01:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Komercijalna snaga apokalipse

Živimo u vremenu velikog straha. Kada imate film koji govori o ogromnom čudovištu koje napada grad, terate ljude da razmišljaju i osete strah na način koji je veoma zabavan i neverovatno bezbedan. I ja sam želim da osetim tako nešto - da odem na film koji je tako upečatljiv i hiperrealan, a "Cloverfield" to svakako jeste - kaže Džej-Džej Abramas, producent filma "Cloverfield".
>> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << />
Izuzetan komercijalni uspeh filma "Cloverfield" koji je svetsku (i srpsku) premijeru imao prošle nedelje nadovezuje se na aktuelni filmski hit "Ja sam legenda" Frensisa Lorensa. Karakteristika ovih ostvarenja je bavljenje temom apokalipse.

Literarna podrška ovom aktuelnom filmskom trendu stigla je iz drugih umetničkih disciplina. Na primer, neimenovani junak romana "Put" Kormaka Mekartija, nagrađenog Pulicerovom nagradom, kreće se kroz ikonografiju gledaocima poznatu iz filmskog serijala "Mad Max", dok je Jorik iz popularnog stripa "Y: The Last Man" (čija je poslednja epizoda objavljena ovog meseca) jedini muškarac koji je preživeo kugu; žene u ovom stripu, inače, uspešno preživljavaju. Čak je i kompanija "Dizni" obradila sličnu temu u filmu "Wall E", koji će biti prikazan u junu ove godine, o poslednjem robotu na zemlji prekrivenoj đubretom.

Naravno, da bi se u centru pažnje pojavio poslednji čovek na zemlji, mora da postoji apokalipsa. TV serije "Jericho" i "Battlestar Galactica" govore o grupi preživelih posle nuklearne katastrofe. Video igra "Half-Life 2" smeštena je na zemlju koju su osvojila bića sa drugih planeta.

Seme za "Cloverfield" je posejano juna 2006, dok su producent i režiser Džej-Džej Abrams i njegov sin bili na turneji po Japanu zbog filma "Nemoguća misija 3".

Tvorac hit TV serija "Felisiti", "Alias" i "Nestali", koji je kao režiser debitovao sa filmom "Nemoguća misija 3", a uskoro će režirati film "Zvezdane staze", zaustavio se kod radnje s igračkama sa sinom Henrijem i primetio igračke Godzile. "Shvatio sam da postoji čudovište koje je kulturološki opstalo i da je to nešto što nemamo u Americi", kaže on.

Ovo je istovremeno i film o gigantskom čudovištu koje uništava Njujork, ali i o grupi ljudi koja prolazi kroz veliku krizu. "Cloverfield" se usredsređuje na grupu prijatelja, na početku večeri, koji su se sakupili zbog oproštajne žurke za Roba, koji se seli u Japan. Drugi prijatelj, Had (Ti Džej Miler) dobio je zadatak da snima događaj kamerom, što je zadatak kojem baš nije dorastao.

Gledanje takvih situacija - viđenih u brojnim snimcima iz kućne radinosti - ima neobičan uticaj na gledaoca. "U ovom vremenu YouTubea, gledanje takvih snimaka ima osobinu voajerizma, čak i kada gledate ljude koji rade uobičajene stvari", primećuje Godar. "Iz istog razloga, kada se nešto stvarno dešava, to možete neprestano da gledate - kao da ulazite u tuđe živote."

Film "Cloverfield" je snimljen kamerom iz ruke, amaterskim video stilom nalik na onaj u filmu "Projekat veštica iz Blera", s kojim deli i praksu odsustva filmskih zvezda.

Jednu od prvih naznaka uništavanja koje donosi čudovište stiže na početku filma, dok grupica prijatelja odlazi s Robove žurke da bi otkrila šta se napolju zbiva - a susreće ih glava Staute slobode koja se kotrlja niz ulicu.

"Sekvenca sa glavom statue doživela je veliki skok u studiju", objašnjava Berk. Ali trejler s glavom je ostavio veliki utisak na ovožavaoce žanra. "Reakcija je bila onakva kako smo se nadali", primećuje Abrams.

"Kao što se film 'Godzila' bavio nemirom nuklearne ere i atomskom bombom i Hirošimom, čudovište u 'Cloverfieldu' je metafora našeg vremena jer može da pronađe put da dopre do tih osećanja, a da ih pri tom ne obezvredi i ne iskoristi na pogrešan način", kaže Met Rivs, režiser filma "Cloverfield".

Velika je ironija savremene popularne kulture to što SAD sada uvozi japanski monstr film - kreiran zbog straha od Amerikanaca - ne bi li se oslobodili vlastitih strahova iniciranih nakon terorističkog napada 11. septembra 2001.

Postapokalipsa, dakle, dolazi u dva varijeteta: u sterilnom obliku - pustinja ili blago zapušteni gradovi iz kojih su nestali ljudi. U filmu "Ja sam legenda" Vil Smit igra golf i vozi sportska kola, ali on gaji kukuruz i lovi divljač na ulicama Menhetna. Apokalipsa je epska tragedija, ali i fantazija o čišćenju i regeneraciji. Zbog toga, zaključuju analitičari, religiozno značenje apokalipse, posredstvom popularne kulture, pretvara se u veliki komercijalni potencijal.

Bioskopski hit od kojeg je gledaocima muka

Mnogobrojni gledaoci filma "Cloverfield", trenutno najgledanijeg u SAD, dobili su mučninu zbog specijalnog načina snimanja, piše "Lod Anđeles tajms".

Film prati grupu mladih koji pokušavaju da pobegnu od džinovskog reptila koji je napao Njujork. Snimljen je kamerom s ramena, kako bi gledaoci imali utisak da su direktno uključeni u akciju. Tehnika je, međutim, za neke isuviše dobro funkcionisala, navodi list.

"Zaista mi je pozlilo tamo u sali, sačekajte me", izjavila je "LA tajmsu" jedna gledateljka koja je izašla s projekcije da bi povraćala.

Drugi gledalac je novinaru rekao da mu je, iako su prošla 24 sata od kako je gledao "Cloverfield", i dalje muka. "Sve se stalno mrda. Moj mozak je pokušao da izdrži sok, ali nije uspeo. Imam strašnu migrenu", naveo je.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.