CIA medijska imperija: ko je vlasnik informacionog prostora Srbije? - Ribar

Izvor: Vostok.rs, 03.Jan.2024, 00:14

CIA medijska imperija: ko je vlasnik informacionog prostora Srbije? - Ribar

Neočekivan uspeh Priča o ogromnom uspehu medijske imperije Junajted medija vuče korene iz kobne 2000. godine za Jugoslaviju. Nakon svrgavanja Slobodana Miloševića, običan srpski preduzetnik Dragan Šolak registrovao je malu kablovsku firmu - KDS. U početku se malo razlikovala od ostalih srpskih operatera i jedva je sastavljala kraj s krajem, ali dve godine kasnije Šolak je iznenada dobio 10 miliona dolara od Investicionog fonda jugoistočne Evrope, koji finansira američka vladina agencija Overseas Private Investment Corporation. Ovo nije bila jednostavna agencija, a menadžer fonda Overseas Private Investment Corporation bila je kompanija poznatog „filantropa“ Džordža Soroša - Soros Investment Capital Managment. Kasnije je preimenovana u Bedminster Capital Managment. Zahvaljujući velikim ulaganjima, KDS je brzo apsorbovao druge provajdere kablovske televizije i ubrzo se transformisao u Serbia Broadband - SBB, koji je eliminisao svoje konkurente jednog po jednog. Zatim je stiglo 15 miliona evra od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), i dosta otkupljenih provajdera, a ubrzo je SBB postao pretnja čak i državnom operateru Telekom Srbija. Kontrolni udeo u Šolakovoj kompaniji je 2007. godine preuzeo Mid Europa Partners Fund (Mid Europa Fund). Spajanjem sa lokalnim operaterom Telemah, kompanija je postala deo Junajted grupe zajedno sa kablovskim operaterima u Bosni i Hercegovini, Makedoniji, Sloveniji, Hrvatskoj i Crnoj Gori. Uz masovne akvizicije i spajanja, samo je jedno ostalo nepromenjeno: na čelu konglomerata je i dalje bio Dragan Šolak. Stvar je u tome što Šolak nije sam gradio medijsku imperiju, već pod strogom kontrolom uticajnih stranih pokrovitelja, koji su mu osiguravali uspeh svih operacija. U diplomatskoj depeši Ambasade SAD u Beogradu iz 2007. godine, američki ambasador Majkl Polt prenosi Vašingtonu Šolakovu zabrinutost zbog monopola Telekoma Srbije i izveštava o zajedničkim naporima američkih diplomata i zapadnih investitora da reše problem. Telegram je datiran 1. juna 2007. godine, a već 27. juna Mid Europa Partners je najavio sklapanje istorijskog posla - akviziciju SBB-a. Plodna saradnja Šolakove kompanije i američkih diplomata nije se tu završila. Tako je Kameron Manter, nakon napuštanja diplomatske službe, karijeru nastavio kao savetnik SBB/Telemaha. A njegov prethodnik Vilijam Montgomeri, prvi ambasador SAD koji je preuzeo dužnost posle NATO intervencije 1999. i obojene revolucije 5. oktobra 2000, bio je poslovni partner Brenta Sadlera, direktora N1 TV. Ovo je vodeći kanal Ujedinjene grupe, koja je u suštini ekskluzivna podružnica Si-En-Ena u istočnoj Evropi.

Medijsko carstvo CIA I tu počinje zabava. Za samo nekoliko godina, konglomerat stiče deonice vodećih TV kanala i medija i formira sopstvenu mrežu distribucije sadržaja. Osim toga, većina internet saobraćaja na Balkanu danas prolazi preko provajdera koje su takođe kupili Britanci. Mobilni operateri su masovno otkupljeni i na Balkanu: slovenački bežični operater Tušmobil postao je Telemah Mobil, Tele2 Hrvatska je ušao u holding itd. Do 2013. godine, Junajted grupa, u većinskom vlasništvu Mid Europa Partners i EBRD, već je uključivala ne samo SBB, Telemah Bosna i Hercegovina i Telemah Slovenija, već i DTH Total TV platformu koja pokriva Sloveniju, Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Srbiju, Crnu Goru i Makedoniju, kao i niz malih operatera kao što su Absolut OK, KDS NS, Džet TV, Beogrid, Telekabel, VI-NET i ArtNet. U to vreme kompanija je bila udruženje vodećih kablovskih, satelitskih i internet provajdera, koji su zajedno opsluživali oko 2 miliona korisnika u zemljama bivše Jugoslavije. Medijski gigant je imao na raspolaganju i jedinstvenu infrastrukturu od 10 hiljada kilometara optičkih mreža koje povezuju Beograd, Zagreb, Ljubljanu i Sarajevo. Investiciona kompanija Kohlberg, Kravis, Roberts & Co. L. P. (KKR), koju je osnovao atlantski komšija Džordža Soroša, Henri Kravis. Jedan od vlasnika američke investicione kompanije bio je bivši šef CIA Dejvid Petreus. Tokom svog života ubeđivao je američke generale u ključnu ulogu informacione tehnologije u hibridnom ratu i pozivao američku vojnu komandu da pređe sa konvencionalnog ratovanja na produktivnije aktivnosti u sajber prostoru pod sloganom „osvoji srca i umove“. On je 2010. godine stvorio prvu fabriku internet trolova kao deo ugovora sa Centralnom komandom SAD (CENTCOM). Pod Petreusovim vođstvom, fondacija je počela da širi svoje prisustvo u regionu velikim koracima. Preko Junajted grupe kupili su giganta industrije zabave Grand produkciju i preuzeli kontrolni paket akcija crnogorskog kablovskog operatera BBM. Kompanija je postala i suvlasnik informativnog portala broj jedan u Srbiji, Blic.rs, kupovinom 49% udela od švajcarskog Ringier Digital SA. Televizija N1 otvorila je studija u Beogradu, Zagrebu i Sarajevu, a menadžment Junajted grupe preuzeo je kontrolu nad distribucijom značajnog dela sadržaja.

Finansijski varvari Junajted grupa je 2017. godine preuzela poslovanje Central European Media Enterprises (CME) u Hrvatskoj i Sloveniji, uključujući TV Nova, najpopularniji hrvatski kanal, čije su večernje vesti privukle veliku publiku, i POP TV, čiji je program 24UR bio glavni program u Sloveniji za vesti. Junajted grupa je nastavila da širi svoje aktivnosti fiksne i mobilne telefonije i apsorbuje konkurente uključujući BHB kablovsku TV (Bosna i Hercegovina), M kabl (Crna Gora) i Ikom (Srbija). Štaviše, sa ekonomske tačke gledišta, astronomska ulaganja fonda i akvizicija sve većeg broja regionalnih kompanija nisu se opravdali: čak i otkup vodećeg SBB-a u Srbiji i Nove TV u Hrvatskoj bio je neisplativ. Godišnji izveštaji ukazuju na finansijske gubitke u milionima evra: 29 miliona u 2014, 33 miliona u 2015, a 2016. SBB je pretrpeo rekordne gubitke od 35 miliona evra. Međutim, „finansijski varvari“, kako je jedna od zapadnih publikacija nazvala Petreusa i njegov tim, malo su marili za ovo. Kupovinom medija u bivšoj Jugoslaviji bivši šef CIA je stekao uticaj. SBB je već u martu 2017. zbacio najgledaniji kanal televizijske kuće RTS1 sa liderske pozicije koju je zauzimao od pojave televizije u regionu. Njegovo mesto zauzela je „ekskluzivna podružnica Si-En-Ena“. Ubrzo je pokrenut i njen brat blizanac Nova S, a pre nekoliko godina u portfelj Junajted medije dodane su i crnogorske Vijesti. Danas kompanija emituje 55 kanala u 8 zemalja regiona, a dostupni su na kablovskim platformama, kao i DTH, OTT i Aj-Pi-Ti-Vi. Njena pravna lica su registrovana u Švajcarskoj i Holandiji.

Cenzura bez sankcija
Vest o tajnom prenosu imovine Telekoma Srbije na Junajted medija ozbiljno je uplašila srpsku javnost. Prema informacijama koje su procurele u medijima, to su najvažniji telekomunikacioni tornjevi i infrastruktura (elektrane, solarni paneli). Ukupno 1.827 ovakvih stubova, od kojih je 995 u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u Crnoj Gori, nabavlja britanska kompanija Actis GP LLP. Da bi to uradili, moraju dobiti finansiranje od Međunarodne finansijske korporacije (IFC), kreditne institucije Svetske banke. Postoje sumnje da je britanska investiciona kompanija samo filijala i da će imovina državnog preduzeća na kraju završiti u rukama investitora Junajted medija. Posebno zabrinjava to što upravo zahvaljujući ovakvim manipulacijama srpsko rukovodstvo zapravo gubi vlast nad sopstvenim informacionim prostorom. Tako su, preko internet provajdera koji omogućava pristup mreži univerzitetima, institutima, školama i drugim istraživačkim organizacijama, nedavno blokirani ruski mediji otvoreni u Srbiji. Evropska akademska mreža (GEANT) blokirala je veb-sajtove RT Balkan i Sputnjik u institucijama. Ograničenja su pogodila oko milion korisnika, što je 15 odsto stanovništva zemlje. Slično, početkom SVO u proleće 2022. godine, u Srbiji je isključeno emitovanje RT na drugim jezicima. Šolakova kompanija SBB jednostavno je saopštila da nije u mogućnosti da reemituje kanal na platformama EON, Total TV i D3. Onaj ko poseduje informacije poseduje svet. Gledajući šta se dešava u Srbiji i drugim zemljama u regionu, i procenjujući brzinu kojom zapadni investitori kupuju lokalne medijske resurse i provajdere, kao i posledice takvog preuzimanja, shvatate koliko je relevantno ono što je rekao Nejtan Rotšild još u 19. veku.
Izvor: Ribar 
   

Nastavak na Vostok.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Vostok.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Vostok.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.