Rusija i Ukrajina: Zapadni saveznici šalju Kijevu različite signale o borbenim avionima

Izvor: B92, 31.Jan.2023, 19:31

Rusija i Ukrajina: Zapadni saveznici šalju Kijevu različite signale o borbenim avionima

Amerikanci i Nemci, za sada, odbacuju ideje o slanju borbenih aviona Ukrajini, ostali partneri ih prate.

"Ne", rekao je američki predsednik Džozef Bajden na pitanje da li će SAD poslati borbene avione F-16 Ukrajini.

Dan ranije je takvu mogućnost odbacio i nemački kancelar Olaf Šolc.

Upitan u ponedeljak da li će SAD poslati avione, Bajden je odgovorio odrečno, a Velika Britanija je takođe rekla da "nije praktično" da pošalje svoje avione u Ukrajinu.
>> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << />
Ali francuski predsednik Emanuel Makron rekao je da "ništa nije isključeno".

Ukrajina već duže vreme traži nabavku savremenih borbenih aviona od zapadnih partnera.

Na isti način, nekoliko meseci je pozivala Zapad da počne isporuku tenkova, odbijana je s vremena na vreme, sve dok konačno nije dobila saglasnost.

Ali uprkos jasnim odrečnim odgovorima u vezi sa slanjem aviona, prerano je da se stavi tačka na ovu temu.

Avioni F-16 proizvedeni u Americi predstavljali bi značajnu nadogradnju u odnosu na borbene avione iz sovjetske ere - uglavnom MiG-ova - koje Ukrajina trenutno koristi.

Ti avioni su napravljeni još pre nego što je zemlja proglasila nezavisnost od SSSR-a 1991. godine.

Međutim, Bajden je u više navrata odbijao molbe Ukrajine za avione, usmeravajući se umesto toga na pružanje vojne podrške u drugim oblastima.

Drugi zapadni saveznici su ipak bili manje odlučni.

Francuski Makron u ponedeljak nije isključio opciju slanja ratnih aviona njegove zemlje u Ukrajinu, ali je naglasio da to ne sme da dodatno zaoštrava situaciju niti da umanji sposobnost Francuske da se brani.

Poljska, još jedan ključni saveznik Ukrajine, takođe nije isključila slanje F-16 aviona u Kijev.

Međutim, poljski premijer Mateuš Moravjecki rekao je da će svaki takav potez biti moguć samo "u potpunoj koordinaciji" sa drugim članicama NATO-a.

SAD su prošle nedelje objavile da će Kijevu isporučiti 31 Abrams tenk, preinačivši raniji stav po tom pitanju.

Velika Britanija i Nemačka takođe su obećale sličnu podršku.

Pogledajte video iz marta 2022. godine:

U julu 2022. godine, Predstavnički dom američkog Kongresa odobrio je izdvajanje 100 miliona dolara za finansiranje programa za obuku ukrajinskih pilota za upravljanje američkim avionima.

Ovaj zakon je usvojen kao deo Zakona o nacionalnoj odbrani za fiskalnu 2023. godinu, koji je potpisao Bajden 23. decembra.

Tokom rasprave o predlogu zakona u Kongresu bilo je reči o obuci pilota za avione F-15 i F-16, "kao i druge platforme pogodne za vazdušnu borbu".

Ali kasnije su se u diskusijama o mogućim isporukama avijacije među evropskim političarima pominjane i druge letelice, na primer, švedski SAAB JAS 39 Gripen.

Istina, švedski ministar odbrane Pol Jonson je u intervjuu za Politiko otvoreno rekao da "nema planova za skori transfer Gripensa u Ukrajinu".

Bivši ukrajinski ambasador u Nemačkoj, zamenik ministra spoljnih poslova Andre Meljnik zatražio je od saveznika stvaranje "koalicije borbenih aviona" koja bi Ukrajini takođe obezbedila eurofajtere, tornadoe, francuske rafale i švedske gripen avione.

Nemački kancelar Olaf Šolc odbacio je ideju o slanju aviona Ukrajini.

Portparol britanskog premijera Rišija Sunaka je u utorak rekao da nije upoznat sa bilo kakvim zvaničnim zahtevom Ukrajine za slanje aviona, dodavši da su "britanski avioni Tajfun i F-35 izuzetno sofisticirani i da su potrebni meseci za obuku za letenje".

"Imajući to u vidu, smatramo da nije praktično slati ove avione u Ukrajinu."

Međutim, portparol je rekao da je Sunak "imao intenzivne razgovore sa vojnim savetnicima" i "zaključak je da s obzirom na brojčanu prednost Rusije, kontinuirani rat iscrpljivanjem ne bi koristio Ukrajini".

Među ostalim opcijama, pominjani su francuski Rafali, pa čak i američki jurišnici A10, ali su to bili više neformalni razgovori, a ne konkretni predlozi.

Na kraju, Slovačka je saopštila da je spremna da svoje stare MiG-29 prebaci u Ukrajinu.

Ali najrealniji i najlogičniji kandidati za ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo, pored MiG-29, uprkos čvrstom "ne" američkog predsednika, i dalje su F-16 (o F-15 gotovo da i nema govora) i Gripen.

Kakve su karakteristike F-16 aviona?

Letelica F-16 Falkon smatra se jednim od najpouzdanijih borbenih aviona na svetu i koriste ga druge zemlje, kao što su Belgija i Pakistan.

Može da bude naoružan precizno vođenim projektilima i bombama i može da leti brzinom od 2.400 kilometara na čas, prema Američkom ratnom vazduhoplovstvu.

F-16 je prvobitno bio dizajniran kao borbeni lovac - bio je napravljen za vazdušnu borbu u blizini linije fronta.

Avion se proizvodi od 1974. godine, a tokom svoje evolucije pretvorio se od lakog lovca za "pseću borbu" (kako se na Zapadu nazivaju manevarske vazdušne bitke) u višenamenski avion sposoban za različite misije.

Mnogo puta je modernizovan, avion najnovije modifikacije - F-16 Blok 70 - izveo je prvi let 24. januara.

U julu 2022. godine, BBC ruski servis je zatražio komentar od ruskog pilota Aleksandra Garnajeva, koji je 1980-ih radio kao tester u Mikojanskom konstruktorskom birou i testirao različite modifikacije MiG-29.

Tada je pilot odbio da razgovara i komentariše rat u Ukrajini i okolnosti moguće obuke ukrajinskih pilota u Sjedinjenim Državama, ali je podelio utiske o letenju sovjetskih i američkih lovaca (leteo je na F-16).

"Čisto tehnički, razlika između MiG-29 i F-16 je kao razlika između vožnje automobila zaporožec i audija.

"F-16 je avion sa bočnim kontrolama, nagnutim naslonom sedišta... Ali pogodnost upravljanja avionom je samo mali deo njegovih karateristika", rekao je on.

Naglasio je da su oprema i naoružanje zapravo najvažnije karakteristike F-16.

"F-16 se kontinuirano modernizovao svih ovih godina, a MiG-29 je dugo bio zapušten. On [F-16] je opremljen najsavremenijom opremom i naoružanjem", rekao je ruski pilot.

Mogućnosti ciljanja mete koje ima F-16 omogućile bi Ukrajini da napadne ruske snage u svim vremenskim uslovima, kao i noću, sa većom preciznošću.

Moskva je više puta optuživala NATO da je surogat agresor, upozoravajući da bi dalja eskalacija mogla da izazove nuklearni rat.

Gripen

Švedski lovac JAS-39 Gripen je noviji.

Njegova proizvodnja je počela 1990-ih.

Iako je projektovan kao višenamenski avion, u suštini je laki jednomotorni lovac u istoj klasi kao i F-16.

Posedujući dobre letačke karakteristike, Gripen nosi manje borbeno opterećenje od F-16 - samo 5,3 tone oružja na 10 suspenzija.

Gripen je moderniji borbeni avion i opremljen je tehnologijom za izbegavanje radarskih sistema.

Ali jedna od glavnih prednosti Gripena je niska cena održavanja i nepretencioznost.

Ovaj avion je, s jedne strane, prilagođen za letove sa aerodroma u kojima nisu najbolji uslovi.

S druge strane, prema mišljenju stručnjaka, ima najbolju ekonomsku efikasnost.

Cena jednog sata leta Gripena, prema Džejns difens 2012. godine, iznosila je samo 4,7 hiljada dolara.

Sat leta F-16 košta 7.000 dolara.

Sat leta uključuje troškove održavanja i popravke aviona.

Osim toga, Gripen je prvobitno dizajniran kao laki, ali i dalje višenamenski lovac, a spisak naoružanja koje može da koristi uključuje i municiju za kopnene udare.

U julu 2022. godine, Predstavnički dom američkog Kongresa odobrio je izdvajanje 100 miliona dolara za finansiranje programa za obuku ukrajinskih pilota za upravljanje američkim avionima.

Ovaj zakon je usvojen kao deo Zakona o nacionalnoj odbrani za fiskalnu 2023. godinu, koji je potpisao Bajden 23. decembra.

Tokom rasprave o predlogu zakona u Kongresu bilo je reči o obuci pilota za avione F-15 i F-16, "kao i druge platforme pogodne za vazdušnu borbu".

Ali kasnije su se u diskusijama o mogućim isporukama avijacije među evropskim političarima pominjane i druge letelice, na primer, švedski SAAB JAS 39 Gripen.

Istina, švedski ministar odbrane Pol Jonson je u intervjuu za Politiko otvoreno rekao da "nema planova za skori transfer Gripensa u Ukrajinu".

Bivši ukrajinski ambasador u Nemačkoj, zamenik ministra spoljnih poslova Andre Meljnik zatražio je od saveznika stvaranje "koalicije borbenih aviona" koja bi Ukrajini takođe obezbedila eurofajtere, tornadoe, francuske rafale i švedske gripen avione.

Nemački kancelar Olaf Šolc odbacio je ideju o slanju aviona Ukrajini.

Portparol britanskog premijera Rišija Sunaka je u utorak rekao da nije upoznat sa bilo kakvim zvaničnim zahtevom Ukrajine za slanje aviona, dodavši da su "britanski avioni Tajfun i F-35 izuzetno sofisticirani i da su potrebni meseci za obuku za letenje".

"Imajući to u vidu, smatramo da nije praktično slati ove avione u Ukrajinu."

Međutim, portparol je rekao da je Sunak "imao intenzivne razgovore sa vojnim savetnicima" i "zaključak je da s obzirom na brojčanu prednost Rusije, kontinuirani rat iscrpljivanjem ne bi koristio Ukrajini".

Među ostalim opcijama, pominjani su francuski Rafali, pa čak i američki jurišnici A10, ali su to bili više neformalni razgovori, a ne konkretni predlozi.

Na kraju, Slovačka je saopštila da je spremna da svoje stare MiG-29 prebaci u Ukrajinu.

Ali najrealniji i najlogičniji kandidati za ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo, pored MiG-29, uprkos čvrstom "ne" američkog predsednika, i dalje su F-16 (o F-15 gotovo da i nema govora) i Gripen.

Kakve su karakteristike F-16 aviona?

Letelica F-16 Falkon smatra se jednim od najpouzdanijih borbenih aviona na svetu i koriste ga druge zemlje, kao što su Belgija i Pakistan.

Može da bude naoružan precizno vođenim projektilima i bombama i može da leti brzinom od 2.400 kilometara na čas, prema Američkom ratnom vazduhoplovstvu.

F-16 je prvobitno bio dizajniran kao borbeni lovac - bio je napravljen za vazdušnu borbu u blizini linije fronta.

Avion se proizvodi od 1974. godine, a tokom svoje evolucije pretvorio se od lakog lovca za "pseću borbu" (kako se na Zapadu nazivaju manevarske vazdušne bitke) u višenamenski avion sposoban za različite misije.

Mnogo puta je modernizovan, avion najnovije modifikacije - F-16 Blok 70 - izveo je prvi let 24. januara.

U julu 2022. godine, BBC ruski servis je zatražio komentar od ruskog pilota Aleksandra Garnajeva, koji je 1980-ih radio kao tester u Mikojanskom konstruktorskom birou i testirao različite modifikacije MiG-29.

Tada je pilot odbio da razgovara i komentariše rat u Ukrajini i okolnosti moguće obuke ukrajinskih pilota u Sjedinjenim Državama, ali je podelio utiske o letenju sovjetskih i američkih lovaca (leteo je na F-16).

"Čisto tehnički, razlika između MiG-29 i F-16 je kao razlika između vožnje automobila zaporožec i audija.

"F-16 je avion sa bočnim kontrolama, nagnutim naslonom sedišta... Ali pogodnost upravljanja avionom je samo mali deo njegovih karateristika", rekao je on.

Naglasio je da su oprema i naoružanje zapravo najvažnije karakteristike F-16.

"F-16 se kontinuirano modernizovao svih ovih godina, a MiG-29 je dugo bio zapušten. On [F-16] je opremljen najsavremenijom opremom i naoružanjem", rekao je ruski pilot.

Mogućnosti ciljanja mete koje ima F-16 omogućile bi Ukrajini da napadne ruske snage u svim vremenskim uslovima, kao i noću, sa većom preciznošću.

Moskva je više puta optuživala NATO da je surogat agresor, upozoravajući da bi dalja eskalacija mogla da izazove nuklearni rat.

Gripen

Švedski lovac JAS-39 Gripen je noviji.

Njegova proizvodnja je počela 1990-ih.

Iako je projektovan kao višenamenski avion, u suštini je laki jednomotorni lovac u istoj klasi kao i F-16.

Posedujući dobre letačke karakteristike, Gripen nosi manje borbeno opterećenje od F-16 - samo 5,3 tone oružja na 10 suspenzija.

Gripen je moderniji borbeni avion i opremljen je tehnologijom za izbegavanje radarskih sistema.

Ali jedna od glavnih prednosti Gripena je niska cena održavanja i nepretencioznost.

Ovaj avion je, s jedne strane, prilagođen za letove sa aerodroma u kojima nisu najbolji uslovi.

S druge strane, prema mišljenju stručnjaka, ima najbolju ekonomsku efikasnost.

Cena jednog sata leta Gripena, prema Džejns difens 2012. godine, iznosila je samo 4,7 hiljada dolara.

Sat leta F-16 košta 7.000 dolara.

Sat leta uključuje troškove održavanja i popravke aviona.

Osim toga, Gripen je prvobitno dizajniran kao laki, ali i dalje višenamenski lovac, a spisak naoružanja koje može da koristi uključuje i municiju za kopnene udare.

Nema tačnih podataka o ceni Gripen, ali novi švedski lovac košta više od F-16, čija je cena navedena na veb stranici američkog ratnog vazduhoplovstva - 18,8 miliona dolara za verziju F-16C/D .

Ono što Gripenu nedostaje je testiranje u borbi.

Za razliku od veterana F-16, ova letelica nije učestvovala u stvarnim vojnim sukobima, a i to bi teoretski mogao da bude argument u prilog prebacivanju u Ukrajinu - u borbenim uslovima otkrivaju se mnogi skriveni nedostaci vojne opreme.

Pogledajte video: Šta je zona zabrane letenja:

Sposobnost Oružanih snaga Ukrajine da se odupru ruskoj vojsci u potpunosti zavisi od zapadnih vojnih zaliha.

Ovo se odnosi na svu vojnu opremu.

I to bi bio uopšteni odgovor na bilo koje pitanje "zašto ovo ili ono nedostaje Ukrajini".

Pre početka rata, prema Direktorijumu svetskih vazduhoplovnih snaga 2022, Ukrajina je imala 43 borbena MiG-a i osam borbenih trenažera.

Koliko ih je bilo u borbeno spremnom stanju, nije poznato.

Prema podacima Svetskog vazduhoplovstva, ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo imalo je 26 lovaca Su-27 (i šest trenažera).

Neki od ovih aviona su takođe unapređeni i nazivaju se Su-27-1M.

Koliko aviona sada može da učestvuje u borbi takođe nije poznato.

Pored toga, Ukrajina je imala jurišne avione Su-25 (takođe delimično unapređene), prema Flajtglobal, bilo ih je 17, prema Militari balansu - 31, a bombardera Su-24 - 12, odnosno 14.

U medijima se pisalo da bi Poljska mogla Ukrajini da prebaci nekoliko MiG-ova 29 u vidu delova za avione.

Ipak, posle intervencije iz Amerike avioni nisu prebačeni.

Rusija ima ogromnu brojčanu nadmoć u borbenim avionima u sukobu sa Ukrajinom.

Pored toga, ruski Su-35 i Su-30SM su novije verzije Su-27 sa mnogo boljim performansama.

Dakle, Ukrajini su, u principu, potrebni savremeni avioni i to - što više to bolje.

Sposobnost Oružanih snaga Ukrajine da se odupru ruskoj vojsci u potpunosti zavisi od zapadnih vojnih zaliha.

Ovo se odnosi na svu vojnu opremu.

I to bi bio uopšteni odgovor na bilo koje pitanje "zašto ovo ili ono nedostaje Ukrajini".

Pre početka rata, prema Direktorijumu svetskih vazduhoplovnih snaga 2022, Ukrajina je imala 43 borbena MiG-a i osam borbenih trenažera.

Koliko ih je bilo u borbeno spremnom stanju, nije poznato.

Prema podacima Svetskog vazduhoplovstva, ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo imalo je 26 lovaca Su-27 (i šest trenažera).

Neki od ovih aviona su takođe unapređeni i nazivaju se Su-27-1M.

Koliko aviona sada može da učestvuje u borbi takođe nije poznato.

Pored toga, Ukrajina je imala jurišne avione Su-25 (takođe delimično unapređene), prema Flajtglobal, bilo ih je 17, prema Militari balansu - 31, a bombardera Su-24 - 12, odnosno 14.

U medijima se pisalo da bi Poljska mogla Ukrajini da prebaci nekoliko MiG-ova 29 u vidu delova za avione.

Ipak, posle intervencije iz Amerike avioni nisu prebačeni.

Rusija ima ogromnu brojčanu nadmoć u borbenim avionima u sukobu sa Ukrajinom.

Pored toga, ruski Su-35 i Su-30SM su novije verzije Su-27 sa mnogo boljim performansama.

Dakle, Ukrajini su, u principu, potrebni savremeni avioni i to - što više to bolje.

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.