Šeširi po poslednjoj pariskoj modi, odela od engleskog štofa

Izvor: juGmedia, 17.Apr.2017, 14:03   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Šeširi po poslednjoj pariskoj modi, odela od engleskog štofa

Dok se većina Leskovčanki danas oblači po trgovinama sa kineskom i turskom robom, a one malo imućnije u radnjama sa firmiranom garderobom, u Leskovcu između dva svetska rata na ceni je bila pariska moda i muška odela od engleskog štofa, saznajemo u Narodnom muzeju u Leskovcu.

Leskovačke dame, koje su se takmičile u eleganciji šile su u čuvenim salonima. Najpoznatiji po ukusu i eleganciji, a naravno, >> Pročitaj celu vest na sajtu juGmedia << i po cenama, bili  saloni: „Mode salon DIČE“, Modni salon „Pekić“ i krojački salon Živadina Spirića u Ulici Kralja Petrasalon Rade Beograđanke, koja je imala  salon u ulici pored reke i mode salon šešira „Margarita“ u palati Laze Jovanovića  Milutina i Margarite Dimitrijević-Damić.

U reklamama u leskovačkoj periodici, kako pišu istoričari, preporuka krojača i trgovaca jesu engleski štofovi, a za žensku modu se obavezno potencira da je po poslednjim pariskim modelima.

Ipak, izlazak na ulicu nije se mogao zamisliti bez šešira i to kod svih slojeva društa, čak i kod dece. U to vreme nije bilo butika i prodavnicca sa garedorobom, već isključivo modni i krojački saloni.

Leskovačke dame, koje su se takmičile u eleganciji šile su u čuvenim salonima. Najpoznatiji po ukusu i eleganciji, a naravno, i po cenama, bili  saloni: „Mode salon DIČE“, Modni salon „Pekić“ i krojački salon Živadina Spirića u Ulici Kralja Petrasalon Rade Beograđanke, koja je imala  salon u ulici pored reke i mode salon šešira „Margarita“ u palati Laze Jovanovića  Milutina i Margarite Dimitrijević-Damić.

U reklamama u leskovačkoj periodici preporuka krojača i trgovaca jesu engleski štofovi, a za žensku modu se obavezno potencira da je po poslednjim pariskim modelima.

Modni salon „Margarita“ je reklamirao ženske šešire  koji su kreirani po modelima koje na platnu nose filmske zvezde, glavna klijentela su bile žene industrijalaca, advokata, trgovaca, lekara. Saloni ističu da pre uzimanja mere mušterija može na miru da pregleda razne strane modne magazine  i odluči se za model. Za muškarce se šiju žaketi, smokinzi i frakovi, a za žene toalete, kostimi i mantili. 

Margarita Dimitrijević-Damić.

Kada se govori o odevanju Leskovčana ne može se izostaviti i jedan važan detalj – šešir. On je bio obavezan deo garderobe, ne samo pomodarke, već svih žena i muškaraca. Bez njega se nije izlazilo na ulicu, pa čak ni na pijacu, a da i ne pominjemo svadbe, odlaske u crkvu, sahrane.

Učenice Gimnazije nosile su francuske kape sa oznakom razreda, a đaci teget kape sa „šiltom“, takođe sa oznakom razreda. Leskovčanke su volele da menjaju šešire. Dobrostojeća Leskovčanka bi u jednoj sezoni kupila do 8, a prosečna do 3 šešira.

U Leskovcu, nekadašnjem simbolu tekstilne industrije, nemoguće je decenijama već, kupiti štof od vune, posebno ne od „runske“ vune, od koje su se sve do 1999. godine pravili štofovi za odela, nalik na one engleske s početka 20. veka

U Leskovcu je bio jedan modisterijski salon Margite Damić, ali dosta radnji u kojima su prodavani šeširi. Pomodno – galanterijskih trgovina  „Stojana Cekića i zeta“ za uskršnju i letnju sezonu  nudila je veliki izbor muških šešira filcovanih „Panica Hikel“ i „Jugoslovenskih„.  

Pri proizvodnji šešira najčešće bi izrađivali kopije iz svetskih modnih žurnala.

Već u februaru ili martu Margita Damić je u svom modisterijskom salonu nudila najelegantnije ženske šešire po najnovijom pariskoj modi  – od slame sa velikim obodima, ukrašeni svilenim trakama ili velikim cvetovima, ili male toke od svile ili slame.

????????????????????????????

Pred Vrbicu, velik dečji praznik, kada su se deca „ponavljala“ od glave do pete, izlozi su bili puni dečjih šeširića od bele slame, ukrašenih „pišlom“, crvenim trešnjama ili buketićima cveća. Mode salon „Margarita“ Milutina Milutinovića nudio „je veliki izbor šešira najnovijih modela „fazone – pariskih i bečkih šešira, kao i dečje šešire za „Vrbicu“.

Slamni šeširi nosili su se od ranog proleća pa sve do avgusta. A tada, iako su letnje vrućine bile u punom jeku, u izlozima i na glavama Leskovčanki bili su šeširi od filca – poslednja pariski modeli.

Evropsku modu u Leskovcu su donosili trgovci na povratku sa svojih poslovnih putovanja, đaci i studenti školovani u jugoslovenskoj prestonici ili u nekom od gradova zapadne i srednje Evrope. Stranice modnih revijalnih časopisa, kao što su bili „Žena i svet“ i „Ilustrovane novine“ donosile su nove modne trendove. Promene u odevanju moguće je lako pratiti iz leskovačkih fotografskih ateljea: očevi obučeni po turskoj modi, a sinovi po evropskoj.

????????????????????????????

Običan svet, to jest većina, nije kupovala novu odeću i obuću svaki čas. Garderoba se obnavljala obično u proleće, odnosno za Uskrs,  u jesen, kada su se nabavljali zimski  kaputi, zimska odeća, kaljače i gumene čizme za sneg.

U periodu od 1919. do 1928. godine zadržala se starinska nošnja, posebno čakšire sa rkmačama, samo među sitnijim trgovcima i zanatlijama i najstarijim čaršlijama, ali je i od njih bila napuštena.

Starije bogate žene, „gazdarice“, su zadržale staru gradsku nošnju. U svečanim prilikama one su se pojavljivale u dugim tamnim suknjama i bluzama, obučene u libade  od svile ili pliša crne ili ljubičaste boje sa bundicom (džube) oivičenim lisičjim krznom, sa dijamandskim granama (broševima) tepelucima od dukata ili bisera, okruženim upletenim kikama kose.

Leskovačke dame, koje su se takmičile u eleganciji šile su u čuvenim salonima. Najpoznatiji po ukusu i eleganciji, a naravno, i po cenama, bili  saloni: „Mode salon DIČE“, Modni salon „Pekić“ i krojački salon Živadina Spirića u Ulici Kralja Petrasalon Rade Beograđanke, koja je imala  salon u ulici pored reke i mode salon šešira „Margarita“ u palati Laze Jovanovića  Milutina i Margarite Dimitrijević-Damić.

U reklamama u leskovačkoj periodici preporuka krojača i trgovaca jesu engleski štofovi, a za žensku modu se obavezno potencira da je po poslednjim pariskim modelima.

Modni salon „Margarita“ je reklamirao ženske šešire koji su kreirani po modelima koje na platnu nose filmske zvezde, glavna klijentela su bile žene industrijalaca, advokata, trgovaca, lekara. Saloni ističu da pre uzimanja mere mušterija može na miru da pregleda razne strane modne magazine  i odluči se za model. Za muškarce se šiju žaketi, smokinzi i frakovi, a za žene toalete, kostimi i mantili.

Za praznike je svako dete dobijalo novo odelo i zvonce na pantljici oko vrata. U povorci dva po dva, redom su razredi do crkve, gde su svi dobijli grančice vrbe.

Čitavu ceremoniju pratio je zvuk zvonceta koje svaki od nas nosio okačeno na trobojnoj traci oko vrata. Mekani zvuci zvončića širili su se od crkvenog dvorišta po gradu. Čitav ritual priprema za praznik činio ga je uzbudjujućim i radosnim. Kod nas dece to je znacilo: novo odelo i cipele.“, sećao se Branko Mladenović, učitelja u penziji, a zabeležemo je u Narodnom muzeju u Leskovcu

Ipak, Leskovčanke su i danas lepe, moderne i elegentne. Da li je to nasleđe od predaka, ili samo „moda“ malih sredina, procenite sami. Izvesno je, međutim, da u toj poplavi unformisanog kinesko-turskog i pomalo brendiranog oblačenja, polako izranjaju iz zaborava – šnajderke i šnajderi, kod kojih se može sašiti unikatni odevni predmet, pa i oni po poslednjoj pariskoj modi.

Samo nema više modistkinja i njihovoh salona. A ko zna, možda će se pojaviti i neka nova Margita Damić.

Milica Ivanović

FOTO Arhiv Narodni muzej Leskovac
Pogledaj vesti o: Turska,   Pariz

Nastavak na juGmedia...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta juGmedia. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta juGmedia. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.