Istorijski korak: Sa 0,8063 na 4,08

Izvor: B92, 12.Jun.2023, 08:53

"Istorijski korak": Sa 0,8063 na 4,08

Turska je povećala tranzitnu naknadu koju naplaćuje trgovačkim brodovima za korištenje moreuza Istanbul i Dardaneli u skladu s pravima Konvencije iz Montrea.

To je saopštio ministar saobraćaja i infrastrukture Abdulkadir Uraloglu, prenosi seebiz.

Uraloglu je najavio da će cena po toni jedinice tereta biti 4,42 dolara.

"Od 1. jula uvodimo novo ažuriranje koje će povećati protok strane valute u zemlju kroz moreuze", rekao je.

Uraloglu >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << je izjavio da se pravila utvrđena Konvencijom iz Montrea primjenjuju na putarine u moreuzu.

"Od oktobra 1983. do oktobra 2022., 0,8063 USD po neto toni naplaćivalo se za međunarodne brodove koji su prolazili kroz moreuze. Nakon 39 godina, 10. oktobra 2022., ažurirali smo ove naknade i povećali naknadu za neto tonu za brodove na 4,08 USD. Mi ažuriramo ovu naknadu na 4,42 USD od 1. jula 2023.", rekao je Uraloglu.

Prema Konvenciji iz Montrea potpisanoj 1936., Turska zadržava pravo da zahteva naknade za svetionike i spasavanje od brodova koji prolaze kroz Istanbulski moreuz i ulaze i izlaze iz moreuza Čanakale.

U to vreme se računao kroz zajedničku valutu Germinal franak, koju su Ujedinjene nacije prihvatile kao zlatni franak.

Godine 1936. jedan franak bio je ekvivalentan 0,29 grama (0,01023 unce) čistog zlata. Kada Germinal Franc više nije bio u opticaju, počela su plaćanja u američkom dolaru prema kursu turske lire, ali se vrednost jednog franka i dalje održava kao 0,29 grama finog zlata, bez obzira na trenutne kurseve.

Godine 1983. Turska se odrekla oko 75 posto svojih prava na putarinu i fiksirala 1 zlatni franak na 0,8063 dolara uz smanjenu vrednost.

Donedavno su se putarine primenjivale množenjem trenutnog kupovnog kursa s diskontiranom vrednošću zlatnog franka od 0,8063 USD.

Međutim, s vremenom je iznos erodirao zbog rastuće inflacije i vrednosti zlata, zbog čega Turska naplaćuje manje tranzit.

Konvencija iz Montrea doneta je 1936. Ona čuva slobodu prolaska kroz moreuze za trgovačke brodove i u miru i u ratu, ali režimi su različiti za svaki.

“Kada uzmemo u obzir plovilo s neto tonažom od 10.000, ovo plovilo je plaćalo ukupno 3.240 dolara za svetioničarske, spasilačke i medicinske usluge pre oktobra. 2022. U oktobru je porastao na 16.393 dolara. S novom tarifom koja će biti usvojena 1. jula, brod neto tonaže od 10.000 tona moraće da plati 17.760 dolara. Ovim povećanjem činimo istorijski korak za povećanje priliva deviza u zemlju", rekao je Uraloglu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.