Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

Izvor: TangoSix.rs, 28.Jan.2025, 10:58

Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

Hrvatska će ove godine postati još jedan korisnik najrasprostranjenije izviđačko-borbene besposadne letelice na svetu – turske TB2 Bajraktar. Prema ugovoru koji je potpisan 21. novembra 2024. godine, ove letelice bi u operativnoj upotrebu hrvatske vojske trebalo da se nađu do kraja septembra ove godine.
Hrvatski portal Obris je od ministarstva odbrane dobio informaciju da će Bajraktari biti isporučeni >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << u avgustu kada će u Hrvatsku stići i turski stručnjaci, a tada je planirano i završno ispitivanje besposadnih sistema.
TB2 je najrasprostranjenija BPL klase MALE na svetu, do sada ju je nabavilo 37 zemalja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Osim šest letelica, ugovor vredan nešto preko 67 miliona evra (bez PDV-a) obuhvata centar za komandovanje, zemaljske komandne i stanice za razmenu podataka, simulator, obuku, početne komplete naoružanja i rezervnih delova, opremu i alat za održavanje, garanciju i logističku podršku u trajanju od dve godine, kao i usluge prebacivanja sistema.
Hrvatska će biti četvrti strani korisnik besposadne letelice TB2 na Balkanu. Pre ove zemlje ovaj tip letelice nabavili su Rumunija, teritorija Kosovo i Albanija.
Osim pomenutih korisnika Bajraktara, jedina preostala država u regionu (ne računajući Tursku) koja poseduje letelice iste klase jeste Srbija, koja ih je ujedno i prva nabavila.
Prvi tip ovakvih letelica Srbiji je isporučen jula 2020. godine kada je stigao paket sa šest kineskih CH-92A, potom su aprila 2023. prvi put javno prikazane takođe kineske CH-95 (zvanično se ne zna broj, nezvanično je to do 8 letelica).
RV i PVO Vojske Srbije koristi i treći tip, to je domaći Pegaz, ali se još uvek ne koriste serijski primerci koji se konstantno najavljuju (najavljeno je 12) već samo nekoliko prototipova, od kojih dva na kojima je primenjana tehnologija sa CH-92A.
Za sada borbeno najmoćnija BPL u RV i PVO VS, kineska CH-95 koja je u istoj klasi kao i turski TB2 / Foto: Ministarstvo odbrane Dok su Pegaz i CH-92A dosta skromnijih mogućnosti, letelica CH-95 je već ozbiljnija BPL čije se taktičko-tehničke karakteristike (TTK) mogu porediti i sa Bajraktarom. Moglo bi se reći da je CH-92A nabavljena kako bi se steklo početno iskustvo u korišćenju takvih vazduhoplova, kao i zbog dobijanja i prenosa tehnologija na Pegaz.
Za srpske CH-95 smo na različitim prikazima do sada videli da su naoružani višenamenskim vođenim raketama vazduh-zemlja FT-8B i FT-8C. Postoje naznake da, pored uobičajnog optoelektronskog sistema (OE), mogu biti opremljeni i kontejnerom sa opremom za protivelektronska dejstva. Međutim, karakteristike pomenute elektronske opreme nisu javno poznate pa ih je teško uporediti sa konkurencijom.
Sa druge strane ostaje da se vidi kako će hrvatski TB2 biti naoružani i opremljeni. Za sada se zna da će imati turski optoelektronski sistem Aselsan ASELFLIR 500 koji između ostalog ima dnevnu TV kameru veoma visoke rezolucije (4096 x 2880) i domet od 35 km za laserski daljinomer i obeleživač ciljeva.
Tango Six je već preneo informaciju da je planirano da hrvatski Bajraktari budu opremljeni/naoružani FPV dronovima koje proizvodi hrvatska kompanija QRQA.
Sistem sa komandnom stanicom, pratećom opremom i tri besposadne letelice Hermes 900 može da košta od 40 do 50 miliona evra. Ova letelice se nalazi u naoruažnju vazduhoplovnih snaga Azerbejdžana, Brazila, Čilea, Filipina, Indije, Izraela, Kanade, Kolumbije, Meksika, Švajcarske / Foto: Elbit Systems Prema izjavi predsednika Srbije, RV i PVO bi već ove godine trebalo da dobije i četvrti tip BPL klase MALE. Do sada fizički najveću i sa, do sada, najboljim taktičko-tehničkim karakteristikama
Reč je o izraelskoj Elbit Hermes 900 „Kochav“ letelici koja po sposobnostima solidno prevazilazi CH-95 a samim tim i TB2. Te sposobnosti su količina korisnog tereta koji može poneti, kao i vreme za koje može ostati u vazduhu.
Količina korisnog tereta kod Hermesa 900 je 350 kg (CH-95 170-200, TB2 150 kg), a autonomija leta je 36 sati (CH-95 25 sati, TB2 27 sati). I ovde treba sačekati isporuku letelica i videti kako će one u RV i PVO VS biti opremljene, koliko će ih biti, kao i da li će biti naoružane. Takođe će biti zanimljivo videti kako će eskadrila u Kraljevu funkcionisati sa čak četiri tipa BPL.
Dok se hrvatsko ratno vazduhoplovstvo priprema za dolazak Bajraktara, nastavljena je isporuka francuskih višenamenskih borbenih aviona Rafal. Deveti primerak, jednosed Rafal EC sa evidencijskim brojem 156 sleteo je u vazduhoplovnu bazu Pleso u četvrtak 23. januara. Ostalo je da se isporuči još tri jednoseda, po jedan u februaru, martu i poslednji u aprilu. Početna operativna sposobnost eskadrile sa svih 12 aviona trebalo bi da bude postignuta do kraja ove godine.
The post Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.