Propagandisti kao gerilci

Izvor: Politika, 04.Feb.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Propagandisti kao gerilci

Uzbuna u Bostonu kao višestruki sudar: generacija, marketinga i bezbednosti, doživljaja stvarnosti i fikcije, specijalizovanih interesovanja...

Od našeg stalnog dopisnika
Vašington, februara – Za stanovnike Bostona prošla sreda je bila njihov najduži dan, toliko dugačak da još traje u njihovim istumbanim nervnim sistemima. Od jutra do večeri strepeli su da su ih teroristi uzeli na nišan i prosto opasali eksplozivom. Antiterorističke jedinice izašle su na >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << niz "sumnjivih lokacija", blokirane su saobraćajne arterije, televizije su emitovale zastrašujuće pretpostavke nadležnih koji su već "detonirali jednu od niza sprava nalik bombama" i – samo se čekalo šta će još sve da "pukne".

Ispostavilo se, međutim, da je dramatizacija bila u stilu "od igračke plačke". Mogla bi čak da uđe u antologiju najvećih savremenih – lažnih uzbuna, sa stvarnim skupim posledicama.

Sporne naprave

Sve je počelo prijavom jednog saobraćajnog radnika da je na mostu primetio sumnjivu svetleću napravu. Policija je ubrzo otkrila još osam takvih predmeta "subverzivnog imidža", što je izazvalo mobilizaciju celog lokalnog bezbednosnog sastava i paralizaciju urbane svakodnevice.

Rasplet za koji se strahovalo da bi mogao da bude tragičan ispao je prilično komičan. Sumnjive naprave nisu bile namenjene stvaranju panike već dobrog raspoloženja. Predstavljale su, zapravo – reklame televizijske serije za odrasle, koje emituje Tarner brodkasting sistem, u kojoj su glavni likovi animirani – pomfrit, mesnata lopta, milkšejk...

Ali, grad pa i cela zemlja su pretrpeli stres i načinjeni su vanredni troškovi, što sve treba neko da plati. Usledilo je hapšenje dvojice momaka koji nisu poricali da su postavili sporne naprave, ali su tvrdili da su to učinili bez ikakve zle namere, za skroman honorar.

Uhapšeni su identifikovani kao kompjuterski konsultant "na malo" Šon Stivens (28) i video-dizajner Piter Berdovski (27). Posao su obavili, po narudžbini kompanije Interferens, koju je angažovao pomenuti sistem iz mreže medijskog giganta Teda Tarnera.

Objasnili su da su dobili po 300 dolara za kačenje reklamnih svetlećih ploča, namenjenih da začude prolaznike i povećaju im zanimanje za televizijsku seriju. Po nalogu naručioca, postavili su ih po "gradskim vitalnim tačkama", uključujući most, železničke stanice...

Bezbednosnim organima se takva postavka učinila kao diverzantska mreža, s napravama nalik bombama s daljinskim upaljačem. Slične sprave ranije su postavljene i u Njujorku, Los Anđelesu, Sijetlu i drugim gradovima i nigde nisu izazvale uzbunu. Nisu li bostonski oci preterano revnosno reagovali, postavilo se pitanje, posle uvida da su i sprave i namere bile bezazlene.

Preteran je bio nastup propagandista, a mi smo reagovali u skladu sa antiterorističkim pravilima, izjavio je policijski komesar Edvard Dejvis, podsećajući da grad još pamti da su s njegovog aerodroma poletela dva aviona koji su teroristima poslužili za udare 11. septembra 2001. Neprijavljena neobična reklamna delatnost napravila je grdnu štetu koju odgovorni moraju da nadoknade, poručili su gradonačelnik Tom Menino i okružni tužilac Den Konli.

Plaćanje ceha je ubrzo počelo – davanjem kaucije od 2.500 dolara za puštanje na slobodu, do suđenja, Stivensa i Berdovskog koji je 1996. dobio ovde politički azil po napuštanju rodne mu Belorusije. Tarner brodkasting sistem se izvinio i obećao da će nadoknaditi sve izdatke koje je grad pretrpeo zbog "nepodobne" reklame, a koji se procenjuju na oko milion dolara.

Propagandistička firma Interferens još se ovim povodom nije oglasila, ali je na glasu kao jedna od vodećih organizacija – gerilskog marketinga, delatnosti koja pretenduje da malim finansijskim ulaganjem maksimalno zainteresuje potrošače tako što im priređuje iznenađenja u svakodnevnom životu. "Gerila" je ovog puta prekardašila, smatraju bezbednosni organi.

Čuđenje blogera

Nije tačno, tvrde inernetski aktivisti, koji su odmah prepoznali da su "sumnjive sprave" reklame, a ne "paklene naprave". Prosto je neverovatno, dodaju, koliko su nadležne službe neobaveštene o modernim tendencijama.

Odmah sam znao da je reč o marketingu a ne opasnosti, kaže student dizajna Tod Vanderlin (22). I drugi učesnici mnogobrojnih internetskih blogova, koje je nedeljnik "Tajm" kolektivno proglasio za "ličnost godine", začuđeni su shvatanjem i akcijom bezbednjaka, koji su "zabavu pretvorili u antiterorističku kampanju".

Dramatična epizoda je na videlo iznela postojanje dubokog generacijskog jaza između državnih funkcionera, zaokupljenih antiterorističkim brigama, i mladih komunikatora koji razmenom raznovrsnih informacija lako prepoznaju nove manifestacije imaginacija koje sve više utiču na stvarnost.

Uzbuna u Bostonu je, reklo bi se, bila višestruki mentalitetski sudar: generacija, marketinga i bezbednosti, doživljaja stvarnosti i fikcije, specijalizovanih interesovanja. I pokazatelj – da doktrini "sukoba civilizacija" konkuriše praksa "sukoba unutar iste civilizacije".

Momčilo Pantelić

[objavljeno: 04.02.2007.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.