Proboj najdužeg tunela na svetu

Izvor: Politika, 14.Okt.2010, 23:12   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Proboj najdužeg tunela na svetu

Železnički tunel Gotard, čudo savremenog građevinarstva, proteže se dužinom od 57 kilometara ispod švajcarskih Alpa

Specijalno za „Politiku”

Cirih, 14. oktobra – Evropa se sprema da proslavi svoj gigantski građevinski poduhvat. Odbrojavanje je počelo.

Sutra će biti probijena poslednja deonice Gotarda, najdužeg tunela na svetu. Čudo tehnike, mašina za dubinsko bušenje nazvana „sisi”, spojiće u tom trenutku dva kraka tunela koji se dužinom >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << od 57 kilometara proteže ispod švajcarskih Alpa.

„Tunel će 15. oktobra u osnovnom delu biti završen. Nakon toga slede dodatni radovi”, kaže dr Renco Simoni, predsedavajući upravnog odbora kompanije „Alp tranzit Gotard”, koja gradi vaj tunel.

Nakon što 2017. ova železnička transverzala, koju čine dva paralelna tunela, bude puštena u rad, najkraćim putem biće povezana tri regiona sa ukupnom populacijom od blizu 30 miliona stanovnika – nemačka pokrajina Baden Virtenberg, švajcarski kanton Cirih i Lombardija u Italiji.

Između Ciriha u Švajcarskoj i Lugana u Italiji putovaće se dva sata i 40 minuta prosečnom brzinom između 200 i 250 kilometara na sat.

Novoizgrađeni tunel pripada „Železničkoj alpskoj transverzali” i poznat je pod nemačkom skraćenicom NEAT. Realizaciju projekta je sa 19,1 milijardu franaka kreditirala Švajcarska.

„Tunel je temelj švajcarske politike očuvanja životne sredine jer se promet ljudi i robe sve više sa drumskog prebacuje na železnički saobraćaj”, kaže vodeći inženjer projekta Hajnc Erbar.

Predviđeno je da se u momentu probijanja poslednjih metara Gotarda švajcarski ministar saobraćaja Moris Lojenberger video-vezom direktno uključi na sastanak svojih resornih kolega iz EU koji će zasedati u Briselu.

Na mesta događaja već je spremljen slavljenički spektakl. Muzičari, glumci, pevači, javne i političke ličnosti užurbano se pripremaju za ceremoniju koju će pratiti više od stotinu televizijskih ekipa iz celog sveta.

Dok svet slavi, eksperti upozoravaju da poslovanje ovog dela železničke transverzale neće biti rentabilno. Svet će dobiti još jedno svetsko čudo, ali privreda će beležiti gubitke u poslovanju, zbog visokih troškova održavanja i posebnih mera bezbednosti.

Deo ovdašnje javnosti podseća da se rentabilnost Gotarda ne tiče samo Švajcarske već i Evropske unije. Građani očekuju da „onaj ko koristi tunel učestvuje u podeli, ne samo profita, već i troškova održavanja”.

U protivnom, već 2070. troškovi održavanja mogli bi da dostignu neverovatnih 18 milijardi franaka (11 milijardi evra).

„Na duži rok posmatrano, tunel je ipak jevtinije i budžetski isplativije rešenje nego širenje i održavanje postojeće drumske mreže”, uzvraća kritičarima ministar Lojenberger.

Prve ideje povezivanja Ciriha i Lugana pojavile su se još davne 1837. godine, ali realizaciji megaprojekta Gotard pristupilo se tek 2002.

Kada se aktivira ovaj deo NEAT transverzale, dnevno će ovim tunelom moći da prođe čak 300 vozova, koji će moći da prevezu i do 80 tona roba.

Zoran Vitorović

----------------------------------------

Gotard u brojkama

Tunel Gotard (57,1 kilometar) duži je od Evrotunela (50,45 kilometara) koji ispod Lamanša povezuje Francusku i Veliku Britaniju, a za četiri kilometra je duži i od tunela Seikan (53,85 kilometra) u Japanu, koji je dosada nosio titulu najdužeg tunela na svetu. U izgradnji Gotarda upotrebljeno je 228 kilometara železničkih šina, 198.000 betonskih blokova, 2.800 kilometara raznih strujnih i kablova za prenos podataka.

objavljeno: 15.10.2010.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.