Izvor: Vostok.rs, 17.Maj.2012, 14:28 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Perspektive proizvodnje vojne vazduhoplovne tehnike za izvoz i RV Rusije
17.05.2012. -
U okviru okruglog stola posvećenog stanju, obnavljanju naoružanja i perspektivama RV Rusije prezentiran je referat Konstantina Makijenka, zamenika rukovodioca Centra za analizu strategija i tehnologija, o perspektivama proizvodnje vojne vazduhoplovne tehnike za izvoz i u interesima RV Rusije.
Glavna tendencija u narednoj deceniji biće preorijentisanje vazduhoplovne industrije sa spoljnog na unutrašnje tržište. Po Makijenkovom mišljenju to je povezano s radikalnim >> Pročitaj celu vest na sajtu Vostok.rs << povećanjem obima kupovine aviotehnike za RV Rusije i istovremenim očekivanim padom spoljašnje potražnje.
Pad izvoza će pre svega biti povezan s prestankom kineskih narudžbina i zasićenošću indijskog tržišta, gde je program Su-30MKI dostigao svoj vrhunac. Van granica Indije potražnja će biti lokalizovana uglavnom u Jugoistočnoj Aziji, ali će obim ovih narudžbina biti vrlo dalek, kako od narudžbina za RV i avijaciju RM, tako i od grandioznih kineskih i indijskih ugovora iz druge polovine 90-ih i početka dvehiljaditih.
Istovremeno, u slučaju da budu donete odgovarajuće političke odluke i da bude ubrzan projekat Il-476 moguć je drugi dolazak Rusije na kinesko tržište. Zbog toga treba ponuditi RV i RM Kine udarne avione s velikim protivbrodskim potencijalom, kao što su modernizovani Tu-22M3 i Su-32/34. Osim toga, ukoliko projekat Il-476 u naredne dve-tri godine pokaže dobru dinamiku, možemo se nadati obnavljanju ugovora iz 2005. godine za kupovinu Il-76/78, koji nije bio realizovan zbog finansijskih i proizvodnih razloga.
Pad spoljne potražnje biće nadoknađen zahvaljujući narudžbinama u interesu RM i RF Rusije. Samo u toku poslednjih meseci objavljeni su ugovori za kupovinu 92 frontovska bombardera Su-34, 24 brodskih palubnih MiG-29K, 30 istrebljivača Su-30SM koji pogađaju više ciljeva. Do 2020. se predviđa kupovina ukupno 600 aviona taktičke aijacije.
U ovim uslovima principijelni momenat postaje izrada dugoročne strategije za razvoj vazduhoplovne industrije u periodu posle 2020. godine, kad istekne sadašnji program za kupovinu naoružanja. U današnjem stanju Rusija će 2020. godine garantovano imati samo dva konkurentna proizvoda s dobrom komercijalnom perspektivom: teški lovac T-50 i porodicu aviona za obuku i treninge, za obuku i borbu, kao i lakih borbenih aviona na bazi Jak-130. Čini se da će razvoj ruske vazduhoplovne industrije na ovom horizontu planiranja zavisiti od sposobnosti da se u naredne dve godine reše ključni zadaci: stvori konkurentan (za period posle 2020. godine) proizvod u segmentu komercijalne avijacije i relativno jednostavan i jeftin borbeni vazduhoplovni kompleks, uslovno govoreći „laki" lovac, koji je u stanju da predstavlja efikasnu konkurenciju F-35.
Izvor: Golos Rossii