Izvor: Politika, 22.Mar.2012, 23:06 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Kampanja „piši-briši”
Jedna dečja igračka neočekivano je postala metafora političkog profila republikanskog favorita za predsedničku nominaciju
Od našeg stalnog dopisnika
Vašington – Bivši guverner Masačusetsa Mit Romni je veoma blizu da obezbedi nominaciju za predsedničkog kandidata republikanaca, ali verbalni gaf koji je načinio jedan član njegovog štaba doneo je nove sumnje u njegovu privrženost ključnim vrednostima američkih konzervativaca i aktuelizovao >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << staru dilemu – koliko vrede predizborna obećanja političara.
Kad se posle Romnijeve ubedljive pobede nad rivalima u Ilinoisu učinilo da je partijska utakmica gotovo završena, pomenutom saradniku se omakla izjava u kojoj je njegovu kampanju uporedio sa popularnom dečjom igračkom, tablicom po kojoj se crta i piše, a jednim potezom sve briše.
Upitan u intervjuu za Si-En-En da li je zabrinut što njegov šef, pod pritiskom oponenata, zauzima ekstremne pozicije koje bi mogle da mu naškode u kampanji protiv Baraka Obame tako što će od njega otuđiti nezavisne birače, taj saradnik po imenu Erik Fernstrom je odgovorio da će Romni u predsedničkoj kampanji jednostavno „pritisnutu dugme za resetovanje”.
„To vam je skoro kao ona igračka ’piši-briši’ – jednim potezom počinjete sve ispočetka.”
Najpre registrovana samo u jednom političkom blogu, ova izjava je posle samo nekoliko sati postala „viralna”, proširivši se uz pomoć „Tvitera” neverovatnom brzinom. Pružila je novu municiju protiv Romnija, kako njegovim izazivačima Riku Santorumu i Njutu Gingriču, tako i izbornom štabu predsednika Obame.
Santorum i Gingrič, koji tvrde da su, za razliku od Romnija, autentični konzervativci, ovo su iskoristili da ponovo ukažu kako je favorit u stvari maskirani „umerenjak”, i da je njegovo zalaganje za republikansku ideologiju samo šarena laža za partijske birače da stekne nominaciju.
„’Piši-briši’ je odlična igračka, ali gubitnička strategija”, poručio je u svojoj „tviter” poruci Njut Gingrič. Santorum je pak svoj izborni miting počeo pokazujući okupljenima jedan primerak „piši-briši” tablice.
Strateg demokrata Met Ortega ekspresno je lansirao novi veb-sajt, na kome je samo tablica „magični piši-briši” po kojoj se, kad se klikne, ispisuju citati koji Romnija pokazuju kao političara čija su uverenja veoma bliska Obaminim.
Demokratski nacionalni komitet, glavno telo Obamine partije, u opticaj je pustio video-klip s naslovom: „Mit Romni: neke stvari koje ne mogu da se izbrišu”.
Sve u svemu, ovo je postala metafora ne samo za kampanju Mita Romnija, nego i za izborna obećanja političara koja ih po pravilu, kad jednom postignu ono što žele – da budu izabrani – mnogo ne obavezuju.
I sam Obama je jednom prilikom za posleizborne realnosti rekao da se „kampanja vodi u poeziji, dok se vlada u prozi”.
Nesumnjivo je takođe da Romni neće uspeti da se ovog gafa reši kao nekih ranijih – kada je u jednoj debati izjavio kako 375.000 dolara, godišnji honorar za govore koje je održao, „nisu neke pare”, kada se „iz rukava” sa oponentom opkladio u 10.000 dolara, izjavio da mu supruga poseduje „par ’kadilaka’” (američki sinonim za luksuzni automobil) ili da su mu među prijateljima i vlasnici popularnih auto-trka.
Ono što će ga po svoj prilici dodatno pogoditi, to je eksplozija satiričnih komentara na njegov račun povodom saradničkog gafa. Tipičan primer je „tviter žaoka koja glasi: „Šta je najveća razlika između Mita Romnija i `’piši-briši’? Igračka je popularna.”
Milan Mišić
objavljeno: 23.03.2012
"Piši-briši" kampanja republikanaca
Izvor: B92, 23.Mar.2012, 01:30
Vašington -- Jedna dečja igračka neočekivano je postala metafora političkog profila republikanskog favorita za predsedničku nominaciju u SAD-u...Bivši guverner Masačusetsa Mit Romni je veoma blizu da obezbedi nominaciju za predsedničkog kandidata republikanaca, ali verbalni gaf koji je načinio...