Izvor: RTS, 15.Jan.2021, 12:05

Kako su serija i pandemija povećale popularnost šaha i jednog magazina iz Srbije

Damin gambit je jedno od najpopularnijih šahovskih otvaranja u kojem igrač rano žrtvuje pešaka radi boljeg oslobađanja figura i bolje kontrole u centru. Josip i Dušan su pre pojave popularne serije "The Queen's Gambit" i pre pandemije koronavirusa odigrali Damin gambit, ali u poslovnom smislu. Tada nisu znali da će za četiri godine za šah doći možda i najbolja godina.
Josip Ašik je glavni i odgovorni urednik "American chess" magazina. Danas vodi >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << uspešan magazin, a kada su počinjali, seća se da su svi imali veliku sumnju u ideju da se u Srbiji pravi šahovski časopis za američko tržište.

Kaže da ono što im se desilo jeste na neki način i kombinacija biznis faktora. 
"Znali samo da je Amerika najveće tržište, to je najuređenije tržište. I možemo sada da kažemo da je preovladao neki naš klasičan inat, rekli smo hajde da probamo na najjačem terenu, zato što i ovako niko ne očekuje da uspemo, pa ako propadnemo, propali smo tamo gde niko ne očekuje da uspemo", seća se Ašik.
Ljudi koji poznaju situaciju u svetu šaha i magazina nisu im davali više od tri magazina, a sada su izdali 19. broj i tek sada napreduju.
Šah sve popularnijiŠah je igra o kojoj su do skoro samo šahisti pričali i koju su penzioneri igrali na Kalemegdanu. A onda je stigla korona i serija u kojoj glavna junakinja, devetogodišnja devojčica, od domara uči prve poteze i postaje šahovski velemajstor, pa tako danas o šahu mnogi pričaju i mnogo više ljudi šara figurama po crno-beloj tabli.
Kada je Josip govorio o kombinaciji biznis faktora, mislio je pre svega na sve veću popularnost šaha i zanimanje za ovu igru.
Šah u suštini već dugo vremena prelazi na onlajn i to je velika stvar za šah, ističe Dušan Krunić, urednik i osnivač Američkog šahovskog magazin. Dodaje da je i koronavirus pomogao da interesovanje postane veće.
"Ljudi koji sede kod kuće prosto ne znaju šta će, kažu hajde malo da igramo šah. Te onljan platforme u svetu su skočile za nekih 70 odsto i onda se pojavila serija koja je jednostavno rečeno napravila bum. Zamislite, najveći šahovski prodavac u Americi ne može da postigne da napravi dovoljan broj figura i satova koliko mu traže", kaže Krunić.
Josip i Dušan su 2016. osmislili, napisali, odštampali i poslali za Ameriku prvi broj šahovskog magazina.
Do ovog poslednjeg - 19. broja, gde je na naslovnoj strani baš glumica iz serije "The Queen's Gambit", prošlo je pet godina. Kada su počinjali, sigurno nisu mogli ni da zamisle šta će se sve dogoditi u svetu, a što će im ići na ruku, ali ipak su odlučili da u Beogradu naprave magazin i to se pokazalo kao dobar potez.
Josip veruje da ako je negde postojala zemlja gde je to moglo da nastane, a da nije Amerika, onda je to Srbija.
"Bili smo druga šahovska velesila sveta u najslavnim vremenima. Pa i ti Amerikanci znaju za Srbiju za Beograd. Moramo da se podsetimo da je Robert Fišer prvi put kada je došao u Evropu došao baš u Beograd", navodi Ašik.
Neobična promocija u NjujorkuKada su završili prvi broj odlučili su da odu u Ameriku i da tamo, gde mu je i mesto, promovišu svoj američki magazin.
U Njujorku, blizu bruklinskog mosta, nastaje priča koja možda najbolje opisuje naivnost, ali i lukavstvo sa kojim su krenuli da osvoje američko tržište.
"Sve se dešava krajem 2016. godine, novembar je bio i igrao se meč za titulu svetskog šamiona - Rus Karjakin i Norvežanin Karlsen. I to je onako lep događaj gde mi odlučimo da predstavimo naš magazin na toj pozornici u Njujorku", seća se Ašik.
Meč je organizovala Svetska šahovska federacija, koja im nije dozvolila da predstave magazin.
"I šta mi uradimo, mi primetimo da se pre svakog kola napravi veliki red ljudi koji čekaju da uđu unutra. Razmišljamo šta ćemo i odlučimo da se dogovorimo sa bakalinom preko puta, čovek prodaje voće i povrće. Kažemo ajde ti izbaci naše magazine ispred tamo, a mi idemo okolo i predstavljamo. Šta se danas dešava, javlja se nama čovek i kaže znate vaši prodavci su bili pre četiri godine u Njujorku, ja se sećam toga i žao mi je što tada nisam kupio magazin. On ne zna da smo mi ti prodavci i autori i urednici. Sada je kupio sve magazine", priča Ašik.
Kako zaigrati velemajstorsku partiju Magazin postaje sve uticajni u Americi. Naslovna strana je mladom šahisti Džefriju Siongu donela jednu nulu više prilikom sklapanja ugovora.
Javio se Josipu i Dušanu i zahvalio im na tome, a najprodavniji broj bio je onaj na čijoj je naslovnoj strani bio Bobi Fišer.
"American chess magazine", made in Srbijapreviše stranih reči i jedna priča koja je prevazišla mogućnosti osnivača i autora.
"Do sada je to nešto što smo mogli da radimo, nas petoro, šestoro. Znate, mi sednemo u kafić pa lepimo američke poštanske marke. To smo do sada i mogli nekako sami da izguramo, međutim vidim da se polako približavamo masovnom tržištu i tu nam treba savet, jer to je prosto drugačija kategorija. Nas je ova igra prevazišla i sada treba neko da nam kaže šta da radimo", govori Josip.
Šah je ove godine zaigrao partiju o kojoj će se pričati. Teško je sada prognozirati da li je ovo šahovski pik, koliko će talasa biti i da li će sa odlaskom korone nestati i interesovanje za ovaj sport ili će, možda, mnogi početi ozbiljnije da ga igraju.
Jasno je da mi u šahu imamo šta da tražimo, a sada tražimo savet. Kako da ovaj magazin zaigra velemajstorsku partiju?
Sigurno postoje ljudi koji znaju koji potez sada treba povući. Oni koji su gledali seriju rekli bi - sada je potreban domar, koji će devojčicu naučiti kako se igra šah.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.