Eksperti: Izgradnja mosta u Baltimoru bi mogla da potraje i da košta najmanje 400 miliona

Izvor: VOA, 29.Mar.2024, 17:35

Eksperti: Izgradnja mosta u Baltimoru bi mogla da potraje i da košta najmanje 400 miliona

Anapolis, Merilend — Obnova srušenog mosta Frensis Skot Ki u Baltimoru, u Merilendu, bi mogla da potraje od 18 mjeseci do nekoliko godina, i da košta najmanje 400 miliona dolara ili dvostruko više, kažu eksperti. To sve zavisi od nekoliko faktora koji su i dalje nepoznati - od dizajna novog mosta pa do toga koliko brzo vladini zvaničnici mogu da prevaziđu birokratske prepreke u davanju dozvola i dodjeli ugovora za izgradnju. Profesor inženjerstva na Univerzitetu Džons Hopkins Ben Šejfer kaže da bi realizacija projetka mogla da traje od pet do sedam godina. "Da bi se tokom renoviranja kuće ugradila oprema za rashlađivanje potrebno je 16 mjeseci, zar ne? A govori se o tome da će da izgrade cijeli most za dvije godine? Želim da to bude istina, ali mi ne zvuči kao da je tačno", rekao je Šejfer. Drugi su više optimisti u pogledu potencijalnog vremenskog perioda za izgradnju mosta. Same Badi, profesor inženjerstva na Univerzitetu Džordž Vašington, kaže da bi projekat mogao da bude završen za godinu i po do dvije godine. Most se srušio u utorak kada je u jedan od stubova udario teretni brod. Poginulo je šest radnika koji su radili na mostu u trenutku udara. Zvaničnici pokušavaju da što prije raščiste ostatke starog mosta i krenu u obnovu, posle nesreće koja je zatvorila prometnu gradsku luku i dio autoputa. Katastrofa je na neki način slična rušenju mosta Sanšajn skajvej na Floridi, u koji je udario teretnjak 1980. godine u Zalivu Tampe. Novi most sagrađen je za pet godina, što je bilo 19 mjeseci kasnije od planiranog, a troškovi su bili za 20 miliona veći od izdvojenog budžeta. Međutim, eksperti kažu da je bolje kao primjer uzeti skorije nesreće, kako bi se procijenilo koliko brzo bi most u Baltimoru mogao da bude sagrađen. Džim Timon, izvršni direktor Američkog udruženja državnih zvaničnika zaduženih za autoputeve i saobraćaj, naveo je slučaj mosta na autoputu 35W u Minesoti, koji se srušio u rijeku Misisipi 2007. godine. Novi most sagrađen je za manje od 14 mjeseci. "To je najbolje poređenje za ovim projektom (u Baltimoru). Obavili su izvanredan posao kada je riječ o brzom dobijanju dozvola da bi obnovili (most) što je brže moguće", rekao je Timon. On očekuje da će vladine službe zajedno raditi na tome da ubrzano izdaju dozvole. "To ne znači da neće biti ispunjeni svi kriterijumi - hoće. Samo će biti urađeno efikasnije zato što svi znaju da ovo mora da bude urađeno što je brže moguće", naglasio je Timon. Jedno od pitanje je kako će biti finansirana izgradnja mosta. Američki predsjednik Džo Bajden više puta je rekao da će za to platiti federalna vlada. "Nadam se da će Kongres moći da se udruži da obezbijedi te resurse što je prije moguće kako to ne bi bio razlog za kašnjenje", rekao je Timon. Demokratska senatorka iz Minesoti Ejmi Klobučar pomogla je da se brzo obezbijede sredstva za izgradnju srušenog mosta u njenoj državi. Međutim, ističe da bi u Baltimoru to moglo da bude komplikovanije. Rekla je da je na mostu u Minesoti saobraćaj bio prometniji sa oko 140.000 vozila dnevno, u poređenju sa oko 31.000 u Merilendu. "Ali ako postoji volja, mogu da se izdvoje hitna sredstva. To se dešavalo u cijeloj zemlji za vrijeme katastrofa. I zbog činjenice da je riječ o tako velikoj luci, treba osigurati da se to završi", rekla je Klobučar. Profesor Badi sa Univerziteta Džordž Vašington kaže da bi izgradnja mosta mogla da košta od pola milijarde do milijardu dolara, a da to najviše zavisi od dizajna. Na primjer, most kao Golden gejt u San Francisku bi koštao više, u poređenju sa mostom Skajvej sanšajn na Floridi. Kakav god da bude dizajn, čelik je skup i postoji zastoj u isporuci stubova, kaže Badi. Takođe, takav projekat može da radi ograničen broj građevinskih kompanija koje već rade druge poslove. "Ovakav projekat će biti ubrzan, zbog čega će sve biti skuplje", kaže Badi. Međutim, Hota GangaRao, profesor inženjerstva na Univerzitetu Zapadne Virdžinije, kaže da bi projekat mogao da košta i 400 miliona dolara, ali samo ako se koriste temelji starog mosta. Arhitekte, kako navodi, možda će željeti da podignu nove stubove dalje od pomorske rute kako bi se izbjegao još jedan sudar. “Za to bi bilo potrebno više čelika, komplikovanija konstrukcija i više kontrola. Sve to košta", kaže GangaRao. Norma Džin Matei, profesorka inženjerstva na Univerzitetu Nju Orleansa, kaže da će izgradnja novog mosta u Baltimoru vjerovano potrajati nekoliko godina. Čak i ako je prioritet, potrebno je vrijeme za dizajn, dozvole i dodjelu ugovora za izgradnju. "Veliki je proces izgraditi most tog tipa", zaključuje Matei.

Nastavak na VOA...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta VOA. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta VOA. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.