Deset miliona škoda

Izvor: Politika, 15.Jul.2006, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Deset miliona "škoda"

Jubilarni "oktavija kombi" neće iću u prodaju već odmah – u muzej

Specijalno za "Politiku"
PRAG, 14. jula – S proizvodnih linija češke industrije automobila "Škoda" sišao je juče desetomilioniti auto. To je "oktavija-kombi", srebrne boje, koja neće ići u prodaju nego će biti istorijski eksponat u muzeju ovog jednog od najstarijih proizvođača automobila u Evropi.

A na početku istorije ove marke 1905. stajala su >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << dva Vaclava – Laurin i Klement, u firmi koja se zvala po njihovim prezimenima. Prvi automobil ove marke, koja je ubrzo prešla u mašinski koncern "Škoda", najveći u tadašnjoj Austrougarskoj i jedan od najvećih u Evropi, kao i sva tadašnja vozila, više je ličio na kočije i nosio je naziv "vouatiret A" (tj. vozilce A).

Između dva rata je "Škoda" bila među najuglednijim i najvećim proizvođačima u Evropi. Godišnja produkcija pred rat se kretala oko 30.000 vozila, što je za to vreme bio veoma veliki broj.

Posle rata "Škoda" je držala korak sa svetom sve do druge polovine šezdesetih kada je usledio bum motorizacije koji više ova fabrika nije mogla da prati. Ipak, bio je to respektabilni proizvođač s kapacitetom od oko 200.000 automobila godišnje, od čega je osamdesetih godina prošlog veka na tržištu bivše Jugoslavije godišnje prodavano oko 20.000.

Ubrzo posle "plišane revolucije" nemački "Folksvagen" kupio je manjinski udeo akcija i postao strateški partner "Škode", ali su velike investicije u ubrzan razvoj usledile tek nakon dobijanja većinskog udela. Nikad nije saopšteno koliko je nemački koncern platio za "Škodu", ali je sigurno da je kasnije u nju uložio mnogo više od toga. Ova privatizacija postala je uzor i, prema mnogim mišljenjima, najuspešnija transformacije neke firme u postkomunističkim zemljama srednje i istočne Evrope. Od tada je "Škoda" skoro utrostručila svoju proizvodnju od koje izvozi oko 90 odsto, i to najvećim delom na najizbirljivija tržišta zapadne i srednje Evrope. Svoj razvoj "Škoda" finansira sama od 1998, a poslednjih godina koncernu obezbeđuje svake godine dividende od nekoliko stotina miliona evra, tako da je praktično već vratila ono što je u nju uloženo.

Posle modela "felicije" iz 1995, koji je 2001. zamenila "fabija", 1997. lansirana je "oktavija", 2002, "superb", a nedavno "rumster". Sa uvođenjem novog modela terenskog "jetija" i nove "fabije", kao i planiranim prodorom u Kinu, načinio bi se novi skok ka proizvodnji od 700.000 do 800.000 automobila godišnje.

"Škoda", koja zapošljava oko 26.000 ljudi (prosečna bruto plata iznosi oko 24.000 kruna to jest oko 850 evra), ubedljivo je najveća češka firma po obrtu i izvozu.

Milan Lazarević

[objavljeno: 15.07.2006.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.