Biti ili ne biti za časove religije u Rusiji

Izvor: Vostok.rs, 08.Okt.2011, 11:17   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Biti ili ne biti za časove religije u Rusiji

08.10.2011. -

Do 2013. godine u ruskim školama može da se pojavi još jedan obavezni predmet – Osnovi religiozne kulture i svetovne etike. Predlog da se ovaj kurs učini opšteobrazovnim i salnim u svim srednjim školama dao je potpredsednik vlade RF Aleksandar Žukov. Ta izjava ponovo je izazvala široku diskusiju u društvu. Neki eksperti smatraju da predmet u aktualnom obliku ne može da bude uključen u školski program čak kao eksperiment.

Diskusije o neophodnosti >> Pročitaj celu vest na sajtu Vostok.rs << Osnova u Rusiji se vode više godina. Početkom 2000-ih tadašnji poglavar RPC patrijarh Aleksije DRugi uverio je da učenici treba da poznaju duhovne tradicije svoje zemlje. On je naveo primer nekih zemalja Evrope gde se osnovi duhovne i religiozne kulture proučavaju i na univerzitetu. Skoro odmah su se našli protivnici ovog predmeta. Kao glavni argument oni su naveli prvu glavu Ustava RF, u kojoj je rečeno da je Rusija svetovna država. Zato u školama nije mesto religioznim časovima. Kraj tom sporu je položio predsednik Dmitrij Medvedev. Pre dve godine on je potpisao ukaz prema kojem je od aprila 2010. godine ovaj kurs bio uveden u 19 regiona zemlje.

Predmet se sastoji od nekoliko modula. Onaj ko želi da proučava pravoslavlje, može da posećuje osnove pravoslavne kulture i tradicije. Za muslimane se drže časovi osnova islamskog pogleda na svet. O tradiciji svoje duhovne kulture mogu takođe da saznaju i judeji i budisti. Zainteresovani mogu da odaberu model o istoriji svih religija ili časove svetovne etike. Upravo takva podela dece na grupe navodi na razmišljanja o svrsishodnosi kursa u celini, samtra zaslužni učitelj Rusije Jevgenij Bunimovič.

To je vrlo složeno pitanje čije rešenje nije jednoznačno. Na primer, u Francuskoj su religiozna pitanja u potpunosti odvojena od škole, a u Nemačkoj, naprotiv, sličan kurs kulture i religije se predaje u svim školama. U našem multinacionalnom i multikonfesionalnom društvu treba tražiti sopstveni model predavanja. Uvern sam da ovo pitanje ne treba da se rešava ishitreno. Potrebna je vrlo ozbiljna ekspertiza. Jer pojavljuje se veliki problem kada decu dele na neke grupe. Čak kada su ona podeljena na razrede A i B često se vode „ratovi" između razreda. A sada će decu početi da dele i po religioznom, faktički po nacionalnom principu.

Zamerke izaziva i metodika predavanja. Ruski teoretičar religija Ivar Maksutov smatra časove Osnova religiozne kulture i svetovne etike sasvim opasnim.

Predmet nema nikakav zajednički temelj, a princip predavanja ove discipline ne može da donese nikakvu korist. Podela učenika na grupe po religioznim preferencama i pogledu na svet pogubno unosi u školu religioznu diferencijaciju. Sada je nemoguće učiniti predmet obaveznim. Jer rezultete koji postoje danas nemoguće je nazvati pozitivnim.

Kako bi novi predmet ipak dospeo u obavezni program treba da u potpunosti promeniti. Treba skloniti religiozne module koji razdvajaju, uneti kulturološku komponentu, pripremiti predavače koji će se dobro razumeti u istoriju i teoriju ne samo raznih religija, već i kultura. Jednom reči, kurs ne treba da deli, već da spaja, a za sada toga nema, zaključuje ekspert.

Izvor: Golos Rossii, foto: RIA Novosti

Nastavak na Vostok.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Vostok.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Vostok.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.