Avatari kameleoni

Izvor: Politika, 18.Dec.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Avatari kameleoni

Put od simboličkog ka telesnom svaka kultura mora da pređe, pa i tehno-kultura današnjice. Avatari, simboličke predstave učesnika u mreži, nastali su kao zabavna proširenja umrežene ličnosti, intimni kutak za našu sliku o nama i sliku drugih o nama. I sve to u okviru dvodimenzionalnog ekrana ili iluzije trodimenzionalnog (3D) prostora. O tome i najneukiji on-lajn učesnik dovoljno zna, nesvesno učestvujući u simboličkom poretku Interneta zasnovanog na vizuelnom. Naravno, to neće biti >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << dovoljno u nadolazećoj eri trodimenzionalnog Interneta, metaverzuma realističnije, interaktivnije i kolektivnije reprezentacije, u kojima će se zamagliti granice fizičke stvarnosti i virtuelnih svetova, gde će (tehnološko) društvo preuzeti aspekte i elemente virtuelnih svetova, u kojima će nas predstavljati realistični avatari.

Proučavanjem avatara nauka se bavi duži niz godina, istražujući psihološke i socijalne profile učesnika najrazličitijih informatičkih zajednica. Univerzitet Stanford iz Kalifornije, osnivanjem Virtual human interaction lab, predvodi korpus akademskih multidisciplinarnih studija o interfejsu čovekove ličnosti i njegovih tehno-simboličkih predstava. U tački interfejsa, možda i ključne reči virtuelnog veba, sustiču se više tehnologija, od BCI (brain/computer interface), preko The Proteus Effect-a (uzajamne relacije fizički čovek - avatar) do istraživanja facijalne i telesne ekspresije kompjuterski generisanih likova. O svemu se više može videti na sajtu www.vhil.stanford.edu, ili, pak, na blogu jednog od istraživača, na adresi www.nicke.com

Svakidašnji avatari se mogu pronaći posvuda, a solidni delovi raznih foruma se odnose na pronalaženje, postavljanje i vrednovanje avatara. Simpatični srpski autorski (i besplatni) avatari mogu se naći, recimo, na sajtu Eminih avatara (postavljenog na www.freewebs.com). Kreiranje avatara u virtuelnim svetovima može se naći i na trenutno jedinoj srpskoj VR-lokaciji, na sajtu www.vrinternal.com Komercijalniji deo "tržišta avatara" predstavlja, na primer, švedski sajt na adresi www.visagetechnologies.com, sa koga se može besplatno skinuti probna (beta) verzija komercijalnog softvera za kompjutersko generisanje virtuelnih karaktera. Visage interactive tehnologija se može koristiti na filmu i u animaciji, video igrama, programima uživo, veb dizajnu, za aplikacije na mobilnim telefonima i u druge svrhe, koje zavise samo od potreba i mašte korisnika.

Tako su se avatari od psiho-krokija simbolične faze razvili ka realističnim reprezentacijama on-lajn karaktera. "Telesnost" avatara u trodimenzionalnom Internetu će biti ključni deo prožimanja virtuelnih i realnih svetova. Realno Ja se neće moći da zamisli bez virtuelnog, digitalnog Ja, povezanost socijalnih interakcija u ta dva "prelivajuća" sveta će stvoriti njihovu psiho-sociološku međuzavisnost.

A sve je počelo kao dečija igra, kada su forumaši počeli sebi nadevati drugačije identitete. Pesimisti bi rekli da se sa time ne treba igrati, da ugroženi identitet kad-tad dođe po svoje. Optimisti će govoriti o (digitalno) Drugom, onome koji će podupreti ugroženi lični i kolektivni identitet.U svakom slučaju, avatari predstavljaju buduću kategoriju ljudske interaktivnosti.

[objavljeno: ]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.