Izvor: RTS, 16.Jul.2023, 06:37

Пола века "газела" крстари српским небом, и данас парира савременим хеликоптерима

Хеликоптер "газела" обележава 50 година активног летења на небу изнад Србије. Када је ушао у наоружање ЈНА 1973. био је најсавременији хеликоптер тог времена. Искусни пилоти Војске Србије, кажу да је и даље "ферари" међу хеликоптерима. Користи се за противоклопна дејства, >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << али и за обуку кадета, како оних са Војне академије, тако и оних који из цивилства могу да постану пилоти преко Курса за резервне официре.
Мајор Иван Пољичак припрема се за свој последњи лет у војничкој каријери. Први пут полетео је пре 32 године, као кадет Војне академије.     Првог самосталног лета сећа се, каже, кроз маглу, запамтио је само снажне емоције.

"Па бићу неискрен ако прећутим чињеницу да је ово врло емотиван тренутак за мене, будући да вероватно предстоји мој последњи лет на овом хеликоптеру док сам у служби у Војсци Србије", каже мајор Пољичак.
За тридесет година активне официрске службе, Пољичак није мењао тип хеликоптера на ком лети. Летење је за њега, каже, начин живота.
"У години када овај хеликоптер слави 50 година службе ја могу да кажем да је овај исти хеликоптер мени подарио 32 предивне године, обиље лепих тренутака, неких ситуација пуних адреналина, узбуђења напетости и лепоте на свој начин", истиче мајор.
Мајор Мирко Милошевић каже да је хеликоптер "газела" на заласку каријере, и да очекују да добију адекватног наследника.
"Њене перформансе, њене летне карактеристике уопште не заостају за најсавременијим хеликоптером, јер као што сам рекао она јесте донела револуцију у свету хеликоптера и упораво због тога, због њених аеродинамичких својствава и дан данас може да парира најсавременијим хеликоптерима", тврди мајор Милошевић.
"Газела" чува и неке рекорде Од 1973. године од када је у употреби, "газела" је имала неколико варијанти, конкретно "гама" је наоружана противоклопним ракетама.
Хеликоптер "газела" настао је крајем шездесетих, у време хладноратовских тензија, као сарадња Француске и Велике Британије. Коначан облик, добио је 1971. Југославија је веома брзо изразила жељу за набавком и производњом по лиценци. Конструктори су тада, у свет хеликоптера унели револуцију посебним обликом репног ротора.
"Летелица је кроз своју историју, наравно у специјалним облицима и припремљености, поставили преко двадесет светских рекорда од којих су четири још увек важећа, између осталог држи рекорд са највећом висином лета од преко 12.400 метара.
Из контролног торња порука за "сенку 665": "Честитке на успешној летачкој каријери и срећан одлазак у пензију од колега!"
Док су колеге честитале мајору Пољичку поледњи лет и дугу и успешну каријеру на хеликоптеру "газела", други млади пилот имао је свој први самостални лет на најсавременијем борбеном хеликоптеру Војске Србије Ми-35.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.