Šta je redovni, a šta izborni plakat

Izvor: Politika, 13.Nov.2011, 23:41   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Šta je redovni, a šta izborni plakat

Od odgovora na ovo pitanje zavisi da li će politička stranka da plati i milion dinara kazne

Političke stranke koje ne poštuju Zakon, i lepe plakate mimo njega, mogle bi da plate kaznu od 200.000 do milion dinara. To piše u Zakonu o finansiranju političkih aktivnosti. A da li ga stranke poštuju ocenjuje Agencija za borbu protiv korupcije.

Politički obračun plakatima je počeo. Žrtve napada su dve najveće stranke, DS i SNS. Da li tvorci plakata mogu da >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << budu kažnjeni zbog ovoga?

Pitanje proističe iz jednog od tumačenja Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, koje kaže da pre zvaničnog početka izborne kampanje ne mogu, na primer, da se lepe plakati s političkim porukama. Zakon, u stvari, razdvaja „redovan rad“ političke partije od rada u izbornoj kampanji. A njegovi tumači kažu da se mogućnosti za izricanje kazne za protivpravno isticanje plakata ili deljenje manifesta ili proglasa nalaze u članu 19. Zakona, koji glasi: „Sredstva za finansiranje redovnog rada političkih subjekata koriste se za funkcionisanje i propagiranje ideje političkog subjekta i podrazumevaju: rad s biračima i članstvom, troškove promocije, reklamnog materijala i publikacija, troškove istraživanja javnog mnjenja, obuke, međunarodnu saradnju, troškove zarada i naknada zaposlenih, komunalne troškove kao i troškove za druge slične aktivnosti“.

O sprovođenju ovog zakona brine i Agencija za borbu protiv korupcije. Aleksandra Kostić, zadužena u Agenciji za odnose s javnošću, kaže da oni prate aktivnosti političkih stranaka i reaguju ako je to potrebno. „Dok ne počne zvanična izborna kampanja na plakatima se ne mogu štampati izborne liste sa zaokruženim rednim brojem, ili tekst sa sadržajem – šta ćemo raditi ili mi smo to i to.“

Ovakvo tumačenje Zakona znači da ne mogu biti predmet zabrane plakati na kojima se sumnja u poštenje političkih lidera a koji su lepljeni po Beogradu. Ne bi trebalo da bude kažnjivo ni ako neka stranka oblepi ceo grad portretima svog lidera jer ni to nisu izborne liste ili izborna obećanja, iako su čelnici najprepoznatljiviji znak svake stranke.

Način na koji Agencija tumači Zakon sugeriše da je namera da se građani ne „maltretiraju“ partijskom propagandom sve vreme između dva izlaska na birališta. Ali, nikako nije u prirodi stranaka da ćute, da ne stavljaju svuda svoj znak, ne prikazuju lik svoga lidera, dele proglase, programe...

Zato stranke misle da je sve vreme otvorena izborna kampanja, odnosno da novi izborni ciklus počinje i pre nego što su prebrojani glasovi iz svih biračkih kutija.

Đorđe Vuković iz Cesida, koji je učestvovao u pravljenju Zakona, kaže da je nemoguće u njemu navesti sve slučajeve njegovog kršenja jer bi to bio poseban zakon. Zato što je nemoguće navesti sve moguće slučajeve kršenja zakona postoji postoji telo koje kontroliše stranačko oglašavanje. Ono ima diskreciona ovlašćenja i procenjuje granične slučajeve.

„Slučajeve kršenja Zakona procenjuje Agencija, a jasno je da se sada ne mogu lepiti plakati s tekstom – glasajte za listu broj sedam ili za našeg kandidata. S druge strane, proglas i poruka ’Preokret’ je redovan rad LDP-a“, objašnjava Vuković.

Mogućim zavrzlamama ni tu nije kraj. Jer, ono što ne može da se nađe na plakatima može da se nađe na stranačkim sajtovima ili „okači“ na internet.

Apsurda ima i u Zakonu o oglašavanju partija po kome one nemaju pravo da se reklamiraju u elektronskim medijima izvan kampanje. Ali, i internet je elektronski mediji, „što ne znači da strankama možemo da ugasimo sajtove“, kaže Vuković.

On navodi još jedno narazjašnjeno pitanje „Precizirano je da političko oglašavanje na državnom mediju traje šest minuta, a na privatnom 12 minuta. A šta se dešava kada stranke zakupe sajt?”

Vuković kaže da je Zakon usvojen pre nekoliko meseci i da će prvi pokazatelji rada Agencije biti vidljivi posle izbora. Po njemu je mnogo važnije koliko novca stranke troše. „Vidimo da je stranka potrošila pet miliona a oni tvrde da su potrošili milion evra. To je pravi problem. Kako ćemo to otkriti kada živimo u zemlji u kojoj država ne kontroliše stranke, već je obrnuto. Zato je možda važno da Agencija pokaže čvrstinu.“

Ivana Anojčić

objavljeno: 14.11.2011.
Pogledaj vesti o: Srpska Napredna Stranka

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.