Izvor: JUGpress.com, 13.Jul.2023, 07:49

Evropski sud za ljudska prava utvrdio da je Srbija povredila pravo na slobodu kretanja izbeglici iz Sirije kome je odobrila azil

BEOGRAD

Evropski suda za ljudska prava objavio je u utorak 11. jula 2023. godine presudu u predmetu

S.E. protiv Srbije, u kojoj je utvrdio da je Republika Srbija povredila pravo na slobodu kretanja

podnosiocu predstavke, izbeglici iz Sirije kome je u Srbiji odobren azil.

Reč je o predmetu Beogradskog centra za ljudska prava koji je u ime svog klijenta podneo predstavku još 2016. godine, zbog >> Pročitaj celu vest na sajtu JUGpress.com << odbijanja srpskih vlasti da izdaju putnu ispravu osobi koja je izbegla iz Sirije i

kojoj je odobreno utočište u našoj zemlji.

Ovaj slučaj predstavlja presedan u pogledu poštovanja slobode kretanja izbeglica i predstavlja

prvu presudu Evropskog suda za ljudska prava protiv Srbije koja se tiče osoba u potrazi za

međunarodnom zaštitom i njihovim pravom da vode normalan život.

S.E. je izbegao iz Sirije i došao u Srbiju gde je zatražio azil. Utočište mu je i dodeljeno 2015.

godine, nakon čega je podneo zahtev za putnu ispravu za izbeglice, na koju po Zakonu o azilu

i privremenoj zaštiti ima pravo.

1 Zbog propusta države da od 2008. godine donese

podzakonske akte koji regulišu sadržaj i izgled putne isprave za izbeglice taj zahtev mu nikad

nije ispunjen. Više od sedam godina podnosilac predstavke nije bio u mogućnosti da se

slobodno kreće i izlazi iz Srbije, što je ozbiljno uticalo kako na njegov privatni tako i na njegov

poslovni život. Evropski sud za ljudska prava presudu protiv Srbije je doneo jednoglasno uz

zaključak da je u ovom slučaju došlo do povrede prava na slobodu kretanja i da to predstavlja

sistemski problem.

Presuda Evropskog suda za ljudska prava implicira da Republika Srbija de facto ograničava

slobodu kretanja izbeglica, što je u suprotnosti ne samo s Konvencijom o statusu izbeglica2

već i sa Ustavom Republike Srbije.3 MUP još uvek nije usvojio dugoočekivani podzakonski akt

kojim se uređuje obrazac putne isprave za izbeglice.4 Pored nepostojanja podzakonskog akta,

problem se ogleda i u očiglednom nedostatku političke volje da se navedeno pitanje sistemski

reši. Iz tih razloga, sloboda kretanja im je ograničena na teritoriju Republike Srbije, što

doprinosi dugotrajnom nezadovoljstvu i razočaranju izbeglica u sistem azila u Srbije.5

1 Prema ZAPZ, na zahtev osobe kojoj je dodeljeno utočište u Republici Srbiji, Kancelarija za azil izdaje na

propisanom obrascu putnu ispravu za izbeglice s rokom važenja od pet godina. Navedene odredbe ZAPZ

usaglašene su s direktivama EU u ovoj oblasti. Primera radi, Direktiva o kvalifikaciji iz 2004. propisivala je da će

se izbeglicama izdati putne isprave na način koji je predviđen Konvencijom o statusu izbeglica.

2

Sloboda kretanja je propisana čl. 39 Ustava RS i čl. 2, st. 2 Protokola 4 uz Evropsku konvenciju.

3 Čl. 39 Ustava RS.

4 Koji je to trebalo da učini u roku predviđenim čl. 101 u vezi s čl. 87, st. 6 ZAPZ. U prilogu Konvencije se nalazi

obrazac putne isprave, koji države potpisnice mogu koristiti ukoliko na nacionalnom nivou nisu regulisale ovo

pitanje.

5 Takođe, nemogućnost kretanja van granica RS u većini slučajeva dovodi do kršenja niza drugih osnovnih ljudskih

prava, kao što je pravo na porodični život u pogledu (ne)mogućnostiizbeglice da se viđa s članovima porodice.

Po mišljenju Suda, Republika Srbija mora da preduzme sve odgovarajuće zakonske i

operativne mere da upotpuni relevantni zakonodavni okvir i implementacione propise kako

bi obezbedila efektivno pravo da se napusti njena teritoriju, kao i mogućnost svakom

pojedincu da u situaciji sličnoj onoj u kojoj se podnosilac predstavke našao, pristupi postupku

za podnošenje zahteva i dobijanje putne isprave. U presudi se takođe navodi da će Komitet

ministara Saveta Evrope nadzirati da li će Srbija preduzeti neophodne mere kako bi izmenila

domaći pravni okvir i na taj način okončala povredu prava na koju je Sud ukazao, s obzirom

da bi poštovanje presude trebalo da ima efekte koji se protežu izvan granica ovog konkretnog

predmeta.

Sloboda kretanja garantovana je članom 2, Protokola 4 Evropske Konvencije o Ljudskim

pravima i predstavlja jedno od fundamentalnih ljudskih prava.

Beogradski centar za ljudska prava već godinama ukazuje na probleme sa putnim ispravama

za izbeglice i tražioce azila i nemogućnost ostvarivanja prava na slobodu kretanja osoba

kojima je odobrena međunarodna zaštita u Srbiji, kao i na propuste Ministarstva unutrašnjih

poslova da donese akt kojim se uređuju izgled i sadržina putne isprave za izbeglice. Još jednom

apelujemo na MUP da usvoji ovaj podzakonski akt kako bi se konačno omogućila sloboda

kretanja ove kategorije stranaca van teritorije Srbije, saop[tio je Beogradski centar a ljudska prava. (kraj) BC/LJS

I ovo Vam može biti interesantno

Nastavak na JUGpress.com...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta JUGpress.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta JUGpress.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.