Zašto u Kulturnom centru Srbije u Parizu izlažu amateri

Izvor: Politika, 17.Nov.2015, 23:09   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Zašto u Kulturnom centru Srbije u Parizu izlažu amateri

Direktorku Slavicu Petrović deo kulturne javnosti prozvao zbog nekompetentnih programa u ovoj instituciji koje nije predložilo Ministarstvo kulture Srbije

Na adrese medija ovih dana stiglo je „pismo srpskih umetnika iz Pariza” koji kritikuju rad direktorke Kulturnog centra Srbije u Parizu. U pismu, koje nije potpisano, navodno iz bojazni da ovi umetnici neće moći da imaju izložbu u ovom centru, kritika je usmerena na Slavicu Petrović, direktorku ovog centra, za koju se >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << navodi da je omogućila izložbu osobi bez ikakvog likovnog obrazovanja Dragani Pajović i njenoj mladoj gošći, devojčici od 16 godina Tamari Rogović. Na izložbi su se, kako se navodi, pevale četničke pesme, a kao primer se pominje „Morem plovi jedna mala barka” koju inače izvodi Baja Mali Knindža.

– Nisam čula nikakve četničke pesme, a na izložbi nisam ostala do kraja – kaže  za „Politiku” Slavica Petrović, direktorka Srpskog kulturnog centra, i dodaje da je izložbu organizovao Savez Srba Francuske sa kojim Kulturni centar Srbije decenijama sarađuje.

– Oni uvek imaju pravo da, ukoliko postoji slobodan termin, organizuju svoje manifestacije na koje nemam pravo ni ja ni Ministarstvo kulture da utičemo. Tri sale su nam deset dana bile prazne i da li je trebalo da kažem Savezu Srba Francuske „ne može”? – pita Slavica Petrović.

Prema njenim rečima, Ministarstvo kulture raspisuje konkurs za programe koji će biti predstavljeni u Srpskom kulturnom centru.

– Preuzela sam centar prvog januara 2014. godine, a Ministarstvo kulture mi je prvu izložbu poslalo 15. jula. Šest i po meseci morala sam da popunim sa izložbama naših umetnika koji žive i rade u Parizu i svi su radili na dobrovoljnoj osnovi, jer nemam budžet. Zaslužujem pohvale što je centar šest meseci bio popunjen, što je revitalizovan, preuređen i sve je to koštalo nula evra – ističe Slavica Petrović. Dodaje da je po obrazovanju istoričar umetnosti, da govori tri svetska jezika i u Ministarstvu spoljnih poslova ima zvanje ministar-savetnik.

– Ove godine prvu izložbu iz Beograda poslali su nam 16. aprila. Do tada nisam mogla da ostavim centar prazan. Ovde je reč o naručenom i malicioznom pismu koje je poslao neko iz Centra kome moj rad ne odgovara – ističe direktorka.

U pismu se pominje da u Srpski kulturni centar dolazi samo dijaspora, ali ne i Francuzi, da direktorka organizuje izložbe umetnika van konkursa, dok neki mladi nagrađivani autori nemaju pristup centru.

– Umetnika Nemanju Mate Đorđevića lično sam predložila da ima izložbu u Kulturnom centru. On se prijavio na konkurs Ministarstva kulture i nije prošao. Đorđević treba da se žali ministarstvu, a ne da se žali na mene. Takođe, braća Peškirević nisu imala izložbu dva puta u jednoj godini, već u dve godine. Ranije je možda dolazila samo naša publika, sada je 80 odsto Francuza, i to će svako pošten i objektivan da vam kaže. Meni je Srbija na srcu, nemam ličan pristup i radim u cilju opšteg interesa – kaže Slavica Petrović.

Od ove godine, kako saznajemo, Ministarstvo kulture odredilo je Programski savet koji će odlučivati o aktivnostima Kulturnog centra u Parizu. Do sada su naše institucije preporučivale koje programe mogu da spreme za Pariz, a konkurs je raspisivan za savremeno stvaralaštvo.

Slavica Petrović se verovatno našla između izbora da izađe u susret dijaspori, dok deo javnosti reaguje da to ne može da bude opravdanje za priređivanje izložbe nekome ko se iz hobija bavi umetnošću, budući da to nije adekvatan program za jedan kulturni centar.

Akademik Dušan Otašević nam je potvrdio da su ove godine prvu izložbu poslali u Pariz u aprilu, ali dalje ne želi da komentariše ovu temu, dok umetnik Mrđan Bajić kaže da je bilo i dobrih izložbi, ali da ono što je upravo video u Parizu jeste „potpuno amaterska neznalačka postavka dostojna lokalnog doma kulture, a ne našeg najvažnijeg kulturnog centra u inostranstvu”.

– Ponavljam da nije problem u devojčici koja voli da slika, već u onima koje ova država delegira da odlučuju šta je reprezentativni izbor kulturne ponude koja dolazi iz Srbije. Problem je dakle u njihovoj skupo plaćenoj ideološkoj podobnosti iza koje stoji profesionalna nekompetencija koja kad tad izbije na videlo. Tako se sada sa pravom pitamo kojim su to kompetencijama sadašnje direktorke SKC u Parizu bili vođeni ministri i ambasadori koji su joj poverili tako odgovoran zadatak, koji su omogućili da se kultura Republike Srbije bruka nekažnjeno, jer je predata na milost i nemilost nečijeg lošeg ukusa. To već znamo iz svih domena: profesionalna nekompetentnost je ono što na svim nivoima razara naše društvo. Od direktora društvenih kompanija pa evo do delatnika u kulturi – kaže Mrđan Bajić.

-------------------------------------------------------------

Nismo pevali četničke pesme

Romeo Milošević iz Saveza Srba Francuske kaže za naš list da mu je žao što se pominju četničke pesme kada je reč o izložbi u Srpskom kulturnom centru u Parizu i da se na taj način ruši ugled njihovog udruženja.

– Zar je „Morem plovi jedna mala barka” četnička pesma? To nisu četničke, nego patriotske pesme koje pevaju Srbi kada osećaju nostalgiju prema svojoj zemlji. Ostala je mala grupa posle izložbe, pevali smo i „Marš na Drinu”. Mi se borimo da Francuze obavestimo o situaciji na Kosovu, da pružimo pomoć ugroženima od poplava, da organizujemo pesničke večeri naše dijaspore…
Pogledaj vesti o: Pariz

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.