Izvor: Blic, 12.Okt.2008, 01:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Voze po evropskim standardima

Posle privatizacije, „Litas", najveće transportno preduzeće u istočnoj Srbiji, postalo je potpuno nova firma – prevoznik za ugled. Naime, „Veolia transport Litas" a.d., kako se „Litas" naziva od 2006. godine, od kada ga je za 1,4 miliona evra kupila francuska firma „Veolia" sa sedištem u Parizu, beleži sve bolje rezultate u radu. I to sa upola manje radnika nego što ih je bilo pre privatizacije.

– Do sada je kupljeno 26 novih autobusa, >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << a u idućoj godini stiže gotovo isto toliko. Prosečna starost autobusa sada nam je nešto iznad devet godina, a pre privatizacije bila je skoro 15 godina.

Pre prodaje u „Litasu" je bilo 662 radnika, a u toku privatizacije po socijalnom programu otišlo je najpre 218, a onda još 43 radnika i oni su dobili 230 evra po godini radnog staža. Danas imamo 370 zaposlenih, od kojih su 188 vozači i u održavanju je manje od 50 radnika. Po jednom autobusu imamo 2,54 zaposlena, što je blizu evropskog standarda, a da nam nije 11 autobuskih stanica, i to bismo dostigli – ne skriva zadovoljstvo sadašnji direktor „Litasa" Zoran Janković.

Rade i vikendom

Direktor kaže da je „Veolia" do sada ispoštovala sve obaveze iz ugovora koji je potpisala s Agencijom za privatizaciju.

– „Litas" je privatizovan 13. decembra 2006. godine i „Veolia" je imala obavezu da u narednih pet godina u autobuse „Litasa" uloži 10 miliona evra. U 2007. godini u vozni park su bili obavezni da ulože milion i 190.000 evra, i to je ispunjeno, pa je čak i premašena ta cifra. Ove godine trebalo je da uloži 2,4 miliona evra i to je ispoštovano. Prvi autobusi za 2009. godinu, kada su dužni da ulože 3,5 miliona evra, stići će već 15. aprila – kaže Janković.

Iz kancelarije direktora posredstvom kamera prati se svaki ulazak i izlazak iz kruga preduzeća. Usluge koje nisu direktno vezane za saobraćaj poverene su specijalizovanim firmama, a vozači sami peru autobuse. Radnici u administraciji dobili su da vode i po nekoliko resora, a na godišnji odmor idu kada je posla najmanje.

– Mnogo više se radi sada. Znaš koji posao moraš da obaviš, pa ako ga ne završiš u radno vreme, dolaziš i subotom, a to ti niko ne plaća. Ne smeš da razmišljaš ni o bolovanju jer te kad se vratiš, čekaju ti poslovi. Ono što je dobro je što plata nikada ne kasni – priča radnica iz administracije, ali ne želi da joj se pominje ime jer, kaže, predstoji novo otpuštanje radnika, a ona ne bi volela da se nađe na spisku jer školuje decu.

Veće plate

Posle privatizacije zatvorene su autobuske stanice u Golupcu, Kostolcu i Žabarima jer su imale veće rashode od prihoda. Analize pokazuju da su najveći troškovi u preduzeću plate radnika i zato se prati učinak svakog pojedinca. Utvrđeno je da vozači u toku radnog vremena za volanom provode četiri sata i 10 ili 15 minuta, a sve ostalo vreme otpada na pripremu i režiju.

– Na kraju prošle godine, po rečima našeg vlasnika, postigli smo izuzetne rezultate, a očekujemo da tako bude i ove i već je urađen budžet za 2009. Pratimo zbivanja na tržištu i planiramo da se postepeno širimo prema istočnoj Srbiji i Pomoravlju jer vidimo da neke tamošnje firme nestaju – ističe direktor Janković.

Prosečna zarada u ovoj godini kreće se između 25.000 i 26.000 dinara i u odnosu na prošlu uvećana je za 9,2 posto. Autobusi „Litasa", inače, održavaju stalne linije i do Austrije, Italije i Nemačke.

Stanica druge kategorije

Od prvog oktobra počeo je da se primenjuje zakon po kome su sve autobuske stanice u Srbiji svrstane u četiri kategorije. U prvoj kategoriji su BAS i „Lasta" u Beogradu i autobuska stanica u Novom Sadu.

Autobuska stanica u Požarevcu je među 11 stanica koje su dobile drugu kategoriju. Imamo i tri autobuske stanice u trećoj kategoriji, a sve ostale su u četvrtoj, ističe direktor Janković.

ANKETA: Da li je sada bolje?

Radiša Davidović vozač


Ne mogu da kažem da je nešto mnogo bolje, ali bolje je. Dobili smo nove autobuse, stigla je i nova uniforma, malo je i plata povećana. Kako se radi, tako se i zaradi.

Slađana Simić šalterski radnik

Uslovi rada bolji su sada. Dobili smo kabine, imamo ozvučenje na šalteru i nadam se da će biti još nekih poboljšanja. Uspostavljena je bolja saradnja sa rukovodećim kadrom i problemi na poslu brže se rešavaju.

Drago Konatar radnik tehničkog pregleda

Nešto je malo bolje sada. Vozni park je podmlađen, tako da je sada manje posla u radionici. Plate su malo bolje, ali ni u ludilu nisu dovoljne.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.