[BURŽE 2023] Tango Six na najvećem svetskom sajmu vazduhoplovne industrije: Novi kineski putnički avion COMAC C919 ima lopatice motora izrađene na severu Vojvodine, Hrvatska maketa Rafala najskromnije naoružana na sajmu

Izvor: TangoSix.rs, 20.Jun.2023, 07:02

[BURŽE 2023] Tango Six na najvećem svetskom sajmu vazduhoplovne industrije: Novi kineski putnički avion COMAC C919 ima lopatice motora izrađene na severu Vojvodine, Hrvatska maketa Rafala najskromnije naoružana na sajmu

Nakon četiri godine pauze, najveći svetski sajam vazduhoplovstva počeo je juče na istorijskom aerodromu Le Burže pored Pariza. Kao i četiri puta do sada, od 2013. godine, Tango Six će izveštavati sa lica mesta. Prenećemo vam najbitnija dešavanja koja se tiču Srbije i zemalja bivše Jugoslavije, sve ono što direktno ili indirektno dotiče civilno i vojno vazduhoplovstvo našeg okruženja.
Pedeset i četvrto izdanje Buržea dolazi nakon četvorogodišnjeg odlaganja >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << zbog najveće kataklizme koja je ikada pogodila civilni deo vazduhoplovne industrije, segment kojem je pariški sajam za nijansu više naklonjen. Sa druge strane, Burže se takođe nikada do sada nije održavao tokom velikog konvencionalnog rata na tlu Evrope. Pauza u najbitnijem okupljanju globalne vazduhoplovno-poslovne zajednice (i medija) obećava da izrodi do sada najinteresantniji događaj ovog formata.
Juče je, kako smo izvestili, već počelo intenzivno. Indijska avio-kompanija postavila je novi rekord u veličini narudžbine na nekom sajmu do sada. Rekord je oboren posle 112 dana od prethodne narudžbine, takođe avio-kompanije iz Indije – Er Indije, koja je tada naručila 470 letelica od Boinga i Erbasa. Koliko će jučerašnji rekord trajati najverovatnije zavisi od turske nacionalne avio-kompanije koja je najavila nameru narudžbine od oko 600 letelica.
Srbija i zemlje bivše Jugoslavije Za razliku od jednog od najspektakularnijih učešća srskog vazduhoplovstva (odnosno RV i PVO Vojske Srbije) u novije vreme, ova godina neće biti toliko zapažena kada je srpsko vojno vazduhoplovstvo u pitanju.
Po svim informacijama do kojih je Tango Six došao, malo je verovatno, gotovo nemoguće, da će dođi do idealnog poklapanja zemlje, lokacije i povoda radi potpisivanja kupovine eskadrile Rafala za koju je, kako je Tango Six preneo sa sajma IDEX u februaru, Srbija spremna da plati 3 milijarde evra.
Ono što svakako nije pozitivno niti ohrabrujuće je da, kako Tango Six saznaje, ove godine u delegaciji Ministarstva odbrane i/ili Vojske Srbije neće biti prisutni vojni piloti.
Jedina državna zastava i rondela nekog ratnog vazduhoplovstva iz zemalja bivše Jugoslavije na ovogodišnjem Buržeu pripada Hrvatskoj. Pored Egipta, Grčke, Katara, Indije i Indonezije Hrvatska je jedan od kupaca Rafala koje je Daso izložio u formaciji većih maketa (poput one na sajmu ASDA u Zadru). Interesantno je da je Hrvatski avion najskromnije naoružan, jedino raketama vazduh-vazduh MICA-NG, dok su drugi kupci, pre svih oni sa Bliskog Istoka, prikazani kroz impresivnu nosivost senzora i najmodernijih ubojnih sredstava.
Ubojna sredstva na siromašnijoj strani, taktički radijus za do Italije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six Hrvatski ministar odbrane Mario Banožić i načelnik generalštaba Hrvatske Vojske admiral Robert Hranj prisustvovali su otvaranju sajma. Saopštenje Ministarstva odbrane Hrvatske nabraja koje su sve kompanije posetili, ne navodeći pri tom kompaniju MBDA. Banožić se sastao i sa direktorom Dasoa, Erikom Trapijeom.
Hrvatsku od privatnih kompanija predstavlja Spiroflex, kompanija koja se bavi izradom metalnih delova koji imaju primenu i u vazduhoplovnoj industriji. Iz Slovenije izlažu kompanije C-Astral Aerospace koja proizvodi dronove i Sij Metal Ravne, koja se bavi proizvodnjom čelika za alate.
LPO Ada Jedina kompanija iz Srbije koja će izlagati sa štandom na ovogodišnjem Buržeu je Livnica preciznih odlivaka (LPO) iz Ade, sa severa Vojvodine. LPO će izlagati u okviru matične grupacije, kompanije Bet Shemesh Engines Group iz Izraela prezentujući svoje proizvode i veštine izrade lopatica za civilne turbo-fen motore, kao i druge proizvode.
Direktora kompanije LPO Aleksandra Miloškovića vazduhoplovna javnost mogla je da upozna kao učesnika prve vazduhoplovne konferencije u Beogradu u organizaciji Tango Six Eventsa, Vazduhoplovnog samita jugoistočne Evrope. Tada je postalo poznatije da u Srbiji postoji kompanija koja proizvodi tehnološki najzahtevnije delove za velike motore putničkih aviona.
Međutim, ono što se sa kompanijom LPO dešavalo od 2016. godine malo je kategorisati kao impresivno. Trenutno proizvode lopatice za turbine turbo-fenskih motora za CFM, Pratt & Whitney i Rolls Royce uz proizvodnju elemenata koji idu u sklopove motora za MTU. Tako se lopatice za turbine proizvedene na severu Vojvodine nalaze u trenutno tehnološki najnaprednijim motorima koji pogone putničke avione: CFM-ov LEAP (A320neo / B737MAX), Rollsovi Trent XWB (A350) i Trent 1000 (B787), Prattov PW800 (većina biz i regionalnih jetova). Ono što je najinteresantnije je da i najnoviji kineski putnički avion COMAC C919 koristi motor LEAP-1C čije su lopatice izlivene u Adi, Vojvodina. Kompanija takođe proizvodi lopatice za APU motore gotovo svih proizvođača.
The post [BURŽE 2023] Tango Six na najvećem svetskom sajmu vazduhoplovne industrije: Novi kineski putnički avion COMAC C919 ima lopatice motora izrađene na severu Vojvodine, Hrvatska maketa Rafala najskromnije naoružana na sajmu appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.