Vudstok - simbol idealizma i kontrakulture 60-ih godina (FOTO)

Izvor: NoviMagazin.rs, 16.Avg.2019, 12:19   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vudstok - simbol idealizma i kontrakulture 60-ih godina (FOTO)

Pre 50 godina, na poljani u državi Njujork, održan je festival Vudstok, koji je sa četiri haotična dana muzike, propovedanja mira i slobodne ljubavi, stotinama hiljada posetilaca u blatu, ali i mitovima i legendama postao simbol idealizma i kontrakulture 60-ih godina, pišu svetski mediji, prenosi Radio slobodna Evropa.

BBC piše da je oko 400.000 ljudi ispunilo poljanu u državi Njujork za "mir i muziku" >> Pročitaj celu vest na sajtu NoviMagazin.rs << na festivalu Vudstok koji je postao simbol idealizma 60-ih godina.

Festival održan na farmi u mestu Betel u državi Njujork od 15. do 18. avgusta 1969. godine, ističe britanski servis, mnogi vide kao središnu tačku slobode, seksa, droge i rok-en-rola koji su podsticali kontrakulturni pokret te decenije.

Foto: Beta / AP

Za posetioce festivala s kojima je BBC razgovarao, Vudstok je bio mesto gde su videli da postoje mnogi koji imaju slične stavove o ratu u Vijetnamu i društvu, simbol oslobađanja i skidanja okova, mada ima i onih koji ga pamte "po blatu i prljavštini" ili kao mešavinu "ogromnog saobraćajnog zastoja, pljuskova, smrdljivih prenosnih vecea, jedva jestive hrane i ogromne, dezorganizovane gomile".

Foto: Beta / AP

O Vudstoku se govori kao o političkom stavu koji je definisao generaciju, kao o objavi mira, o nekoliko haotičnih dana koji su promenili muzičku istoriju i sličnim metaforama čije značenje je ponekad pomućeno mitovima, ocenjuje agencija Frans pres.

Foto: Beta / AP

Festival ima značajnu kulturnu težinu, ističe AFP, ali i dodaje da su decenije prežvakavanja legendi kroz prizmu nostalgije dovele do toga da se nasleđe skoro pola miliona mladih koji su se provodili na kiši manje doživljava kao revolucionarna potkultura, a više kao kliše pop kulture.

Foto: Beta / AP

Američko društvo se 1969. nosilo s mobilizacijom, protestima protiv rata u Vijetnamu, rasnim nemirima i ubistvima Martina Lutera Kinga i Roberta Kenedija – čime je implicitno osećaj mira i ljubavi na Vudstoku postavljen kao protivotrov gnevu, ocenjuje francuska agencija.

Foto: Beta / AP

Mada su na Vudstoku izvođene mnoge protesne i antiratne pesme, postoji zabluda oko političnosti festivala, kaže za AFP kulturološkinja Marta Bejls i dodaje da aktivisti antiratnog pokreta i pokreta za prava crnaca Vudstok nisu shvatali ozbiljno – za njih je to bila "gomila drogiranih hipika... koji nisu shvatali koliko je situacija ozbiljna".

Foto: Beta / AP

Kako su stotine hiljada ljudi počele da dolaze u Betel, počela je muzika i mitologiziranje, zajedno s kišom, blatom, osećajem pripadanja neočekivanom mnoštvu, prognozama katastrofe, talasima euforije i nelagodnosti, kao i helikopterima koji dovoze muzičare, ali i hranu i lekove, piše muzički kritičar Njujork tajmsa Džon Parales.

Foto: Beta / AP

Na festivalu su se, dodaje Parales, okupile neke od najboljih grupa tog vremena - Grejtful ded, Kridens klirvoter rivajvl, Dženis Džoplin, Slaj end d femili stoun, Džeferson erplejn, Džimi Hendriks...

Foto: Beta / AP

Festival je ispunio parolu "mir i muzika" – neočekivano veliki broj ljudi je bio neočekivano prijateljska zajednica i, kako piše Parales, zadovoljstvo je ponuđeno kao rešenje za društvene probleme, ne prosto kao razonoda.

Foto: Beta / AP

Na svakom festivalu kasnije, ukazuje Parales, posetioci su tretirani kao potrošači a ne kao borci za zajedničku stvar. Na Vudstoku su stvari deljene i hrana je bila besplatna.

Foto: Beta / AP

Istoričar Daglas Brinkli u Volstrit džurnalu ocenio je da je Vudstok bio autentičan istorijski klimaks koji je definisao kontrakulturu 60-ih – četvorodnevni ciklon mira, ljubavi, rok muzike, čupavih kosa, hipi mode, pljuskova, gneva zbog Vijetnamskog rata, andergraund revolta i mnogo droga za promenu stanja svesti.

Foto: Beta / AP

Vudstok je bio neodoljiva priča za medije koji su pisali o predoziranjima od LSD-a, golotinji, nestašici hrane, problemima sa saobraćajem i prljavim toaletima. Međutim, pedeset godina kasnije, utopijska nada Vudstoka je i dalje snažna, ističe Brinkli i dodaje da je za mnoge lekcija Vudstoka da život ne čine oluje, već ples na kiši.

Foto: Beta / AP

Ipak, nasleđe Vudstoka su i upozorenja na opasnosti od droga i odustajanja od društva, dodaje on. Mnogi su, vođeni obećanjem o psihodeličnom oslobađanju LSD-em, otišli na put bez povratka. Muzičar Dejvid Krozi, koji je nastupao na Vudstoku 1969, u intervjuu pre pet godina je rekao da je u jednom trenutku mislio da će umreti od droga, kao što se desilo Hendriksu i Džoplin godinu dana posle Vudstoka.

Foto: Beta / AP

Po današnjim standardima, karte za trodnevni festival su bile bagatela s cenom od 18 dolara. U današnjem novcu to je oko 125 dolara, što je i dalje manje od trećine cena karata za uobičajeni trodnevni festival danas, ukazuje Rojters.

Foto: Beta / AP

Mada Vudstok nije prvi, moderni muzički festivali su izrasli na etosu višednevnog koncerta 1969. koji ima mitsko mesto u istoriji američke pop kulture, piše časopis Tajm.

Foto: Beta / AP

Muzički festivali su, međutim, evoluirali iz "uradi sam" komunalnog duha Vudstoka, postavši mejnstrim biznis koji donosi profit i korporativna sponzorstva, s desetinama miliona posetilaca.

Foto: Beta / AP

Dok je Vudstok 1969. imao gubitak koji je tek kasnije nadoknađen profitom od filma i muzičkog albuma, najveći festival u SAD, Koačela, 2017. je imao profit od 114,6 miliona dolara.

Foto: Beta / AP

Nastavak na NoviMagazin.rs...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta NoviMagazin.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta NoviMagazin.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.