Izvor: Politika, 09.Mar.2015, 23:05   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Internet mim – stara karikatura na novom mediju

Dok se poznata osoba još šeta crvenim tepihom, armija smrtnika smeje se viralnom humoru i montiranim kadrovima koji se dele po internetu

Lejdi Gaga u crvenim rukavicama kao savremena Pepeljuga, Rijana u pufnastoj haljini štiti od kiše (hit koji je proslavio devojku sa Barbadosa zvao se „Kišobran”), isturena noga glumice Andželine Džoli na Kipu slobode u Njujorku – tek su neki od smešnih, konstruisanih kadrova >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << na osnovu stvarnih fotografija poznatih osoba.

Postala je uobičajena praksa da internetom, nakon velikih događaja, kruže duhoviti sadržaji sa slavnima u neobičnim situacijama. Autori, najčešće anonimni umetnici, poigravaju se njihovim neobičnim izgledom ili pozom i eto novog komičnog internet hita. Dok poznata osoba još šeta crvenim tepihom, armija smrtnika smeje se kadrovima montiranim uz pomoć programa za obradu slike.

Takav materijal koji se na društvenim mrežama širi poput virusa, velikom brzinom, jeste kategorija koju su teoretičari nazvali „internet mim”. Viralni, duhovit foto ili video-materijal dele tviteraši, blogeri, kači se na fejsbuk-profile…

Nikola Silić, stendap komičar i tvorac kratkih video-klipova čija je gledanost takođe viralna, u srpskim okvirima, smatra da ne postoji precizan recept kako da nešto postane popularno za šerovanje.

– Internet je derište koje neprestano urla da bi ga nešto zabavilo. Bilo šta. Ako ne može da glumi dušebrižnike za razne životne nesreće, zadovoljiće se i gangam stajlom, mačkom koja se vozi na usisivaču ili video-klipom na kome beba radi nešto što bebe prirodno i rade. Pravila za viral ne postoje, osim da se vreme između svede na minimum – kaže on.

Na pitanje da li su ovakvi sadržaji nova vrsta klasične karikature njegovo mišljenje je potvrdno. Silić smatra ne samo da je u pitanju nova podvrsta klasične karikature već je to domen nove internet kulture.

– Najslobodniji vid komunikacije u ljudskoj istoriji, mimovi, emodžiji, smajliji, gifovi, video-klipovi su samo neki od stotine novih načina za izražavanje ideja u 21 veku – smatra naš sagovornik, uz opasku da su ovakvi humoristični materijali rezultat nove vrste dostupnog alata.

„Motiv identičan kao i hiljadama godina ranije. Nekada se crtalo po zidovima u vidu grafita ili se smejalo pijanim pričama oko kafanskih stolova. Danas su to mimovi i blogovi. Sve je to postojalo i pre, samo se kroz vreme menja forma izražavanja – zaključuje on.

----------------------------------

Političari u glavnoj ulozi

Silić kreira kratke video-klipove u kojima su glavni glumci domaći političari. Neko ih smatra duhovitim, drugi, angažovanim.

– Svako vidi šta želi da vidi, duhovito, politički angažovano, glupo, infantilno, genijalno, sve zajedno ili ništa od navedenog. Ja gledam da ih ne svrstavam nigde, osim što mi je trenutno zabavno da ih pravim. Političari su se sami nametnuli kao tema, za razliku od estradnih zvezda kojima je skoro u opisu posla da prave skandal na svakih pet minuta – objašnjava mladi stendap komičar.

----------------------------------

Pojam iz druge nauke

Put podele mima je od naloga do naloga, od sajta do sajta, a predstavlja bezbrojne varijacije osnovnog sadržaja. Pojam je preuzet od Ričarda Dokinsa, naučnika koji se bavio evolucionističkom biologijom. On je smatrao da u društvu postoje ideje koje prolaze kroz pojedince i mutiraju poput virusa, ali zadržavaju svoju osnovnu matricu.

A. Cvetićanin

objavljeno: 10.03.2015.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.