Severna Makedonija proslavila 25. godina upotrebe helikoptera Mi-17

Izvor: TangoSix.rs, 10.Jul.2019, 09:02   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Severna Makedonija proslavila 25. godina upotrebe helikoptera Mi-17

Ratno vazduhoplovstvo Severne Makedonije (zvanično Vozduhoplovna Brigada na Armijata na Republika Severna Makedonija) je skromnom proslavom u vazduhoplovnoj bazi Petrovec, koja se nalazi 17 km jugoistočno od glavnog grada Skoplja, 5. jula obeležilo 25. godišnjicu uvođenja u službu dvomotornog transportnog helikoptera Mi-17 (NATO oznaka Hip-H).
Fokus događaja bio je na prvom istorijskom letu makedonskog vojnog >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << helikoptera koji je izvela kompletno makedonska posada u sastavu major Goran Zdravkovski, kapetan I klase Mome Stojanovski i stariji vodnik I klase Zoran Maljcev. Po završetku obuke sa ruskim instruktorima, taj prvi let dogodio se na aerodromu Petrovec između 18 i 18:30 časova 5. jula 1994. godine. Kako bi obeležili godišnjicu, helikopter Mi-17 koji ima vojni evidencijski broj “303“ dobio je simboličan natpis bele boje “25 godina“.
Posada koja je 5. jula 1994. izvela prvi istorijski let makedonskog vojnog helikoptera / Foto: Igor Božinovski Osnovano na papiru 10. aprila 1992. godine, Ratno vazduhoplovstvo Severne Makedonije dobilo je svoje prve helikoptere juna 1994 – grupa od 4 potpuno nova Mi-17 u transportnoj konfiguraciji koji su proizvedeni u fabrici KVZ (Kazanski Vertoletni Zavod) u Kazanju, postali su prvi vazduhoplovi nabavljeni za makedonsku vojsku.
Dobijeni iz Ukrajine i nabavljeni uz posredovanje kompanije registrovane u Češkoj, 17-ce su makedonskom RV-u isporučene u dve tranše a prvi par stigao je na Petrovec 28. juna 1994. Oni su iskorišćeni kako bi se aktivirala 301. transportna helikopterska eskadrila i u početku su upotrebljavani u potpuno beloj šemi farbanja noseći dvojnu vojnu i civilnu registraciju: VAM-301/Z3-HHC, c/n 228M06; VAM-302/Z3-HHD, c/n 228M97; VAM-303/Z3-HHE, c/n 228M99; i VAM-304/Z3-HHF, c/n 228M98.
Vizuelni izgled makedonskih Mi-17 promenenjen je 1996. kada je Makedonija izuzeta od embarga UN-a na uvoz naoružanja – sva četiri helikoptera odmah su izgubila svoje civilne Z3 oznake i prefarbani su u atraktivnu vojnu kamuflažnu šemu koju je specijalno dizajnirao pokojni pilot RV Makedonije, i avio entuzijasta, major Mihajlo Ivanovski – Miks.
U svojoj 25. godišnjoj istoriji u sastavu RV Makedonije, flota Mi-17 pretrpela je dva kobna udesa koja su rezultirala otpisom letelica koje su se srušile. Prva nesreća dogodila se 17. marta 2001. godine kada je helikopter VAM-301 udario u stub i srušio se na sletanju kod skijaškog odmarališta Popova Šapka, blizu grada Tetovo, što je imalo za posledicu pogibiju jednog člana posade – mehaničara Draganča Ilievskog – i ozbiljne povrede 19 policajaca i dva pilota koji su se nalazili u helikopteru. Sedam godina kasnije, 12. januara 2008, helikopter sa evidencijskim brojem VAM-304 je po magli udario u brdo u reonu Katlanovsko Blato, kojom prilikom je helikopter izgoreo a u njemu je poginulo svih 11 pripadnika RV-a. Kao najgori udes u istoriji RV Makedonije, ova nesreća dogodila se samo nekoliko minuta pre sletanja na Petrovec dok su helikopter i vojnici koji su bili u njemu bili u povratku iz mirovne misije EUFOR-Althea u Bosni i Hercegovini.
Spisak letova makedonske vojne avijacije za 5. jul 1994. Uokviren je prvi istorijski let makedonskog vojnog Mi-17 / Foto: Igor Božinovski Pored dva preživela Mi-17 (302 i 303), RV Severne Makedonije danas takođe ima 4 borbeno konfigurisana Mi-8MT Hip-H koji su proizvedeni u Kazanju a nabavljeni su polovni od Ukrajine marta 2001, a to su: 305, c/n 93880; 306, c/n 93969; 307, c/n 94018; i 308 c/n 94303. Ova četiri helikoptera su bili deo ukrajinskog vojnog kontigenta koji je razmešten na susedno Kosovo kao deo međunarodne mirovne misije KFOR (Kosovo Force) pod vođstvom NATO, bili su po hitnom postupku donirani Makedoniji i preleteli su na Petrovec 23. marta 2001. u nastojanju da se pomogne u suočavanju Makedonije sa unutrašnjom bezbednosnom krizom koja je izbila 5. marta iste godine.
Kao odgovor na brutalan napad albanskih pobunjenika na grad Tetovo, u zoru 25. marta makedonske snage bezbednosti pokrenule su sveopštu ofanzivu kako bi ih neutralisala i eliminisala. U ovoj operaciji, RV Makedonije koristilo je transportne Mi-17 i tada nedavno nabavljene borbene Mi-8MT u onome što je bila prva upotreba RV Makedonije u pravim borbenim operacijama.
Svih šest makedonskih Mi-8 i Mi-17 danas služe u Eskadrili transportnih helikoptera (Skvadron na transportni helikopteri, sth) koja je trajno smeštena na aerodromu Petrovec. Prema Strateškom pregledu odbrane iz 2018. ova eskadrila i njeni helikopteri bi trebali biti jezgro buduće Vazduhoplovne Brigade. U tom cilju, očekivanja su da će dva neoperativna Mi-8MT (305 i 306) 2020/21. biti vraćena u letno stanje, čime će se omogućiti da ovaj tip helikoptera ostane operativan najmanje do 2028. godine.
The post Severna Makedonija proslavila 25. godina upotrebe helikoptera Mi-17 appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.