Kad Mile helikopterom srpskog MUP-a uznemiri Hrvate: Ako izuzemo političko-medijsku histeriju, da li je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije ilegalno ušla u vazdušni prostor susedne NATO zemlje?

Izvor: TangoSix.rs, 28.Jul.2023, 13:07

Kad Mile helikopterom srpskog MUP-a uznemiri Hrvate: Ako izuzemo političko-medijsku histeriju, da li je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije ilegalno ušla u vazdušni prostor susedne NATO zemlje?

Predsednik srpskog entiteta Bosne i Hercegovine Milorad Dodik izazvao je pre dva dana unutrašnji politički potres u Hrvatskoj samo zato što je došao u političku posetu toj zemlji i njenom predsedniku Zoranu Milanoviću. Iritaciju je pojačalo reklamiranje ovog dolaska od strane predsednika Srbije Aleksandra Vučića i posebno činjenica da je prevoz obavljen srpski registrovanom civilnom letelicom koja je slučajno u vlasništvu MUP-a Srbije.
Koliko >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << je ovo vanredno zabavan događaj za analizirati iz ugla vazduhoplovnih procedura, propisa i rutinskih operacija, toliko je komično i izveštavanje Hrvatskih medija i inače ozbiljnih tamošnjih novinara, od kojih neki i prate vazduhoplovne teme. Tako je Jutarnji list objavio prilično temeljnu hronologiju onoga što se dogodilo. Ali, ne bi to bili Hrvati i Srbi i njihova međusobna neutemeljena primitivna paranoja da se u istom članku nije našao i ovaj pasus:
„Najveći sigurnosni propust u ovom slučaju jest ulazak helikoptera MUP-a Srbije u zračni prostor Hrvatske koji je praktički preletio pola Hrvatske bez nadzora. Koju opremu je letjelica imala i je li let eventualno iskorišten za određena snimanja terena i objekata, ostaje nepoznato.“
Ajme meni.
Dodik državnog razdora Da bi se razumela tamošnja politička histerija dovoljno je konstatovati da se predsednik i premijer Hrvatske ne podnose. Predsednik Zoran Milanović je u tom sukobu rečitiji i agresivniji sa posebnim pikom na ministra odbrane Marija Banožića. Sa druge strane, zbog još histeričnijih političkih odnosa u državi Bosni i Hercegovini, Milanović i Dodik su sada politički bliže (ova tema je tek specifična pa se tu nećemo zadržavati).
Sastanak u rezidenciji na Hvaru bio je politički sastanak, nikako „tajna operacija“, kako ćemo iznošenjem jednostavnih činjenica vezanih za civilne vazduhoplovne operacije i indirektno dokazati kasnije u tekstu.
Sporni način dolaska, helikopterom MUP-a Srbije, preciznije Helikopterske jedinice tog ministarstva H215 Super Puma registracije YU-VIP (a ne YU-VIP F-WWOC kako je novinar Jutarnjeg loše Guglovao) izazvao je podjednaku pažnju. Javnost se nakon političkog zgražavanja ugošćavanjem Dodika fokusirala i na pitanje: kako je moguće da je helikopter srpske policije „ušetao“ u Hrvatsku bez ikakvog problema?
Izjava predsednika Srbije koji je nonšalantno na Pasuljanama kazao da je Dodik dobio srpski helikopter radi prevoza dodatno je uzbudila strasti. Vladajuća nomenklatura u Hrvatskoj je pokušala da spinuje da su sve državne službe u njihovoj zemlji bile iznenađenje ali je istina mnogo jednostavnija i dosadnija.
Helikopterska jedinica MUP-a Srbije stavljena je na raspolaganje Miloradu Dodiku za prevoz do Hrvatske (politički aspekt ove odluke iz ugla Srbije takođe je interesatan ali ni ovde se nećemo zadržavati). Trenutno najmoderniji i najopremljeniji civilni helikopter na prostoru bivše Jugoslavije, Erbas H215 Super Puma Helikopterske jedinice MUP-a Srbije tako je dobio zadatak da obavi rutu Beograd – Banja Luka – Hvar – Brač – Banja Luka – Pasuljanske Livade – Beograd.
Zbog čega Milorad Dodik nije koristio svoj, odnosno helikopter Helikopterskog Servisa Republike Srpske AW 119? Ukoliko je imao opciju da leti srpkom Super Pumom to je svakako operativno bolja opcija. Kako zbog većeg doleta tako i zbog komfora unutra budući da je putnička kabina helikoptera modifikovana u VIP konfiguraciji.
Iako svakako nije odlučujući razlog u ovom slučaju, masivna spoljna jedinica klime indikuje da je YU-VIP prilično udoban na ovu vrućinu / Foto: MUP Srbije Imajući u vidu konvektivne meteo aktivnosti („super-ćelije“) u celoj bivšoj Jugoslaviji, činjenicu da Koala Srpske nije IFR sertifikovana mašina a da Super Puma Helikopterske jedinice MUP-a Srbije trenutno ima moderniju avioniku od Erbasa Er Srbije i Kroacije zajedno, sa sve trenutno najmodernijim meteo-radarom na ovim prostorima odluka da se ona koristi je „no brainer“.
Međutim, ništa od navedenog nije bio razlog. Razlog zbog kojeg je Dodik tražio pomoć i Srbija mu odobrila je taj što je AW 119 Helikopterskog Servisa Republike Srpske trenutno na redovnom servisu u Švajcarskoj. Budući da je isti dan Dodik planirao da bude gost Srbiji na vojnoj priredbi na Pasuljanskim livadama, helikoter je bio bolje rešenje nego da leti „svojim“ avionom Cessna Citation kojom je mogao leteti iz Banja Luke do Brača.
Šta bi sa MiG-ovima i italijanskim Tajfunima? Drugi ozbiljan medij koji je pokušao da rekonstruiše Dodikovo putešestvije i šta je od toga bilo legalno a šta nije (sve je bilo legalno) je Slobodna Evropa koja se pogubila u navođenju svačijih komentara od kojih neki, koliko god da su ih davale zvanične institucije i stručni ljudi, jednostavno nistu tačni.
Prvo, Dodikov let sa strane vazduhoplovnih operacija nije bio državni. Nije imao „HEAD“ dezignaciju. Radilo se o fizičkom licu koji je leteo u civilnom helikopteru registrovanom u Srbiji. Slučajno je to bio „predsednik entiteta“ ali nikako predsednik države, budući da Republika Srpska nije država već prilično autonomna teritorija unutar države Bosne i Hercegovine. Svakako, cilj posete jeste državnički zbog političkog značaja Milorada Dodika ali je u ovom slučaju njemu dat na raspolaganje helikopter koji ga je samo prevozio.
Stoga YU-VIP nije bio helikopter koji je vršio policijsku operaciju bilo koje vrste u Hrvatskoj (na primer, kada prevoze osuđene kriminalce između Srbije i Crne Gore pa se onda tako najave i obavljaju policijske operacije). Proceduralno, ne po vlasništvu, kada helikopter Helikopterske jedinice MUP-a Srbije ne prevozi „HEAD“ klasifikaciju fizičkih lica (predsednik, premijer ili predsednik Skupštine) i kada ne obavlja policijske operacije, on je jednostavno civilni helikopter kao i bilo koji drugi. Helikopter takođe, naravno, nije vojni.
Ne treba zanemariti da je YU-VIP jedini helikopter ove vrste u bivšoj Jugoslaviji koji ima i aktivnu samozaštitu od IC raketa zemlja-vazduh / Foto: MUP Srbije Helikopterska jedinica MUP-a je jednostavno najavila let iz Bosne i Hercegovine do Hrvatske i nazad, plan leta je najnormalnije bio odobren, kako je Jutarnjem i potvrđeno, dakle nikakva drama:
– …plan leta za navedeni let Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe dostavio je ARO (ATS Reporting Office) aerodroma Banja Luka. U planu leta nije bio naznačen nikakav poseban status leta u za to predviđenoj rubrici. –
Novinar Jutarnjeg, umesto da nakon tog pasusa završi svoj tekst, nastavlja sa:
– To znači da su službena tijela Republike Srpske i Srbije u potpunosti izigrala službena tijela Republike Hrvatske i prekršila su sve važeće diplomatske protokole jer su državnu letjelicu prijavili kao najobičniju civilnu.
U odgovoru HKZP-a se također navodi da „podaci iz plana leta ne sadrže podatke o identitetu putnika te stoga HKZP nije imao informacije tko se nalazi u helikopteru“. –
Međutim, kako Tango Six saznaje, helikopter je sleteo sa Dodikom na helidrom na Hvaru da bi zatim prešao do međunarodnog aerodroma Brač gde su svima, po proceduri za civile, lupljeni pečati u pasoše. YU-VIP je na međunarodnom aerodromu Brač (tradicionalno izuzetno gostoprimljivom prema civilnim letelicama sa YU tablama) proveo četiri sata dok su Milanović i Dodik pričali što ozbiljne stvari što se verovatno smejali kakva će medijsko-politička histerija uslediti.
Dakle MUP Hrvatske i Granična policija te države su bili obavešteni, nisu odbili prelazak granice ni posadi helikoptera ni Dodiku (da jesu ne bi im lupili pečate, tj. zahtevali bi da ostanu u helikopteru i vrate se odakle su došli). Činjenica da je u Hrvatskoj MUP u „političkom vlasništvu“ HDZ-a i deo je Plenkovićeve sfere je još jedan politički aspekt na kojem se nećemo zadržavati.
Detinjasta teza Jutarnjeg da je YU-VIP „preleteo pola Hrvatske bez nadzora“ je netačna po više osnova. YU-VIP je, kako Tango Six saznaje, što zbog svojih performansi (jer može), što zbog meteo uslova tog dana, leteo iz Bosne do Hvara na 6000 fita, odnosno na dva kilometra visine u sred bela dana. Čim je Super Pumi regularno odobren plan leta, kontrolori letenja u Hrvatskoj (od oblasne, do kontrole u Splitu) su na svojim radarima videli letelicu sa adekvatno uključenim transponderom na osnovu tog istog IFR plana leta. Nisu znali ko je unutra jer ih to, kako su zvanično saopštili, ne zanima. Dakle letelica je praćena u realnom vremenu od strane civilne kontrole letenja Hrvatske, zemlje članice NATO-a koja bi, da je bilo šta bilo „bez nadzora“ ili neidentifikovano, digla ili svoje MiG-ove ili italijanske Tajfune ili američke F-16 iz Avijana.
Kancelarija hrvatskog predsednika saopštila je juče da su obavestili svoj MUP o dolasku Dodika na Hvar na sastanak sa Milanovićem:
– Predsednik vlade Andrej Plenković požalio se danas da nije znao za dolazak predsednika Republike Srpske Milorada Dodika u Hrvatsku, tačnije na Hvar, gde je održao radni sastanak s predsednikom Zoranom Milanovićem. Od njega očekivana, ali ipak bezobrazna manipulacija. Kancelarija predsednika Hrvatske obavestila Ministarstvo untrašnjih poslova, odnosno nadležnu Upravu za granice MUP-a o dolasku predsednika RS. MUP je postupio po proceduri, obezbedio i sproveo graničnu kontrolu prilikom dolaska gospodina Dodika u Hrvatsku budući da je dolazio iz BiH koja nije članica Šengena. Dakle, sve je bilo po proceduri. – stoji u saopštenju.
Dakle poslednji deo mozgalice o navodnoj nelegalnosti Dodikovog dolaska, činjenjica da je štićeno lice, da sa njime putuju naoružani ljudi, je očigledno takođe bio sinhronizovan između ministarstava policije Srpske i Hrvatske. Helikopterska jedinica i njena Super Puma su dakle sve vreme bili samo civilno sredstvo vazdušnog prevoza čiji je AOC, igrom slučaja, u vlasništvu MUP-a Srbije ali može biti iznajmljen da prevozi, na primer Ber Grilza kad se on, na primer, mentalno i fizički gubi po srpskim prirodnim Nedođijama.
Na kraju ostaje još jedan aspekt ovog slučaja koji u Srbiji prirodno deli javnost: „zašto poreski obveznici Srbije plaćaju Dodiku ovakve stvari?“. Dok je, sa jedne strane, i dalje upitna politička odluka da Vlada Srbije obezbedi Vladi Srpske ovakav aranžman, treba naglasiti da je Helikopterska jedinica MUP-a budžetirana, unapred, godišnje. Dakle niko od građana Srbije nije platio posebno ovaj konkretni let ovoj konkretnoj osobi. Helikopterska jedinica ima linije svog budžeta koji joj unapred garantuju gorivo, održavanje, plate, amortizaciju. Uprkos trenutno velikom broju helikoptera koje poseduje, jedinica je, kako je Tango Six to redovno izveštavao, prilično budžetirana kada je u pitanju, u najmanju ruku gorivo. Dakle svakako ovim letom niko nije oštećen.
Da li je država Srbija trebalo da ustupi svoj resurs Miletu ostaje političko pitanje. Gledajući po reakcijama iz Hrvatske za pretpostaviti je da se u srpskom državnom aparatu trenutno valjaju od smeha uz konstataciju: „ako treba opet, javi“.
The post Kad Mile helikopterom srpskog MUP-a uznemiri Hrvate: Ako izuzemo političko-medijsku histeriju, da li je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije ilegalno ušla u vazdušni prostor susedne NATO zemlje? appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.