Izvor: RTS, 31.Jan.2022, 17:50

Poznate ličnosti na meti prevare, u reklame ih uključuju kada o tome nisu ni obavešteni

Kada nešto kupujemo mislimo da je to naša odluka. Da li je to baš tako ili nas na kupovinu određenog proizvoda ili brenda usmeravaju marketinški stručnjaci? Često se u reklame uključuju i poznate ličnosti. Problem nastaje kada one o tome čak nisu ni obaveštene.
Danas, prema nekim podacima, oko 25 odsto reklama u svetu uključuju poznate ličnosti, a u Japanu taj procenat dostiže 70 >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << odsto. Po pravilu, to su ličnosti koje su u javnosti omiljene i kojima se veruje, a što treba kod potrošača da izazove pozitivan stav prema kupovini konkretnog proizvoda. Problem je kada se ime poznate ličnosti koristi bez njegovog znanja.

Tako se i Olivera Kovačević, urednica u Zabavnom programu RTS-a, bar tri puta našla na meti prevare.
Najgore od svega je, ističe Kovačevićeva, kada zloupotrebljavaju lik, znači fotografiju i ime, reklamirajući zdravstveni proizvod, poigravajući se time sa zdravljem ili sa bolešću nekih ljudi.
"Meni je telefon u kancelariji zvonio skoro svaki dan da me neka uglavnom od starijih žena pita da li mi je pomogao preparat", navodi Kovačevićeva.
Šta je lično dobroZakon o oglašavanju precizno definiše upotrebu ličnog dobra.
Bojan Stankov, član UO Udruženja za tržišne komunikacije objašnjava da, ukoliko se u nekom oglasu koristi nečije lično dobro i ako je preko tog dobra vrlo jednostavno identifikovati lice čije se lično dobro koristi, ono ne može da bude upotrebljeno u oglasu bez saglasnosti tog lica i njegove dozvole.
"Kada kažemo lično dobro, tu podrazumevamo lični zapis, zapis lika, fotografija, video, glasovna interpretacija i sve ostalo...", napominje Stankov.
Ugovor definiše od toga koliko će kampanja da traje, da li je neko zaštitno lice ili samo glumac u kampanji, pa do honorara.
Raspon honorara od nekoliko stotina do čak stotinu hiljada evraBogdan Petković "Emote produkcije" navodi da raspon honorara ide od nekoliko stotina evra, do čak sto hiljada evra, u smislu da li se koriste naturščici, odnosno talenti, ili se za potrebe kampanje angažuju poznati glumci, sportisti, ljudi sa estrade.
"Oni u svakom slučaju naplaćuju više, a ovi manekeni nešto manje, talenti manje i tako dalje", dodaje Petković.
Očigledno, tu i treba tražiti razlog neetičkog, pa i nelegalnog ponašanja nekih učesnika na tržištu.
Olivera Kovačević kaže da je slučaj prijavila policiji, gde je dobila odgovor da se ti sajtovi nalaze u Indiji, Americi.
"Nisam baš najbolje razumela kako se, kada se skinu sa jednog servera, pojavljuju na drugom, itd. To je ostalo na nivou prijave", kaže Kovačevićeva.
I ekipa RTS-a je poslala na više adresa pitanje da li je do sada neki slučaj procesuiran, ali do danas nismo dobili odgovor.
Očigledno je da pored Odeljenja MUP-a i tužilaštva za visokotehnološki kriminal, posla ima i za tržišnu i zdravstvenu inspekciju zbog sumnjivog kvaliteta takvih proizvoda, moguće i nebezbednih po zdravlje ljudi a, s obzirom na novčane tokove, i za poreske organe.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.