Još čekamo vozove koji će dostići 100 kilometara na sat

Izvor: Radio 021, 02.Maj.2015, 14:21   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Još čekamo vozove koji će dostići 100 kilometara na sat

Dok najbrži putnički voz na svetu, japanski MAGLEV, obara sopstveni rekord od 603 kilometra na sat, Srbija iščekuje vozove koji će dostići makar 100. Od najtačnije železnice u Evropi, poput one u Švajcarskoj, Srbija je još daleko.

Švajcarski elektromotorni vozovi koji su plaćeni 99 miliona evra još nisu pušteni u saobraćaj, iako je to bilo najavljeno još za jesen prošle godine. Prema najnovijim najavama, prvi vozovi trebalo bi da počnu da saobraćaju 15. >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << juna, a svi bi u saobraćaj trebalo da budu uključeni najkasnije u novembru.

Procedura za nabavku "Štadlerovih" vozova trajala je četiri godine – od potpisivanja ugovora o zajmu sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj 2009. do potpisivanja ugovora za isporuku, 2013. U tom periodu Srbija je plaćala i penale – pet miliona evra.

"Za sporo sprovođenje tenderske procedure odgovornost treba tražiti isključivo kod rukovodstva 'Železnica Srbije' i Vlade Srbije, koji su u periodu 2009–2012. bili odgovorni za poslovanje tog preduzeća", navode u ministarstvu građevinarstva. "Ministarstva nemaju stručnjake svih kategorija i ministarstvo saobraćaja nema stručnjake za kupovinu vagona. Odgovornost za nabavku vagona snose pre svega 'Železnice Srbije'", kaže bivši ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić.

Nije obezbeđen prostor za servisiranje vozova

Osim kašnjenja u korišćenju kredita, kasnimo i u korišćenju vozova. Za sada je u Srbiju stiglo 13, od 21 ugovorene kompozicije, ali nijedna još ne saobraća. Kako RTS saznaje, problem je što srpska strana nije obezbedila uslove i prostor za servisiranje vozova, pa tako od proizvođača nije mogla da dobije garancije za njih, pa time i da ih pusti u saobraćaj. Pored toga, u pojedinim stanicama koje imaju visoke perone, ulazak i izlazak iz voza ne bi bio lak. "U Srbiji imamo nekoliko stanica sa visokim peronima u kojima se vozovi neće zadržavati da se ne bi ugrozila bezbednost putnika pri ulasku i izlasku", objašnjava savetnik ministra građevinarstva za železnicu Miroljub Jevtić.

Puštanje u saobraćaj ukočile su i kočnice. Bilo je potrebno da se prilagodi sistem za kočenje, odnosno sistem protiv iskliznuća vozova. "Oko 15. juna ove godine možemo da očekujemo sukcesivno uvođenje švajcarskih vozova na prugama Srbije. U ovom trenutku proizvođač 'Štadler' je obavestio 'Železnice' da će do 19. maja predati kompletan rezultat ispitivanja, nakon čega će u roku od nekoliko dana 'Železnice' izdati tipsku dozvolu", rekao je Jevtić.

U jednoj kompoziciji ima 235 mesta za sedenje i gotovo toliko za stajanje. Voz je pod video-nadzorom, ima dži-pi-es sistem i sistem obaveštavanja putnika preko ekrana i razglasa, a obezbeđen je ulaz za invalidska kolica. Trebalo bi da se kreću na svim elektrificiranim prugama – Barskoj, od Beograda prema Subotici, Šidu, Nišu. Mogu da se kreću brzinom od 160 kilometara na sat.

Švajcarska brzina na srpskim prugama, ipak, neće biti moguća. Na svega tri odsto teritorije vozovi se kreću 100 kilometara na sat, a prosečna brzina je dvostruko manja.

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.