Predizborna kampanja prošla, mržnja ostala

Izvor: Blic, 09.Maj.2008, 09:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Predizborna kampanja prošla, mržnja ostala

Jezik mržnje i podela na „patriote" i „izdajnike" dominirali su u predizbornim kampanjama, kažu ugledni sociolozi, kulturolozi i pravnici i upozoravaju da će probuđene negativne emocije ostati među građanima i kad prođu ovi izbori. Sagovornici „Blica" i članovi Lige eksperata „Lex" juče su osudili ponašanje političara kao neodgovorno, ponižavanje građana i kršenje evropskih standarda i vladavine >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << prava.

- Ponovo su se posle osam godina vratile optužbe za izdaju, što je najteža kvalifikacija za koju sledi krivična kazna. Takvim rečima izazivate mržnju kod običnog sveta, koji je prihvata zdravo za gotovo, i ona se širi mnogo dublje. Zahvata sve slojeve građanstva u kome nastaju razne podele. Na nižem nivou neko postaje izdajnik zato što podržava drugačiju političku ideju ili opciju. To je loše po budućnost političkog života, a od toga ko bude formirao novu vladu, ako uopšte bude formirana, zavisiće da li će netrpeljivost nastaviti da se produbljuje. Potrebno je dugo vremena da ljudi iz stanja mržnje i podele dođu u neko normalno stanje. Teško se to smiruje - kaže za „Blic" Čedomir Čupić, profesor na Fakultetu političkih nauka.

On naglašava da su se jedine pozitivne poruke u kampanji mogle sporadično čuti u vezi sa potrebom da se ne prekidaju odnosi sa razvijenim zemljama EU, jer su te poruke bitne sa stanovišta budućnosti države da se izađe iz siromaštva i da se razvijemo. Čupić upozorava na to da je u kampanji problem Kosova postavljen na nivo pitanja „ili-ili", a „kad se građani i država dovedu u takvu situaciju, onda je to vanredno stanje, i to su poruke ratnog i vanrednog stanja i političke elite snose odgovornost za njih", kaže Čupić.

- Negativna kampanja je postavljena kao osnova političkog života. Mržnja je u suštini uperena protiv građana jer su oni uniženi i degradirani na puke glasove za ovog ili onog. Izbori su pretvoreni u borbu na život i smrt, umesto da budu mirno promišljanje o budućnosti. Okretanje ka mitovima i oprobanim obrascima o patriotama i izdajnicima iz devedesetih godina vraća nas u prošlost i u svom najdubljem smislu vezano je za destrukciju i smrt - rekla je Jelena Đorđević, profesorka Fakulteta političkih nauka.

Ona, kao i Zorica Tomić, kulturolog, smatra da su stvari u izbornoj kampanji postavljene kao „život za jedne i smrt za druge", a da posle izbora svi moramo da nastavimo da živimo zajedno. O tome političari nisu razmišljali.

- Kampanje za parlamentarne izbore veoma su opasne. U više navrata bila sam naježena zbog rečnika i poruka koje su nam poslate. Duboka podeljenost koja je posledica kampanje imaće velike posledice po naše društvo. Naše biračko telo je već veoma podeljeno, a sa ovakvim porukama suočiće se sa još dubljom demarkacionom linijom. A treba preživeti i posle izbora - kaže profesorka Tomić za „Blic".

Po njenom mišljenju, prosečni birač je zbunjen jer su svi govorili o Evropi i imali divnu perspektivu evropskih integracija, ali kako nisu svi iskreni u tome, birači će sami morati da razluče istinu od laži. - Pozitivno je što se ideja Evrope iskristalisala kao važna, bez obzira na sve - kaže Tomićeva.

Da li će buduća vlast produbiti podele i mržnju, kao što se to radilo tokom devedesetih godina, građani će imati priliku da vide verovatno vrlo brzo nakon izbora.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.