Trka za kragujevačkom udavačom

Izvor: Politika, 21.Mar.2008, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Trka za kragujevačkom udavačom

Raspisivanje tendera, usred predizborne kampanje (15. april), ponovo pokrenulo spekulacije o tome ko će kupiti „Zastavu”

Kragujevac – Ne mogu vam reći ko je, ali radi se o jednoj poznatoj zapadnoevropskoj kompaniji, izjavio je nedavno u Kragujevcu ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić, provocirajući sujetu lokalnih novinara o mogućem kupcu „Zastavine” fabrike automobila. I to baš na dan kad je sa gradonačelnikom Kragujevca >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Veroljubom Stevanovićem, iz dubine duše zainteresovanim za uspešnu privatizaciju giganta u kojem je nekad radio, promovisao predizbornu koaliciju i sporazum o zajedničkom nastupu na predstojećim izborima.

A u „Zastavi”, proteklih dana, kao da su se obavezali na zavet ćutanja. Niti „da”, niti „ne”. U Informativnoj službi, kažu, ne znaju ništa, a direktori se ne javljaju na mobilni. Kako proveriti da nije uobičajeni predizborni trik? Teško, jer već se šuška o „Folksvagenu” i austrijskoj kompaniji „Magna štajer”, a tu je, naravno, i „Dženeral motors”, s kojim „Zastava” ima potpisan ugovor o sklapanju „astre klasik”. Možda su se predomislili i ovi iz „Fijata”, mada su rekli da sa „Zastavom”, osim sklapanja „punta”, neće ulaziti u druge aranžmane.

Iz „Folksvagena” nisu dolazili

Konačno, dobili smo generalnog direktora „Zastava vozila grupe” Zorana Radojevića.

„Ne mogu čudom da se načudim šta se sve govori i piše. Slobodno napišite da iz ’Folksvagena’ niko nije dolazio. Jedino, ako su bili noću, pa ih ja nisam video.”

Moguće je, međutim, da se direktor obavezao da, u skladu sa korporativnim običajima, ne govori javno o poslovnim posetama.

Pitali smo, da nije dolazio neko iz „Magna štajera”?

„Ne” – kratko je odgovorio Radojević, dodavši da su „Zastavu” prethodnih dana posetili predstavnici dveju kineskih kompanija.

„Uostalom, što pitate mene, pitajte Agenciju za privatizaciju, oni prikupljaju ponude”, poručio je generalni.

Iz ugla kragujevačkog novinara, ovaj tekst bi ovde mogao i da se završi, ali...

Treba se držati ekonomije

„Zastava” je nekad, s početka raspada Jugoslavije, zaista ozbiljno pregovarala sa „Folksvagenom”. Krajem osamdesetih godina prošlog veka kragujevačka fabrika je još uvek bila dobra „udavača”. Da nije bilo rata, možda bi „brak” i bio potpisan, ali nemački gigant je otišao u mirnu Češku i završio posao sa „Škodom”. „Fabije” i „oktavije” sad su preplavile celo istočnoevropsko tržište.

Posle su stigli „Francuzi” – „Reno” i „Sitroen Pežo”. Sa „Renoom” je, kako se priča, bilo dogovoreno sve do „u šraf”, ali posle petog oktobra, kako je svojevremeno rekao Radojević, situacija u zemlji je još „bila rovita”. „Reno” je otišao u Rumuniju. Sad se tamo prave „logani”. Prodaju se „ko ludi”. Sa „Sitroenom” je zadržana „korespondencija”, pa „Zastava” i sada ugrađuje „Pežoove” motore u svoju „floridu”.

U međuvremenu su se ređali i ostali – korejski „Hjundai” i „Daevu”, ruski VAZ, kao i nadaleko čuvena indijska kompanija „Tata”, koja najavljuje proizvodnju „mini auta” vrednog 1.500 evra.

Sa Kinezima se, međutim, nije šaliti. Njihov FAU, čiji su predstavnici zaista bili u fabrici, prošle godine je ostvario prihod od 22 milijarde dolara. Kinezi prodaju automobile, kamione, autobuse i specijalna vozila, a u šest fabrika širom Kine radi 130.000 radnika. Ove godine su, kako se navodi, planirali proizvodnju 1,8 miliona vozila, a u Meksiku će sklapati 100.000 svojih vozila.

„Zastava” sa „Dženeral motorsom” ima potpisan petogodišnji komercijalni ugovor o sklapanju „astre” u Kragujevcu i aneks o proizvodnji potpuno novog auta na platformi nekog od „Opelovih” modela. Stručnjaci kažu da se u pregovorima o privatizaciji treba držati ekonomije, a ne politike.

Raspisivanje tendera za prodaju kragujevačke fabrike automobila najavljeno je za 15. april. Mesec dana pre „istorijskih izbora”. Do glasanja će se, verovatno, znati i ko je otkupio dokumentaciju. A „Zastavina” fabrika automobila je i dalje velika firma, bar kada je reč o broju zaposlenih. Ima ih oko 4.000, a na birališta će izaći i članovi njihovih porodica. Sve skupa oko 16.000 birača. Za Kragujevac – velika cifra. To, već, nije priviđenje.

Brane Kartalović

[objavljeno: 22/03/2008]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.