Nepoštene božićne reklame

Izvor: Politika, 22.Dec.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nepoštene božićne reklame

Lepe, mlade i provokativno (raz)odevene promotorke određenih proizvoda i usluga na italijanskim TV stanicama, akterke "telešop spotova", postale su gotovo neizostavan deo raznih emisija. Njihov kratak dvominutni nastup, iako očigledna reklama, nije, međutim, obuhvaćen zakonskim ograničenjem od 12 minuta po satu programa, odnosno 20 minuta između dva reklamna bloka, jer se vodi pod imenom "specijalni program". Italijanske televizijske kuće, takođe, ni reklamu sopstvenih emisija, proizvoda >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << i usluga ne smatraju reklamom.

E pa, Evropska komisija namerava da prekine ovakvo zaobilaženje propisa EU. Pozivajući se na nezavisno istraživanje, uputila je Italiji zahtev da u roku od dva meseca počne da se pridržava evropske regulative u oblasti reklamiranja. Inače, sledi kazna.

"Jasno nam je da su TV stanicama potrebni oglašivači, a oglašivačima televizija, ali i potrošači moraju biti zaštićeni. Ono što nam je zaista potrebno jeste odgovorno oglašavanje", ocenila je Vivijan Reding, komesar EU za informaciono društvo i medije.

Otresita Luksemburžanka je sličnim komentarom propratila i novu politiku EU prema televizijskom reklamiranju.

"Nova audiovizuelna politika EU će odgovoriti na zahteve sve dinamičnije industrije, pri tom vodeći računa o interesima potrošača", izjavila je ona novinarima u Briselu. Nezgodno je, jedino, što ta politika ide u smeru suprotnom od onoga što se traži od Italije.

U većini zemalja članica EU, naime, zabranjeno je otvoreno reklamiranje proizvoda u televizijskim emisijama, ali će se to uskoro promeniti na osnovu nove direktive koju je Evropski parlament usvojio prošle nedelje, i kojom se "modernizuje" i liberalizuje javni audiovizuelni servis. Otvorene reklame neće biti jedino u informativnim i dokumentarnim programima i u emisijama namenjenim deci. Ona mora poštovati postojeća već pomenuta ograničenja i ne sme trajati duže od ukupno 180 minuta u toku 24 časa.

"Zeleni" parlamentarci su se izjasnili protiv direktive, jer "uvodi u Evropu američki način reklamiranja", ali su nadglasani u ime onih koji veruju da će evropski proizvođači ovako postati konkurentniji.

I dok su, na jednoj strani, u Evropskoj uniji liberalizovani propisi o reklamama na televiziji, na drugoj je, istovremeno, stupila na snagu nova direktiva (umesto one iz 1984. godine) o obmanjujućem reklamiranju i agresivnoj prodaji, kojom se zabranjuju raznorazne "besplatne" ponude, lažne nagrade i uslovljavanja kupaca, naročito namenjena najmlađima. U to se, pored ostalog, ubraja i praksa koju naročito poznaju potrošači u Srbiji, a to je privlačenje kupaca niskim cenama za robu koje nema dovoljno na zalihama, lažnim "popustima" i nagradama koje su, u stvari, uračunate u cenu.

Direktiva zabranjuje i reklame u medijima ili na Internetu koje se neposredno obraćaju deci (da "idu da to kupe odmah" ili "da kažu mami da im to nabavi"), obećavanje nagrada za koje "dobitnici" u stvari treba nešto da plate da bi im one bile uručene, kao i druge vrste obmanjivanja potrošača.

Od 27 članica EU, dosad je 14 uvelo ovu direktivu u svoja nacionalna zakonodavstva, a sada to moraju da učine i Velika Britanija, Finska, Francuska, Nemačka, Mađarska, Litvanija, Luksemburg, Malta, Holandija, Portugalija, Rumunija, Španija i Švedska.

"Ovo je jedan od najstrožih propisa na svetu o prodaji koja dovodi kupce u zabludu i vrši pritisak na njih da kupe određeni proizvod", izjavila je Meglena Kuneva, komesar EU za zaštitu potrošača. Ona je, kako su prenele agencije, ukazala na to da "na jedinstvenom evropskom tržištu više neće biti mesta za trgovce koji praktikuju takve metode prodaje, naročito pred božićne i novogodišnje praznike".

[objavljeno: ]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.