Ementaler se bori za opstanak

Izvor: B92, 27.Apr.2014, 16:41   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ementaler se bori za opstanak

Bern -- Ementaler je sve manje popularan kod kupaca, tako da se ovaj čuveni švajcarski sir danas bori za opstanak na tržištu, izveštava radio Dojče vele.

U kotlu se okreće 4.000 litara mleka. Sada će se bakterije pobrinuti za to da se mleko zgruša. Počinju da se stvaraju beli komadići sira koje Kristof Rac odvaja od surutke. Od 4.000 litara mleka u njegovoj maloj sirani kod švajcarskog grada Berna do večeri će nastati četiri koluta ementalera, svaki težak po 100 kilograma. >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << I tako iz dana u dan.

Rac bi mogao da proizvodi i više, ali švajcarski proizvođači ementalera su se dogovorili da ograniče količine. Jer, potražnja je znatno opala. U kantonu Bern drastično se smanjio i broj sirana: u poslednjih 30 godina sa 800 na 140.

Dva su uzroka za taj trend. S jedne strane, Švajcarci nisu dovoljno konkurentni u inostranstvu zbog jakog franka, a s druge strane, sve je više kompanija u Nemačkoj i Holandiji koje takođe proizvode ementaler, i to na veliko.

"Od cele svetske proizvodnje, samo dva posto otpada na Švajcarsku, koja je u stvari zemlja porekla", žali se Kristof Rac, koji je takođe i potpredsednik udruženja Ementaler Švajcarska.

Ementaler, sir s karakterističnim rupama, je pojam švajcarske tradicionalne proizvodnje. Kada se kaže "pun rupa kao švajcarski sir", svima je jasno na što se misli. Švajcarska je decenijama uspešno prodavala ementaler na svetskom tržištu, ali samo u nekoliko poslednjih godina prodaja se smanjila za polovinu. Jer, na tržištu se pojavilo više velikih firmi koje proizvode ementaler po znatno nižim cenama.

No između kopija i originala razlike su ogromne, tvrdi Kristof Rac. Samo švajcarski ementaler zri godinu ili dve i pri tom razvija svoju specifičnu aromu.

No i u samoj Švajcarskoj popularnost ementalera u poslednje vreme pada. Čak i u prodavaonici Racove sirane kupci traže druge vrste sira.

"Ementaler za mene nije ništa posebno. Ne volim njegov ukus", kaže jedna mušterija. Druga dodaje: "Ementaler nije moj favorit. Više volim Grejezer ili planinski sir."

Kupci čak radije uzimaju sir iz Engleske, šokirano priča Rac. A budući da svako mora da se prilagodi zakonima tržišta, i on je u svojoj prodavnici počeo da nudi i druge vrste sira, koje samo nabavlja, ali ih sam ne proizvodi.

"Kupci žele da u trgovini osete čar svetskog tržišta", priznaje Rac.

Pa ipak, on se još ne predaje. Kao zvaničnik udruženja proizvođača ementalera stalno je u potrazi za novim tržištima. Pokrenuta je i nova reklamna kampanja koja bi trebalo da privuče mlađe kupce. Naime, mladi Švajcarci povezuju ementaler s narodnom muzikom i tradicionalnim kožnim pantalonama. Zato će sada reklama za ovu vrstu sira biti puna zgodnih skijašica i mišićavih biciklista.

"Moramo prodati Švajcarsku kao celi paket, kao što to na primer radi Austrija. No mi smo još daleko od toga", ocenjuje Rac.

No ni on sam nije siguran u uspeh te kampanje. Kaže da proizvodnja u malim siranama više ne odgovara duhu vremena, u kojem kupci svoj sir žele da dobiju već isečen i industrijski upakovan.

Za ementaler će biti teško u tim modernim uslovima, mada je i dalje pojam Švajcarske. No izraz "pun rupa kao švajcarski sir" će i dalje ostati u upotrebi, mada ementaler većinom više ne dolazi iz Švajcarske nego se još samo u inostranstvu proizvodi - "na švajcarski način".

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.