Detroit – okrenut prošlosti

Izvor: Deutsche Welle, 11.Jan.2016, 13:42   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Detroit – okrenut prošlosti

Sajam automobila u Detroitu biće veliki spektakl na koji će doći čak i američki predsednik Barak Obama. Ali inovativni trendovi okrenuti budućnosti zaobilaze taj američki grad.

Detroit je kao malo koji grad simbol propasti i vaskrsnuća. Dvadesete godine prošlog veka bile su zlatno vreme američke automobilske industrija, ali su osamdesete donele duboku krizu. Predsednik Sjedinjenih Američkih Država Barak >> Pročitaj celu vest na sajtu Deutsche Welle << Obama najavio je da će 20. januara doći na ovogodišnji sajam automobila u Detroitu (North American International Auto Show, NAIAS). To je deo njegove oproštajne turneje u zadnjoj predsedničkoj godini. Amerikanci su zadovoljni privrednim rastom, krediti se lako dobijaju, a dolari lako troše.

Prošle godine, američka automobilska industrija prodala je najveći broj automobile u istoriji. Američki proizvođaći automobila zarađuju dobro, pre svih Ford i Dženeral motors.

I za Nemce je američko tržište postalo atraktivnije nego inače. Najtraženiji su moćni džipovi poput onog marke BMW X5 ili Mercedesova M-klasa. Pošto cena nafte pada i raspoloženje za kupovinu moćnih mašina raste, bez obzira na iscrpivost resursa i na životnu okolinu.

Folksvagen u Americi

Folksvagen u Americi tradicionalno nije u toj ligi, a sa skandalom oko manipulisanja vrednosti izduvnih gasova još više se marginalizovao. Niko ne može da kaže da li je za preokret dovoljno javno izvinjenje i pokajanje novog šefa koncerna Matijasa Milera, kao i njegovo obećanje da će se Folksvagen popraviti i sačuvati radna mesta i u Americi.

U Detroitu su pripreme u punom jeku, u velikim halama se postavljaju izložbeni paviljoni za 70 proizvođača automobila, a očekuju se ponovo spektakularni programi za 800.000 posetilaca.

Ono što nedostaje, jeste osveženje. Osećanje novog početka. Uprkos svom tom sjaju, cela predstava deluje pomalo zastarelo, kao naklon slavnoj prošlosti.

Dajmler u Detroitu predstavlja novi Mercedes E-Klase

Salon iz prošlosti?

„Detroit, kao prvi veliki sajam u godine, već je prevaziđen, jer se istinski novi trendovi predstavljaju na sajmu CES u Las Vegasu“, kaže Štefan Fosvinkel koji piše za „Auto Bild“. Sajam u Las Vegasu – Consumer Electronics Show (CES) – je jedan od najvećih svetskih sajmova za zabavnu elektroniku, pa Fosvinkel dodaje da nije čudo što se tamo predstavljaju i najznačajniji trendovi automobilske branše, jer se prema njemu zabavna elektronika i automobilska industrija više ne mogu razdvojiti.

Slične zaključke u svojoj studiji donosi i konsultantska kuća „Mekinsi“. Prema nalazima studije, autonomna vožnja je megatrend. Do 2030. bi, prema prognozama, 15 procenata automobila moglo da se vozi autonomno. Primećen je još jedan trend: neće se više proizvoditi jedan automobil koji zadovoljava sve potrebe. Kupovaće se kabriolet za plažu i karavan za kupovinu. Pri tome će sve više ljudi deliti isti automobil – „Carsharing“ je u brzom porastu. Studija predviđa da je trend uvođenja električnog automobila tek malo usporen niskim cenama goriva, ali da je nezaustavljiv. Posebno u velikim gradovima naučnici predviđaju velike promene u tom smeru već u narednih 15 godina.

Detroit je prespavao trendove?

Na te izazove, automobilska industrija mora pronaći odgovor. Ali u Detroitu se ti odgovori ne naziru. „Kod automobila iz budućnosti reč je o digitalizaciji i autonomnoj vožnji, a to je prethodne nedelje pokazano u Las Vegasu“, konstatuje Fosvinkel, dodajući da su u međuvremenu ekološki i bezbedni automobili već standard, pa Detroit ne isporučuje ništa više od očekivane „domaće radinosti“.

Posetioci će ipak pohrliti u detroitske izložbene hale, verovatno jer grad ima jaku automobilsku tradiciju, ali i zbog uspeha američkih proizvođača automobila, što se onda na ovom sajmu proslavlja.

A Nemačka kao automobilska nacija? Teško je nešto predvideti. Audi je dobro odradio posao. Ta firma nije slučajno prva iz Nemačke koja je pre pet godina izlagala u Las Vegasu. Naposletku, možda i Folskvagen profitira od novih izazova.

„Skandal sa manipulacijom prisiljava koncern na radikalno prestrukturiranje. Možda je time vreme megalomanije postalo stvar prošlosti i taj proizvođač automobila ima šansu da pokaže da je zaista iskreno inovativan“, kaže Fosvinkel.

LINK: http://www.dw.de/dw/article/0,,18970872,00.html

Nastavak na Deutsche Welle...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Deutsche Welle. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Deutsche Welle. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.