Oštra kritika imperijalizma

Izvor: Politika, 28.Jun.2009, 23:10   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Oštra kritika imperijalizma

Zajednička pozorišna predstava Kolektiv teatra iz Mančestara i Knjaževsko-srpskog teatra po Pinterovim jednočinkama biće igrana i u Engleskoj

Kragujevac – Tri godine od početka saradnje sa Knjaževsko-srpskim tetrom i „Suđenja Pinteru”, predstave odigrane među ruševinama „Zastavinih” hala zaostalih iza NATO bombardovanja, Kolektiv teatar iz Mančestera ponovo je u Srbiji. „Klub: Novi svetski poredak”, zajednički >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << performans ovog pozorišta i ansambla Knjaževsko-srpskog teatra sinoć je premijerno izveden u Kragujevcu. Predstava je odigrana na više neformalnih scena, a publika je vođena kroz čitav objekat kragujevačkog pozorišta.

Ova politički motivisana i angažovana predstava, u formi specifičnog spoja klasičnih verbalnih, ali i vizuelnih i audio „alata” moderne umetnosti, urađena je na osnovu poznatih jednočinki Harolda Pintera, u kojima se ovaj stvaralac, svom silinom, obrušio na američki imperijalizam i takozvani novi svetski poredak. Pinterove jednočinke: „Vreme zabave”, „Novi svetski poredak”, „Gorštački jezik”, „Još jedno za usput” i „Ratne poezije”, kombinovane su sa tekstualnim predlošcima Hajnera Milera „Hamlet mašina” i Platonovim delom „Odbrana Sokratova”.

Reditelj predstave, dr Aleksandar Dunđerović godinama se bavi istraživačkim radom iz oblasti multidisciplinarnog performansa, a trenutno radi kao profesor savremenog pozorišta na Univerzitetu u Mančesteru. Teorijske postavke pretočio je u praksu kroz Kolektiv teatar koji je osnovao 2000. godine. Sa kragujevačkom publikom se prvi put susreo 2006, kada je izvedna pomenuta predstva „Suđenje Pinteru”. Ovoga puta, njemu je asistirala glumica Morin Brajan iz Liverpula. Njih dvoje su, ujedno, i producenti predstave „Klub: Novi svetski poredak”".

Napominjući da je reč o prvoj zvaničnoj koprodukciji jedne britanske pozorišne trupe i jednog srpskog pozorišta, u izjavi za „Politiku” Dunđerović kaže da je „Klub: Novi svetski poredak” zamišljen kao projekat u kome publika, kroz suočavanje sa sadržajem i načinom na koji je on prezentiran, postaje akter same pozorišne predstave.

Važan je utisak i reakcija na doživljeno, kaže Dunđerović, naglašvajući da mu je cilj da publici širom sveta omogući da se sa „pogubnošću jednog diktatorskog i totalitarnog režima” upozna iz ugla srpskog naroda, kao „prve žrtve američkog imperijalizma”.

Dunđerović otkriva da će „Klub: Novi Svetski poredak”, posle Kragujevca, biti igran na scenama u Britaniji, u Mančesteru i Liverpulu. Njegova namera je, kako navodi, da ovu predstavu, koja se izvodi na srpskom i engleskom jeziku, prikaže i publici u SAD i Kanadi. Predstavu je reditelj posvetio glumici i prvakinji Narodnog pozorišta u Beogradu Vuki Dunđerović, koja je preminula tokom NATO bombardovanja 1999. godine.

B. Kartalović

[objavljeno: 29/06/2009]

Nastavak na Politika...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.