Dan kada je pao nevidljivi

Izvor: RTS, 27.Mar.2010, 18:08   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Dan kada je pao "nevidljivi"

Lovac bombarder F-117A, koji je učestvovao u NATO bombardovanju SRJ, oboren je pre 11 godina u atar sela Buđanovci. To je kao suza čist vojnički uspeh i ne može da se stavi ni trunka sumnje na taj događaj, kaže pukovnik Zoltan Dani, komandant brigade koja je srušila mit o "nevidljivom".

Mit o neoborivom američkom "nevidljivom" lovcu bombarderu F-117A srušen je pre 11 godina, na današnji dan, kada su jedinice Vojske >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << Jugoslavije oborile taj avion.

F-117A je opremljen sa dva "dženeral elektrik F404" turbo motora i četvorostepenom kontrolom leta, nosi različito naoružanje, ima savremeni navigacioni sistem integrisan u digitalni pane u kabini, koja pojačava efikasnost misije.

Cena tog aviona, po nameni lovca, kojeg je od 1982. do 1990. godine proizvodila američka kompanija "Lokid", iznosila je 45 miliona dolara.

Avion je dugačak 20,3 metara, visok 3,8 metara sa rasponom krila od 13,3 metara, a postiže maksimalnu visoko nadzvučnu brzinu od 0,9 maha.

Vazduhoplovne snage NATO-a imale su više od 38.000 borbenih letova, sa više od 1.000 aviona iznad SRJ.

Postoje materijalni dokazi da su F-117 i F-16 oboreni, ali i podaci da je pogođeno još letelica, ali NATO to nije priznao.

F-117A "noćni soko", koji je reputaciju stekao borbenim letovima nad Irakom u Zalivskom ratu 1991. godine, kada je, po objavljenim podacima, 1.270 puta proleteo neprimećen iračkim nebom, u 39 borbenih misija, oboren je u atar sela Buđanovci, pošto je prethodno gađan sa dve rakete tipa "neva".

Rušenje "nevidljivog" izveo je Treći divizion 250. brigade Protivvazdušne odbrane, koji su avion oborili 27. marta u 20.42 sata, zahvaljujući sposobnosti jedinice, ispravnoj tehnici i "maloj tehničkoj inovaciji". Jedinicom je komandovao pukovnik Zoltan Dani.

"To je kao suza čist vojnički uspeh. Ne može da se stavi ni trunka sumnje na taj događaj jer i po Međunarodnom ratnom pravu mi smo imali pravo kao zemlja koja je napadnuta da gađamo neprijateljske avione", naveo je Dani.

Većina članova posade jedinice koja je oborila bombarder je penzionisana. Dani je otvorio pekarsku radnju u rodnom selu Skorenovcu. Kaže da bi voleo da sretne pilota oborenog aviona, koji se spasio katapultiranjem, a koji takođe vodi penzionerske dane.

"Postoji projekat pod imenom "Drugi susret". To bi trebalo da bude dokumentarni film u kome ću se sresti sa pilotom "stelta", na mestu gde je iskočio i na kome se srušio avion", najavio je Dani.

"Noćni soko" u obliku brušenog dijamanta

Avion F-117, konstruisan u obliku brušenog dijamanta, što je neobično za letilice te namene, u američkoj vojnoj terminologiji dobio je naziv "stelt", što na engleskom jeziku znači "krišom", "u potaji", ili "nevidljivi".

F-117A predstavljao je simbol moći zbog savremene tehnologije kojom je opremljen, a što mu je omogućavalo da bude "nevidljiv" za sve radarske sisteme.

Avioni tog tipa konstruisani su sa oštrim uglovima, koji predstavljaju skup krivina od kojih se odbijaju radarski zraci, a zahvaljujući sačinjenim specijalnim kompozitnim materijalima utiču da se letelica ne može registrovati na radaru.

Procedurom pre borbenog leta F-117A precizno se utvrđuju lokacije radara i ubacuju se u kompjuter koji se zove "Elvira, gospodarica noći", a on potom određuje maršrutu leta.

Srbi nadmudrili "Elviru" 

O tome kako su Srbi uspeli da nadmudre "Elviru" pisao je njujorški list "Njuzvik" jula 1999. godine.

"Tri noći pre sudbonosnog leta F-117A avioni 'stelt' leteli su praktično istom maršutom. Srbi su svaki dan pomerali radare, a uključivali ih samo na kratko, tek koliko je potrebno da se snime maršrute aviona koji dolaze, ali ne dovoljno da bi ih otkrio avion NATO za detektovanje".

Njujorški list je naveo da je četvrte noći, dok je F-117A bacao bombe na cilj nedaleko od Beograda, otvor za izbacivanje projektila na avionu na srpskim radarima počeo da šljašti, tako da su Srbi brzo ispalili rakete i pogodili cilj.

U Buđanovcima očekuju da se na tom mestu otvori muzej. Na njivi na kojoj je pao avion godinama ništa ne uspeva, a kada se zaore još uvek se mogu naći delovi letelice.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.