Mladi preduzetnici, budućnost Srbije

Izvor: S media, 05.Dec.2010, 00:49   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Mladi preduzetnici, budućnost Srbije

Benč klupa koja proizvodi struju, biciklo koji ide po vodi ili daska za WC šolju koja greje, samo su neke od proizvoda firmi koje su predstavljene na sajmu Omladinskog preduzetništva. Najmlađim privatnicima u državi sigurno ne manjka maštovitosti, entuzijazma, ambicije, kao ni predanosti radu. Ipak, samo mali broj njih uspe da se izbori za svoje mesto na tržištu. Ovogodišnji pobednik je firma Innovation Works, iz elektrotehničke >> Pročitaj celu vest na sajtu S media << škole Nikola Tesla.Oni su osmislili prototip eko-teretane u kojoj sprave u teretani proizvode električnu energiju.

Program Omladinsko preduzetništvo, se u Srbiji realizuje od 2003. godine pod pokroviteljstvom Ministarstva inostranih poslova Norveške. Cilj ovog programa je da pruži mladima znanje i iskustvo u vođenju preduzeća, kroz poslovanje i proizvodnju pravih proizvoda i usluga sa pravim novcem bez ikakvih simulacija, a u obimu koji je primeren srednjoškolskom uzrastu.

Ove godine u program Omladinskog preduzetništva uključilo se oko 500 učenika srednjih škola iz svih krajeva Srbije.

Najmlađim privatnicima u državi sigurno ne manjka maštovitosti, entuzijazma, ambicije, kao ni predanosti radu. Ipak, samo mali broj njih uspe da se izbori za svoje mesto na tržištu.

Najčešći problem s kojim se suočavaju firme koje se bave uslužnim delatnostima u manjim mestima po Srbiji, je slaba zainteresovanost kupaca. Učenici priznaju da u svojim gradovima teško pronalaze sugrađane koji su zainteresovani da pohađanje škole plesa, fitnesa, ili onih koji žele da im prepuste organizaciju dečijih rođendana.

Put od ideje do realizacije

Vrlo često ovi mladi ljudi otvaraju firme koje su prirodni sled njihovog školskog usmerenje.

“Mladi despoti” pohađaju ekološki smer srednje škole iz Smedereva i bave se sakupljanjem sekundarnih sirovina. “Čoko drims” se bavi proizvodnjom čokoladnih pralina uz pomoć profesora njihove škole koji ujedno i radi u čuvenom beogradskom lokali “Ruski Car”. Na sajmu su učestvovali i mladi veterinari iz Šapca koji uokviru školskih prostorija imaju pansion za čuvanje kuca i maca.

Da bi formirali svoja preduzeća srednjoškolci su morali da prođu put od smišljanja poslovne ideje, pravljenja biznis plana, registracije, preko nabavke, proizvodnje, organizacije, administracije, prodaje proizvoda sve do zatvaranja preduzeća.

Prilažući biznis planove učenička preduzeća konkurišu za finansijsku podrška koju dobijaju iz takozvanog risk fonda. Svi učesnici su dobili po nekoliko stotina evra kojesu kasnije iskoristili za vizitkarte, promotivni materijal, prezentacije kao i sitan inventar neophodan za funkcionisanje firme.

Eureka!

Sajam je bio prilika da mladi preduzetnici predstave jednogodišnji rad svojih preduzeća i pokažu kreativnost u poslovnim idejama.

Među njima bilo je i onih koji su pored maštovitosti i inovativnosti, pokazali i veliku humanost.

Šef do šefa

Preduzeće za proizvodnju tradicionalnih sapuna “Paun i ortaci” čine direktor, šef finasija, šef marketinga i prodaje, šef nabavke i proizvodnje i šef administracije.

Na pitanje kako firma funkcioniše ukoliko je čine sve sami šefovi, dobili smo šarmantan odgovor:

-Planiramo proširenje samog preduzeće u skorije vreme.

Ipak čini se da su funkcije tu zbog zvučnosti i ravnopravnosti uloga jer se nijedan od ovih “šefova” ne libi rada.

-Mi se isključivo bavimo izradom modela šestotačke, kako bi olakšali učenje Brajevog pisma slepoj deci, njihovim roditeljima, nastavnicima i kasnije oslepelim licima- rekao nam je Ilija Bogdanović pokazujući nam proizvod koji pored toga što služi za učenje može se nositi i kao privezak za ključeve.

Iako su njihove kolege i prošle godine osvojili nagradu na Sajmu, učenici škole za slepe Veljko Ramadanović ostali su skromni i istakli da im je prvensveno cilj da pomognu, a ne i da dobiju nagradu.

Naravno nagrada za njihov trud i entuzijazam ni ove godine nije izostala, pa je učeničko preduzeće “Rubik” osvojilo treće mesto u kategoriji inovacija.

Firma “Calax” se bavi proizvodnjom, prometom i prodajom protivgradnih mreža, zaštitnih mreža za skele, ribarske mreže i mreže za sportove.

-Pirmaran proizvod naše firme su protivgradne mreže napravljene od polietilena. Želimo da ovaj proizvod dovedemo na srpsko tržište jer smo uvideli da naša polja nisu dovoljno zaštićena. Na ideju smo došli putujući po Evropi gde je ovaj sistem zaštite od grada rasprostranjen- rekao je menadžer prodaje Vladimir Tontić.

Na žalost, posetioci Sajma su ostali uskraćeni za jedan orginalni proizvod koji je uništen prilikom zemljotresa u Kraljevu.

Svi hoće u državnu službu

Predsednik Odbora za omladinu i sport u Skupštini Srbije Milan Vučković izjavio je da većina mladih ljudi u Srbiji i dalje smatra da je najbolji posao onaj u državnoj službi, koji pruža najviše sigurnosti u vreme ekonomske krize.

"U Srbiji se preduzetništvo ne uči. Nama hronično nedostaje preuzetnički duh i veština, ljudi sa idejama koji su spremni na pokretanje biznisa", rekao je Vučković dodajući da su razlozi za takvo stanje mnogobrojini i da ih treba tražititi u mentalitetu, ali i u istorijskom nasledju.

Državni sektretar u Ministarstvu omladine i sporta Ivana Kovačević istakla je da, ipak, oko 30 odsto mladih želi da otvori sopstveno preduzeće, ocenjujući da je to ohrabrujući podatak, koji predstavlja značajan potencijal za Srbiju i njen razvoj u budućnost.

Prema njenim rečima, više pažnje bi trebalo posvetiti uvodjenju učenja o preduzetništvu u celokupnom obrazovnom sistemu, od vrtića do univerziteta, jer preduzetništvo, kako je ocenila, ne treba posmatrati usko, već kao poseban pogled na svet.

Pomoćnik ministra ekonomije i regionalnog razvoja Dejan Radulović istakao je da je uvodjenje obrazovanja za preduzetništvo u obrazovni sistem od velikog značaja za Srbiju, te da bi ključnu ulogu u tom procesu trebalo da imaju ministarstva obrazovanja i ekonomije.

Projekat “Amfibija”, vozilo koje je moglo da ide i po zemlji i po vodi, napravila je firma “Garaž motor” . Oni se inače bave proizvodnjom bicikala koji su adaptirani za vožnju po vodi, snegu i neravnom zemljištu.

-Učestvovali smo i prošle godine i tada smo bili 15. Ove godine smo imali ambiciju da pobedimo, međutim imali smo veliki peh, projekat nam je nestao u zemljotresu u Kraljevu. Tako da smo sada improvizovali i napravili nešto kako bi ispoštovali biznis plan– rekao je Stefan Simović PR firme.

“Vaša guza je naš problem!”

Firma "Extremers" iz škole Nikola Tesla posluje pod parolom:” Vaša guza je naš problem!”

Njihov proizvod je zagrevna daska za WC šolju.

-Svi smo se susretali sa problemom koji nastaje ako nemamo grejanje u kupatili u kućama ili vikendicama. Uvek je bio problem sesti na hladnu WC šolju zato smo i osmislili ovaj proizvod. Naravno sve je bezbedno i izolovano. Ovakvog proizvoda na našem tržištu nema, on postoji u inostranstvu ali su tamo dosta skuplji. Naša daska košta 6.000 dinara, a na internetu sam pronašao neke od 150 do 200 dolara- rekao je za S media portal direktor Smrzlić Nebojša.

Za naručivanje proizvoda postoje dve opcije: da vam ga u celini firma napravi ili da dostavite svoju dasku u koju će vam oni ugraditi grejač. Rok isporuke je sedam dana.

Ekološka teretana

Učenici su pokazali zavidnu ekološku svest u osmišljavanju svojih proizvoda.

Ovogodišnji pobednici u ukupnom plasmanu je firma "Innovation Works", iz elektrotehničke škole Nikola Tesla.Oni su osmislili prototip eko-teretane u kojoj sprave u teretani proizvode električnu energiju.

Na sajmu su se predstavili sa dva proizvoda: benč klupu koja pomoću magnetne indukcije proizvodi električnu energiju i traka za trčanje koja takođe ima mogućnost proizvodnje električne energije.

- Mi smo sve ovo sami pravili, sve je ručni rad. Verovatno ćemo nastaviti da radimo na ovom projektu zavisi koliko je tržište zaineteresovano za ovo. Dosta ljudi i dalje ne veruje da se ovako može proizvesti električna energija- rekao je Anđel Bošković.

Bez obzira na sjajan početak i nagrade mladi privatnici i dalje na prvo mesto stavljaju obrazovanje pa im je plan da po završetku srednje škole prvo upišu fakultete, a zatim nastave svoju poslovnu karijeru.

Prema norveškom iskustvu, do 30 odsto mladih ljudi, koji su učestvovali u ovakvim projektima, kasnije su započeli samostalni posao, rekao je ambasador Kraljevine Norveške u Srbiji Nils Ragnar Kamsvag i ocenio da i Srbija obiluje kreativnim omladincima.

Maja Vidović

Nastavak na S media...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta S media. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta S media. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.