Vladica Tintor: Sve cene operatora na istom portalu

Izvor: Večernje novosti, 27.Jul.2019, 12:26   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vladica Tintor: Sve cene operatora na istom portalu

Razgovor sa direktorom RATEL - a o fiksnoj i mobilnoj telefoniji, internetu, televiziji OD septembra će građanima, na posebnom internet-portalu, biti dostupni uporedivi podaci o cenama usluga operatora koji posluju u Srbiji. Tako će, na jednom mestu, korisnici moći da uporede, na primer, cene razgovora u mobilnoj telefoniji, raznih paketa usluga, brzinu interneta i da izaberu operatora koji im najviše odgovara - najavljuje, u razgovoru za "Novosti", Vladica Tintor, direktor >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge - RATEL. * Koje sve informacije će korisnici moći da pronađu na tom portalu? - Informacije na portalu ceneusluga.rs grupisane su u pet kategorija: fiksna telefonija, mobilna telefonija, internet, televizija i paketi usluga. Za svaku od ovih usluga podaci će se prikazivati na jednostavan i praktičan način, u formi i redosledu koji ne favorizuje nijednog operatora, niti ponuđenu uslugu. Korisnici će pretragu moći da filtriraju po cenama, broju minuta, brzini prenosa podataka i drugim kriterijumima. Trenutno operatori unose podatke o uslugama, i u toku je završna faza testiranja celokupne platforme. * Da li će portal sadržavati i podatke o operatorima koji pružaju usluge sa dodatom vrednošću - tzv. VAS poruke, koje se naplaćuju? - U ovom prvom segmentu nastanka portala neće. Usluge sa dodatom vrednošću su mnogobrojne i teško ih je kategorizovati. * Kako korisnici da se zaštite upravo od tih VAS poruka, koje mogu da budu izuzetno skupe? - Zakon o e-trgovini precizira da korisnik mora da se saglasi da želi te usluge, a operator mora jasno da se identifikuje, da navede vrstu usluge, cenu i način odjave. Da se ne desi da korisnik slučajno klikom na baner dobije 10 SMS-ova, a da svaki košta 150 dinara. Ove usluge se naplaćuju preko mesečnog računa za korišćenje mobilnog telefona. Ali svi prigovori na iznos zaduženja ili kvalitet usluge podnose se konkretnom VAS operatoru, a ne mobilnom operatoru. Tek ako on odbije prigovor korisnik može da se žali i RATEL-u, koji ima ulogu medijatora u tom sporu. Ali vrlo često, imajući u vidu da su korisnici iz neznanja pristali na uslugu, ovi operatori im vraćaju novac. Bilo je i slučajeva nepoštovanja zakona, zbog čega je RATEL pojedine VAS operatore prijavljivao nadležnoj inspekciji. Pročitajte još - UKIDA SE ROMING SA RUSIJOM: Tintor sa predstavnciima FAS-a o unapređenju saradnje * Na šta se, inače, korisnici najviše žale Regulatornoj agenciji? - Prigovori koje dobijamo odnose se najviše na kvalitet usluga elektronskih komunikacija, poput jačine signala, brzine protoka prenosa podataka i slično. Zatim na visinu računa koje ispostavi mobilni operator, na primer za saobraćaj ostvaren u romingu, za fakturisanje već pomenutih VAS poruka čije korišćenje ili obračun smatraju spornim i slično. A određeni broj prigovora se odnosi i na prenos brojeva mobilne i fiksne telefonije iz mreže jednog u mrežu drugog operatora, dekodiranje telefona, sporne situacije iz ugovornog odnosa... RATEL godišnje ima oko hiljadu formiranih predmeta po osnovu prigovora korisnika. * Koliko su naši podaci bezbedni kada smo na wi-fi mrežama? - Na otvorenim wi-fi mrežama, pa i u onima gde je potrebna lozinka, kojima pristupate u kafićima, hotelima i na drugim javnim mestima, ne treba koristiti nijedan servis koji podrazumeva bilo kakvu autentifikaciju, gde ostavljate svoje šifre. Pogotovo ne one servise gde pristupate bankarskim računima, poput m-bankinga. Takve transakcije se obavljaju ili kod kuće, ili koristeći internet koji vam pruža mobilni operator. U protivnom, rizikujete da date lozinku nepoznatim osobama. A moguće zloupotrebe su mnogobrojne - od krađe ličnih podataka, fotografija i naloga na društvenim mrežama, pa do pristupa vašem računu u banci i neovlašćenog plaćanja. Pročitajte još - Srbija i Rusija ukidaju roming * Postoji li mogućnost da korisnik prepozna da je u toku krađa njegovih podataka? - Bez dodatnih uređaja koji to mogu da registruju - nikako. To nije do kafića koji ima otvorenu wi-fi mrežu, već do onoga ko je još bio u njemu i to zloupotrebio. 5G MREŽA - PITANjE POVERENjA * Jesmo li, kao korisnici, spremni za novu 5G mrežu? - Tehnički, jesmo, jer se 5G telefon neće mnogo razlikovati od ovih 4G koje sada koristimo, a buduće aplikacije će po upotrebi biti vrlo slične sadašnjim. Međutim, važan je sociološki aspekt - da li mi imamo poverenje da će neka aparatura da nas operiše, a pri tome je hirurg na 500 kilometara od nas? Ili da preko mobilnog telefona u ovom trenutku kod kuće uključimo rernu koja treba da podgreje ručak, i da budemo sigurni da je to stvarno uključeno, da će sigurno biti isključeno za pola sata, da neće biti požara... Verujem da ćemo tokom sledeće godine biti regulatorno spremni da aukciju za frekvencije za 5G mrežu sprovedemo.

Nastavak na Večernje novosti...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.