Izvor: Politika, 31.Dec.2014, 09:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Na crnoj listi 213 građevinara

Firme koje nisu prošle na testu Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture neće dobijati državne poslove

Nekada uspešna preduzeća „Mostogradnja”, „Planum”, „Gemaks” i Preduzeće za puteve „Beograd” dospela su na crnu listu Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture. Na njoj se uz te kompanije nalazi 213 putarskih, građevinskih i projektantskih kuća. To znači da ubuduće, zbog loše ocene, neće dobijati poslove od države. Dotle će >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << preostalih 327 „dobrih” firmi biti pomagane i podsticane da se udružuju u konzorcijume i konkurišu za projekte finansirane iz budžeta.

Predstavljajući crnu i belu listu, Zorana Mihajlović, resorna ministarka, upozorila je juče da prvih nekoliko kompanija na crnoj listi imaju ogromne dugove za porez. Samo „Mostogradnja” duguje tri milijarde dinara.

– Od 540 kompanija koje se bave projektovanjem i izgradnjom infrastrukturnih objekata njih 398 duguje 67 miliona evra Poreskoj upravi – rekla je ministarka na konferenciji za novinare i naglasila da država više neće dozvoliti firmama velika poreska dugovanja.

Poražavajuće je da u ovoj oblasti postoji 87 takozvanih fantomskih firmi u kojima nema nijednog zaposlenog, a aktivne su u Agenciji za privredne registre i što je najgore dobijale su poslove u prošlosti.

Mihajlović je istakla da je zbog haosa u građevinarstvu napravljena šteta državi od više milijardi dinara. Prvenstveno zbog „dogovora u četiri oka”, kao da je „neko to dozvolio u prethodnom periodu” i da ona očekuje od nadležnih organa da se time pozabave.

Bele i crne liste, kako je objasnila, pravljene su upravo kako bi se uredilo tržište građevinske industrije, pomoglo kompanijama koje dobro posluju, ali i kako bi se znalo ko, kako i šta radi. Potom, da bi se zaštitili radnici u tim firmama, a poslodavci poštovali odredbe Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu. Ali i da bi država u projektima koje finansira imala partnere koji poštuju standarde.

Razlog pravljenja lista je i povećanje udela građevinske industrije u bruto domaćem proizvodu sa sadašnjih četiri na barem sedam odsto, ali i smanjenje broja građevinskih radnika koji rade na crno, a kojih je, prema rečima ministarke, između 30.000 i 40.000.

Kriterijumi na osnovu kojih su rangirane kompanije bili su broj zaposlenih na neodređeno i određeno vreme ili po osnovu ugovora, učestalost lakših i težih povreda na radu, rad na crno i dugovanja kompanije prema državi i zaposlenima, a kriterijum koji će tek biti primenjivan odnosi se na kvalitet izvedenih radova.

Mihajlović je kazala da će biti uveden i korektivni faktor, kako bi se moglo porediti poslovanje privatnih i državnih kompanija, poput „Puteva Srbije” ili lokalnih komunalnih preduzeća koja dobijaju subvencije. – Bele i crne liste će se revidirati na svakih mesec i po dana i cilj je ministarstva da što više firmi bude na beloj listi i da se nateraju preduzeća da poštuju rokove, obaveze prema državi, radnicima i drugo – rekla je Mihajlović.

– Želeli smo da odvojimo belo od crnog, ono što je zdravo od nezdravog i da damo podršku onima koji žele da rade, poštuju rokove i plaćaju radnike – rekla je Mihajlović i dodala da je to urađeno pred 2015. godinu koja je, kako je navela, za Srbiju godina gradnje, pre svega saobraćajne infrastrukture.

Nekoliko vlasnika kompanija koje su se našle na crnoj listi, koje je „Politika” pozivala, nisu bili spremni da komentarišu zašto su se našli na crnoj listi. Jedan od njih nam je rekao da će u sledećoj godini jedini merodavan kriterijum biti – da li je preduzeće živo ili ne, odnosno da li je u blokadi. Sve ostalo je, kako kaže, manje bitno.

--------------------------------------------------------------

Železnice dobijaju direktora

„Železnice Srbije” bi do kraja ove godine trebalo da dobiju novog direktora, rekla je juče Mihajlović dodajući da očekuje od vlade da raspravlja o tome. „Rekla sam da će ’Železnice Srbije’ dobiti direktora do kraja godine i stojim iza toga. Konkursna komisija je završila svoj posao i izabrano je nekoliko kandidata. Očekujem od vlade da o tome raspravlja”, rekla je Mihajlović na pitanje „Politike” kada će biti imenovan direktor ovog preduzeća.

U januaru bi trebalo da bude završeno pripajanje „Koridora Srbije” javnom preduzeću „Putevi Srbije”. Tada će biti raspisan konkurs i imenovan novi direktor.

--------------------------------------------------------------

Mihajlović: Milionske štete zbog dogovora u četiri oka

Potpredsednica vlade, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović rekla je da će se u 2015. raditi na modernizaciji 63 km pruge na Koridoru 10 od početka februara, zatim od leta na pruzi Beograd–Budimpešta, Žeželjev most, počeće rekonstrukcija pruge Beograd–Bar, zatim koncesiona gradnja dve deonice na Koridoru 11 u saradnji sa Kinezima, od Beograda do Obrenovca i od Preljine do Požege i još mnogo drugih projekata.

Ona je takođe najavila da bi do polovine 2015. godine trebalo da bude napravljen softver koji će automatski menjati crne i bele liste, tako da taj posao ne mora da obavlja radna grupa. „Na crno u građevinarstvu radi između 30.000 i 40.000 radnika”, rekla je Mihajlović.

M. Avakumović

objavljeno: 31.12.2014.

Nastavak na Politika...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.