Izvor: S media, 31.Jul.2009, 13:10 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Kriza prazni tržne centre
Drastično smanjena potražnja za zakupom lokala u Beogradu, 15 odsto radnji zatvoreno i uprkos smanjenju renti od 20 odsto.
Potražnja za zakupom poslovnog prostora u Beogradu manja je za čak 40 odsto u odnosu na raniji period. Vlasnici poslovnog prostora zbog ekonomske krize i sveopšte besparice bili su prinuđeni da snize rentu za 20 odsto, ali i pored toga oko 15 odsto beogradskih lokala ostalo je - prazno!
U nekim, ranije veoma popularnim prestoničkim tržnim >> Pročitaj celu vest na sajtu S media << centrima poput „Piramide", „Čumićevog sokačeta" i „Siti pasaža", u poslednje vreme kupci se mogu prebrojati na prste, a broj lokala na koji je stavljen katanac sve je veći.
Katanac na vrata
Predsednik Upravnog odbora Udruženja posrednika u prometu nekretnina „Krov" Tomislav Sekulić kaže za Preš da je evidentno da je svetska ekonomska kriza drastično uticala na pad potražnje poslovnog prostora u Beogradu.
- U „Siti pasažu" imate jednu trećinu lokala koji su zatvoreni jer njihovi vlasnici ne mogu da nađu zakupca koji je spreman da im plati rentu koji oni traže, a koja nije mala - upozorava Sekulić.
On objašnjava da se pad potražnje za zakupom poslovnog prostora osetio već u decembru 2008. godine, a da je najviše uzeo maha u aprilu ove godine.
- Od aprila pa do sada veliki broj poslovnog prostora u prestonici ostao je prazan. Prema našoj slobodnoj proceni, oko 15 odsto lokala završilo je s katancem na vratima. Zakupci i vlasnici poslovnog prostora ne mogu da postignu dogovor jer potpuno različito gledaju na trenutnu situaciju. Neki zakupodavci i dalje žive u iluziji da njihov poslovni prostor mogu izdati po nekim ranije ustanovljenim pravilima, a na osnovu zakona ponude i potražnje koji su važili pre dolaska svetske ekonomske krize. Zakupci su svesni situacije na tržištu i nude niže cene koje pojedini zakupodavci neće da prihvate - upozorava Sekulić. On ističe da su pojedini zakupodavci imali sluha za tržišni trenutak, pa su snizili rente za 20 odsto i zbog toga su uspeli da pronađu zakupce.
- Procenjujemo da će oni opstati, odnosno da će bezbolno proći kroz period eskalacije krize na našem tržištu - ističe Sekulić.
Oprezni zakupci
Upada u oči i da nekada omiljeno mesto za šoping, čuvena „Beograđanka", renovirana i „nakrcana" najpopularnijim brendovima, ovih dana nema kupaca. Portparol Robnih kuća „Beograd" Jelena Ćetković kaže za Preš da su Robne kuće „Beograd" izdale između 80 i 90 odsto poslovnog prostora koji je u njihovom vlasništvu, a koji je spreman za izdavanje.
- Primetno je da su potencijalni zakupci mnogo oprezniji i da teže donose odluku o širenju delatnosti - navodi Ćetkovićeva. Slabu posećenost „Beograđanke" ona objašnjava sezonom godišnjih odmora i sveopštom krizom u zemlji.
- Pravo stanje moći ćemo da vidimo tek na jesen. Što se tiče snižavanja cena zakupa našeg poslovnog prostora, mi kao i ostali pratimo promene na tržištu i u skladu s tim korigujemo cene. Smanjenja cena je bilo na nivou ukupnog tržišta, pa i kod nas - kaže Jelena Ćetković.
Direktor Agencije za poslovni prostor grada Saša Leković kaže za Preš da nema pada potražnje za poslovnim prostorom koji je u njihovom vlasništvu.
- Mi, u proseku, imamo četiri licitacije godišnje za zakup poslovnog prostora koji je u vlasništvu grada. Prva licitacija je bila u februaru, a druga u junu i obe su imale isto interesovanje potencijalnih zakupaca, kao i prethodnih godina. Jedino što je primetno to je da je manja potražnja za kancelarijskim prostorom - navodi Leković.
NIŠ - Znatno manje zakupaca
Ekonomska kriza koja je mnoge ovdašnje male privrednike naterala da zabrave svoje firme, ispraznila je i gradske lokale. Ljubiša Janjić, načelnik Uprave za imovinu, kaže da je u odnosu na prošlu godinu zakupaca znatno manje.
- Vlasnici privatnog poslovnog prostora obaraju cene svojih lokala, s obzirom na posledice krize, a mi to nismo u stanju jer o visini zakupa odlučuje grad - kaže Janjić.
KRAGUJEVAC - Svaki treći prazan
Cene zakupa lokala u Kragujevcu pale su za poslednjih nekoliko meseci u proseku od 20 pa sve do 30 odsto. Pojedini zakupci uspevaju ovih dana od vlasnika lokala koje iznajmljuju da dobiju prostor i upola cene. Ekonomska kriza, sve više zatvorenih radnji i mala potražnja glavni su razlozi za pad cena.
Vladimir Joksimović, vlasnik „Palma nekretnina", kaže da je 2008. godine mogao da izda svaki lokal, a da su strane banke, kojih je u Kragujevcu oko 40, praktično „rastrgle" sve velike lokale u centru i plaćaju ih na pet i 10 godina.
NOVI SAD - Pale cene iznajmljivanja
Cene zakupa poslovnog prostora u Novom Sadu niže su u proseku za oko 30 odsto u odnosu na isti period lane. Na svakom koraku mogu videti oglasi: „Izdajem lokal. Povoljno". U zavisnosti od namene, poslovni prostori od 30-ak kvadrata u centru, na Bulevaru oslobođenja i Jevrejskoj ulici mogu da se zakupe po ceni od 300 evra, u odnosu na prošlogodišnjih 500.